Måleribranschens Yrkesnämnd

Rekordmånga sökande på casting till Måleri-SM

I dag hålls den första castingen där ungdomar har chans att bli Sveriges bästa målare i på Wendesgymnasiet i Kristianstad. Söktrycket på antalet tävlande har aldrig varit så högt som i år.
Amanda Andersson från Wendesgymnasiet i kristianstad är en av de tävlande. Hon var med även förra gången i Måleri-SM.

– Vi tror att det beror på att synen på måleriyrket har förändrats. I dag är 30 procent av alla målare tjejer och det är vi glada för. Yrket har utecklats till att bli mer av ett kreativt och självständigt yrke, något som vi vet att ungdomar i dag vill ha, säger Jonas Lindberg, utbildningsansvarig på MYN, Måleribranschens Yrkesnämnd.

På castingarna i Kristianstad tävlar 8 stycken personer om tre direktkvalificerade platser till Måleri-SM i Helsingborg i april 2020.

Även förra årets EM- och VM-tävlande målare Art Arbsurwan från Sundsvall är på plats i Kristianstad i dag. Men i dag är hans roll inte att tävla själv, utan att vara jurymedlem.

– Jag hoppas att jag kan dela med mig av några av de erfaremheter som jag har med mig från tävlingarna, nu när vi i dag siktar på att hitta nästa talang, säger han.

Maria Marteleur
Projektledare, Måleri-SM,

Tel:
maria@storstadmedieproduktion.se

Bilder

Måleribranschens Yrkesnämnd

Måleribranschens yrkesnämnd (MYN) är ett samarbete mellan Måleriföretagen i Sverige och Svenska Målareförbundet kring utbildningsfrågor

Följ Måleribranschens Yrkesnämnd

Senaste pressmeddelandena från Måleribranschens Yrkesnämnd