Renoveringar och investeringar – så använder vi skatteåterbäringen i år

Många svenskar säger att de fått en bättre ekonomi under pandemin och framtidstron är stor. Av de som får tillbaka på skatten i år väljer många att renovera och investera för framtiden. Det visar en färsk Sifo-undersökning på uppdrag av Ecster.

Trots en ökande arbetslöshet säger sig tre av tio svenskar ha fått en bättre ekonomi under pandemin. Mindre än var tionde säger sig ha sett en försämring. Och många tror på en ännu bättre ekonomisk situation under det kommande året. Hela 27 procent tror på en förbättring och endast åtta procent på en försämring. Storstadsbor är mer optimistiska än övriga landet och allra mest positiva är Malmöborna.

Under pandemin har många svenskar satsat på att renovera sina hem och det är trend som väntas fortsätta. 20 procent uppger att man kommer att satsa mer på att renovera hemma och bland husägare är siffran ännu högre (28 procent).

– Med begränsade resmöjligheter och hemarbete som en del av det nya normala verkar många fortsätta vilja rusta upp sin bostad. Många ser det säkert också som en god investering med tanke på hur bostadspriserna har utvecklats den senaste tiden, säger Johan Nordström, Sverigechef på Ecster.

Trenden märks också i var vi lägger vår skatteåterbäring. De som inte väljer att spara återbäringen väljer ofta att använda den till renovering. Varannan planerar att använda pengarna till sitt sparande, medan ungefär var fjärde kommer att använda dem för konsumtion. 17 procent kommer att lägga pengarna på att renovera och lika många kommer att investera i aktier och fonder.

– Renoveringsviljan har fortsatt öka de första månaderna på året enligt försäljningssiffror från SCB och siffror om användande av ROT-avdrag från Skatteverket. Och skattepengarna verkar kunna ge ytterligare en knuff i att ta tag i renoveringen hemma, säger Johan Nordström, Sverigechef på Ecster.

Av undersökningen framgår också att den dagliga konsumtionen kommer att ligga kvar på ungefär samma nivå.

Undersökningen genomfördes i Kantar Sifos webbpanel under maj 2021. Totalt intervjuades 2371 personer i åldern 16-79 år. Webbpanelen är riksrepresentativt rekryterad utifrån slumpmässiga urval. Det förekommer ingen självrekrytering i Sifos webbpanel.

Johan Nordström, Sverigechef, Ecster. Foto: Lars Eriksson