Regeringens förslag om internmoms riskerar att falla platt

Regeringen har lämnat ett förslag till riksdagen om ny mervärdesskattelag. Riksidrottsförbundet och andra civilsamhällesorganisationer har under lång tid arbetat för en förändring av lagstiftningen och ett avskaffande av internmoms för ideella organisationer. Nu stiger oron för att regeringens förslag inte kommer vara tillräckligt.

Att inom en organisation, exempelvis mellan ett specialidrottsförbund och en idrottsförening, stötta med olika typer av tjänster kan vara både resurs- och kostnadseffektivt. Men i verkligheten finns hinder som gör det betydligt svårare än det skulle behöva vara. Utmaningen är så kallad internmoms, som innebär att tjänster, även inom en ideell organisation, beläggs med moms.

Den 17 januari överlämnade regeringen en proposition till riksdagen om ny mervärdesskattelag där internmoms för föreningslivet behandlas.

– När regeringen överlämnade sin proposition tändes ett hopp om förändring. Äntligen skulle vi inom idrottsrörelsen och civilsamhället få en något enklare vardag och kunna fokusera vår tid på det som faktiskt är viktigt – den dagliga verksamheten. Jag var nog inte ensam om att ana ljuset i tunneln på denna fråga som dragits i långbänk. Men när vi tittar närmare på det faktiska förslaget från regeringen byts det där hoppet mot oro, säger Björn Eriksson, ordförande, Riksidrottsförbundet.

Regeringens förslag är främst en omarbetning och modernisering av mervärdesskattelagen, men förslaget innehåller också ett tillkännagivande gällande tillhandahållande av interna tjänster inom fristående grupper och särskilt det så kallade konkurrensrekvisitet.

I propositionen föreslår regeringen en förändring av konkurrensrekvisitet som innebär att undantag från skatteplikt (det vill säga från internmoms) kan medges under förutsättning att undantaget inte kan befaras vålla snedvridning av konkurrensen.

– Det är väldigt osäkert hur den här nya skrivningen ska tolkas och därmed är det osäkert om den kommer att ha någon effekt. Även med den nya formuleringen som regeringen föreslår så är jag rädd för att undantag kommer att användas mycket restriktivt och då faller det hela platt. Min uppmaning är att komplettera lagstiftningen så att det tydligt framgår när och under vilka förutsättningar undantaget ska tillämpas. Det är ett mysterium för mig att det är så svårt att få en lösning på plats när de har lyckats i Danmark. Går det i Danmark så går det här. Låt oss nu försöka sätta punkt för detta administrativa åbäke, säger Björn Eriksson.