Trafikverket

Rekordlångt godståg provkörs mellan Tyskland och Sverige

Dela
Att öka kapaciteten för godstransporter på järnväg är angeläget. Därför provkörs, lördag 17 april, ett 835 meter långt godståg, på sträckan Maschen–Malmö. Längre tåg ger möjlighet till ökad last vilket bidrar till en hållbar och attraktiv godstrafik på järnväg.
Ökad kapacitet med längre, tyngre och snabbare godståg bidrar till klimatmålen.  På lördag morgon rullar 835 meter långa tåget in i Malmö från tyska Maschen. Fotograf: Kasper Dudzik
Ökad kapacitet med längre, tyngre och snabbare godståg bidrar till klimatmålen. På lördag morgon rullar 835 meter långa tåget in i Malmö från tyska Maschen. Fotograf: Kasper Dudzik

Att köra längre godståg, med ett lok, kan ge ett avsevärt lyft för den klimatsmarta järnvägen. Det är en möjliggörare för att godståget ska kunna bli ett kostnadseffektivt alternativ till vägtransporter. 

Längre godståg bidrar till klimatmålen 
I dag tillåter Trafikverket 630 meter långa tåg på de flesta godsstråken. Ett viktigt undantag är Malmbanan mellan Luleå och Narvik där godstågen får vara 750 meter långa. Med en tåglängd på 835 meter kan 55 stycken 45-fots containrar dras, jämfört med 41 stycken vid en tåglängd på det idag tillåtna 630 meter. Med längre tåg, behövs investeringar till förlängning av förbigångsspår, utbyggnad av fler bangårdar, förstärkning på vissa bandelar med mera.

–Det är väl investerade pengar för att uppnå Sveriges mål om att minska utsläppen från inrikes transporter med 70 procent senast 2030 jämfört med 2010, menar Trafikverkets projektledare, Michel Gabrielsson.

Längre godståg kan möta det ökade transportbehovet
Trafikverket jobbar med många olika åtgärder för att öka järnvägens kapacitet. Från planering av tidtabeller och förenklad administration till nya stambanor. Ett konkret bidrag med stor effekt, och med jämförelsevis låga investeringskostnader, är att köra längre godståg.

Långa godståg tillåts i flera länder exempelvis i Finland, Danmark, Tyskland, Frankrike och Schweiz. EU har dessutom beslutat att trafikering av minst 740 meter långa tåg ska vara möjligt på det transeuropeiska transportnätet (TEN-T) senast år 2030.

 

–Trafikverket uppskattar det goda samarbetet med tyska DB Cargo och danska DB Cargo Scandinavia AS, som möjliggör testkörningen som en del av FR8RAIL II-projektet inom det europeiska forsknings- och innovationsprogrammet Shift2Rail, säger Michel Gabrielsson.

Högre produktivitet och effektivitet i transportsystemet
Planerade förutsättningar för körningen kan sammanfattas som ett enda lok, tåglängd 835 meter, vagnvikt 2300 ton och hastighet upp till 120 km/h. Tillåten hastighet bestäms dock individuellt för varje delsträcka, beroende på banans signalsystem i kombination med tågets bromsförmåga och vilka vagnar som ingår i godståget.

Provet visar på möjligheter
Provet syftar till att visa på möjligheten att öka kapaciteten med hjälp av längre, tyngre och snabbare godståg inom ramen för vad som är möjligt med ett lok. Gränsen mot ett lok är särskilt intressant då loket med förare är tågoperatörens största kostnad. Det är en fast kostnad per tåg, medan varje extra vagn som kopplas på ger extra intäkter. Inom Shift2Rail planerar Trafikverket för fortsatta tester i Sverige för att visa att mer är möjligt när infrastrukturen anpassats.

Nyckelord

Kontakter

För mer information


Michel Gabrielsson, nationell strategisk planerare, 010-123 58 35


Ulrika Karlsson, nationell press- mediestrateg, 070-762 39 54


Trafikverkets pressjour, 0771-31 15 00, öppettider vardagar klockan 08.00-16.30

Bilder

Ökad kapacitet med längre, tyngre och snabbare godståg bidrar till klimatmålen.  På lördag morgon rullar 835 meter långa tåget in i Malmö från tyska Maschen. Fotograf: Kasper Dudzik
Ökad kapacitet med längre, tyngre och snabbare godståg bidrar till klimatmålen. På lördag morgon rullar 835 meter långa tåget in i Malmö från tyska Maschen. Fotograf: Kasper Dudzik
Ladda ned bild
Michel Gabrielsson, projektledare och nationell strategisk planerare. Foto: Trafikverket.
Michel Gabrielsson, projektledare och nationell strategisk planerare. Foto: Trafikverket.
Ladda ned bild

Om

Trafikverket ansvarar för långsiktig planering av det samlade transportsystemet samt byggande, drift och underhåll av statliga vägar och järnvägar. Vår vision är att alla kommer fram smidigt, grönt och tryggt. På Trafikverket jobbar cirka 9000 engagerade medarbetare som tillsammans bidrar till samhällsutvecklingen genom sina olika roller och kunskaper.

Följ Trafikverket

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Trafikverket

Omkörningsförbud på E4 norr om Gävle – för bättre flyt i påsktrafiken25.3.2024 07:35:00 CET | Pressmeddelande

Påsken står för dörren och därmed även en av årets stora trafikhelger, vilket syns tydligt på E4:an norr om Gävle som en av de mest trafikerade vägarna under påskhelgen när trafikanter ska till och från fjällen. Därför har Trafikverket i samverkan med Polisen även i år beslutat att förbjuda omkörningar mellan Gävle och Tönnebro för att skapa ett bättre flyt i trafiken.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye