Rekordhög andel biodrivmedel under 2022 - tack vare reduktionsplikten

Andel biodrivmedel rekordhög
Omställningsbarometern, som presenteras idag, visar att under 2022 ökade andelen hållbara biodrivmedel* i Sverige till 26,4 procent jämfört med 22,4 procent 2021. Den största ökningen står den HVO som blandas in i diesel för. Den utgjorde 15,5 procent av den totala drivmedelskonsumtionen under 2022 jämfört med 11,9 procent 2021. FAME som blandas in i diesel ökade från 2,8 procent 2021 till 3,4 procent.
”Sverige har sedan länge en särställning med högst andel biodrivmedel i hela Europa - mycket tack vara reduktionsplikten. Just nu pågår förhandlingar mellan regeringspartierna och Sverigedemokraterna om vad som ska hända med reduktionsplikten efter 2023. Drivkraft Sverige har föreslagit ett antal verktyg för att sänka drivmedelspriserna utan att behöva sänka reduktionsplikten kraftigt. Vill regeringen sänka drivmedelspriserna bör även reduktionspliktsavgiften korrigeras ned och drivmedelsskatterna sänkas. Regeringen bör ha dieselpriset i fokus eftersom det är där vi avviker kraftigt från våra grannländer, det gör vi inte i lika hög grad när det gäller bensinpriset”, säger Anders Norén, Hållbarhetschef på Drivkraft Sverige.
Drivmedelsbranschen bygger publik laddinfrastruktur i snabb takt
År 2022 stod elbilar för 33 procent av nybilsförsäljningen jämfört med drygt 19 procent 2021 och vid årsskiftet 22/23 rullade ca 200 000 elbilar på våra vägar runt om i Sverige. Trafikanalys prognoser visar att vi kan ca 600 000 elbilar på vägarna år 2025.
För att elektrifieringen ska kunna fortsätta i ett högt tempo så behövs det en tillgänglig och publik laddinfrastruktur. Drivkraft Sveriges medlemmar Circle K, OKQ8, Preem och St1 har höga ambitioner och bygger nya laddstationer för både personbilar och lastbilar i snabb takt. I början av 2023 hade medlemsföretagen sammanlagt 170 publika laddstationer med totalt 548 laddpunkter.
”Genom väletablerade stationsnätverk på strategiska platser med höga trafikflöden över hela landet har drivmedelsbranschen som mål att vara elbilisternas första val längs vägen. Att ladda på branschens laddstationer innebär trygg och säker laddning samtidigt som du får möjlighet att ta en välbehövlig paus på vägen”, säger Thomas Schölin, ansvarig e-Mobility Drivkraft Sverige.
Länk till Omställningsbarometern mars 2023.
*på energibas
Nyckelord
Kontakter
Anders NorénHållbarhetschefDrivkraft Sverige
Tel:0761-450047anders.noren@drivkraftsverige.seThomas SchölinAnsvarig e-MobilityDrivkraft Sverige
Tel:070 - 429 60 10thomas.scholin@drivkraftsverige.seBilder
Dokument
Om
Bränsle och drivmedelsbranschen befinner sig mitt i en omställning från fossilt till fossilfritt. Biodrivmedel och elektrifiering är hörnstenar för att lyckas bli klimatneutrala till 2045. Drivkraft Sverige, branschorganisationen för bränsle- och drivmedelsbranschen, lanserar nu en ny Omställningsbarometer som kommer att följa utvecklingen av hållbara biodrivmedel på nationell nivå och elektrifieringen inom branschen. Omställningsbarometern kommer att ges ut fyra gånger per år.
Följ Drivkraft Sverige
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Drivkraft Sverige
Den föreslagna skattesänkningen på bensin och diesel måste kommuniceras korrekt4.11.2022 07:00:00 CET | Pressmeddelande
I Finansdepartementets promemoria ”Tillfälligt sänkt skatt på drivmedel och sänkt skatt på bränslen i viss värmeproduktion” föreslås att energiskatten på bensin och diesel tillfälligt sänks under tre år med 80 öre per liter utifrån de skattesatser som skulle ha gällt den 1 januari 2023 med gällande indexeringsregler.
Högre skatt på bensin och diesel när tillfällig skattesänkning upphör30.9.2022 06:46:20 CEST | Pressmeddelande
Den 1 oktober upphör den tillfälliga skattesänkningen på bensin och diesel vilket innebär att energiskatten på bensin och diesel höjs med 131 öre per liter inklusive moms och skatten på E85 höjs med 20 öre per liter inklusive moms. Samtidigt har EU tidigare i veckan gett klartecken för Sverige att tillfälligt slopa energiskatten på bensin och diesel helt under tre månader.
Drivkraft Sverige är positiva till inriktningen i Energimyndighetens delrapport om reduktionsplikten15.9.2022 13:49:41 CEST | Pressmeddelande
Energimyndigheten har idag presenterat ”Kontrollstation 2022”, en utvärdering av hur reduktionsplikten fungerar.
Drivkraft Sveriges syn på Konjunkturinstitutets rapport23.8.2022 15:03:24 CEST | Pressmeddelande
Den 1 maj i år sänktes drivmedelsskatten med 1,81 kronor per liter. Regeringen vill nu få klarhet i om drivmedelsbolagen höjt priset på bensin och diesel inför skattesänkningen för att öka sina vinstmarginaler. Konjunkturinstitutet, KI, publicerade i början av sommaren en rapport där de studerat prissättningen, med en statistisk metod, hos de svenska drivmedelskedjorna från det att skattesänkningen aviserades, i mars och framåt mot skattesänkningsdatumet och även efter det. Drivmedelspriser på stationer i Danmark har utgjort kontrollgrupp. Konjunkturinstitutet menar att drivmedelsbolagen har gjort en strategisk prishöjning. I rapporten konstateras att den 1 maj sjönk pumppriserna med 1,81 kronor både för diesel och bensin. Det vill säga exakt lika mycket som drivmedelsskatterna sänktes.
Enklare elbilsladdning med ny branschöverenskommelse10.5.2022 07:45:00 CEST | Pressmeddelande
Drivkraft Sverige, Energiföretagen Sverige och Mobility Sweden har gemensamt slutit en branschöverenskommelse för enklare elbilsladdning.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum