Regeringen riskerar missa chansen till klimatomställning

Naturskyddsföreningen välkomnar Klimatpolitiska rådets uppmaning till regeringen att koppla återhämtningen av coronakrisen starkare till klimatomställningen. Hittills har regeringens krispolitik inte nyttjat detta unika momentum att ta ett stort kliv i klimatomställningen. Nu måste regeringen styra om och visa ledarskap.

Det är oerhört synd att regeringen hittills inte tagit denna chans att ställa om till ett fossilfritt välfärdsland, trots att det faktiskt är regeringens egen vision. Nu måste regeringen styra om politiken så att klimatmålen kan nås, säger Johanna Sandahl, ordförande i Naturskyddsföreningen.

Klimatpolitiska rådet skriver i sin rapport att regeringen underutnyttjat den ovärderliga möjlighet som coronakrisen och återhämtningspolitiken ger att ställa om till ett fossilfritt samhälle. Naturskyddsföreningen delar rådets slutsatser, och välkomnar flera av förslagen i rapporten. Enligt föreningen krävs det stora strukturella förändringar för att få till en kraftfull klimatomställning, och för det krävs det politiska reformer.

Coronakrisen ger oss ett momentum som kanske aldrig mer kommer att finnas och tiden att ändra riktning är nu. För oss är det ofattbart att regeringen inte tar chansen och ställer om. Att Sverige släpar efter de nordiska länderna och andra EU-länder är inte acceptabelt, säger Johanna Sandahl.

Naturskyddsföreningen har tidigare analyserat vilka åtgärder som krävs för en omställning. Förutom en systemförändring måste också stora konkreta satsningar på olika samhällssektorer göras. Det handlar om satsningar på infrastruktur för kollektivtrafik och hållbara transporter, energieffektiviseringar i bland annat industrin, gröna jobb i sektorer som hållbar skogsförvaltning och jordbruk, vilket stämmer väl med rådets slutsatser.

Naturskyddsföreningen ser även positivt på rådets rekommendation att all politik måste utgå från klimatmålen och att finanspolitiken också är en del av detta.

Vi ser mycket positivt på att rådet betonar att det finns ett mycket större utrymme att använda det finanspolitiska ramverket för att nå våra klimatmål, säger Johanna Sandahl.

I rapporten betonas att många av de nödvändiga klimatåtgärder och initiativ redan finns föreslagna i regeringens klimathandlingsplan från 2019 och näringslivets fossilfria sektorplaner. Naturskyddsföreningen vill understryka Klimatpolitiska rådets uppmaning till beslutsfattare att nu flytta fokus till att möjliggöra och intensifiera genomförandet av åtgärderna för att nå klimatmålen och ställa om till ett fossilfritt samhälle.

Läs på Naturskyddsföreningens webbplats om föreningens ståndpunkter.

Tusentals räddningsinsatser över hela landet för att rädda bina12.4.2021 07:00:00 CEST | Pressmeddelande

Bin är livsviktiga för oss människor. En stor del av den mat vi äter pollineras av bin och andra insekter. Men bina är hotade – i Sverige är en tredjedel av de vilda biarterna på väg att försvinna. Genom kampanjen Operation: Rädda bina driver Naturskyddsföreningen på för en mer bivänlig politik och uppmuntrar till konkreta räddningsinsatser för att rädda vilda bin. De senaste åren har nästan 22 000 räddningsinsatser rapporterats in.

Inga nya krav på utsläppsminskningar för industrin1.4.2021 07:00:00 CEST | Pressmeddelande

Klimaträttsutredningen lyckas inte med sitt viktigaste uppdrag – att se till att utsläpp av växthusgaser från den befintliga industrin minskar. Den industri som står för hälften av alla klimatutsläpp i Sverige slipper fortsatt undan. Det skriver Naturskyddsföreningen i en debattartikel i Dagens Industri idag. Föreningen kräver nu att regeringen ser till att alla tillstånd till alla verksamheter som använder fossila bränslen omprövas så att klimatkrav kan ställas.

SM i fågelholk: Årets finalister presenteras på Skansen18.3.2021 07:00:00 CET | Pressinbjudan

Det råder bostadsbrist i skogen. Det högintensiva skogsbruket gör att lämpliga boträd saknas och många fåglar har därför inte någonstans att bo. SM i fågelholk är ett sätt att öka barn och ungas intresse för naturen och samtidigt bidra till att skapa fler boplatser. I årets upplaga av SM i fågelholk har det nu blivit dags att presentera finalisterna – 15 finalholkar i tre kategorier. Det gör vi på Skansen den 23 mars kl 10.00. Välkommen!