Rekordresultat för it-och kommunikationsföretaget Consid

It-jätten Consid fortsätter att växa. För 16:e året i rad ökar både omsättningen och resultatet efter finansiella poster kraftigt. Samtidigt anställde företaget över 400 nya medarbetare under 2021. Nu siktar Consid på att spränga tvåmiljardersvallen.

– Vi kan se tillbaka på ett år som har varit fyllt av externa påfrestningar i form av den tredje vågen av pandemin och av en avbruten förväntad högkonjunktur. Då är det fantastiskt att konstatera att Consid trotsar den stressen och går stärkt ur den, säger Peter Hellgren, Consids vd.

För 2021 hamnade omsättningen på 1540 MSEK. Det är en ökning med över 25 procent, jämfört med året innan. Under fjärde kvartalet ökade omsättningen med nära 33,7 procent.

Resultatet efter finansiella poster blev 182 MSEK för helåret 2021, en ökning med 41,5 procent.

Trots kompetenskrisen i branschen anställde Consid över 400 personer under 2021 och har i dagsläget över 1 500 anställda. Personalomsättningen är låg och Consid utnämndes under 2021 till ”Årets bästa arbetsgivare” av employer-brandingföretaget Universum.

Peter Hellgren, vd Consid.

– Det är ett enormt styrkebesked. Många av våra konkurrenter drar ned på verksamheten och backar. Consid går starkt ur pandemin och vi satsar framåt. Vi kommer att expandera kraftigt 2022 och vi siktar mot en omsättning på två miljarder kronor inom kort, säger vd Peter Hellgren.

Den rekordstarka tillväxten beror till stor del på den snabba digitala transformationen som samhället genomgår. Consid tar marknadsandelar och vinner allt fler strategiska affärer i befintliga och nya partnerskap.

Consid är ett av Sveriges snabbast växande företag och erbjuder helhetslösningar inom it, affärsutveckling och kommunikation. Nio år i rad har Consid utnämnts till Gasellföretag av Dagens Industri.

Peter Hellgren, vd Consid.

Consid är ett av landets snabbast växande företag och är verksamt inom it, management och kommunikation. Med nära 1500 anställda, fördelade på 36 kontor, omsatte bolaget över 1,52 miljarder kronor 2021.