Rikstäckande annonskampanj visar svenska kycklingars verklighet
Med start den 24 september visar Djurens Rätt upp verkligheten i den svenska kycklingindustrin genom en omfattande annonskampanj på 50 helsidor i både rikstäckande och lokala tidningar. Annonserna är en del av kampanjen “99 miljoner”, vars namn syftar till det antal kycklingar som föds upp och slaktas i Sverige varje år. Trots att bilderna i annonserna visar kycklingarnas vardag har ett flertal dagstidningar valt att inte publicera dem.

– Vi blev uppriktigt sagt förvånade över att flera tidningar inte vill visa bilderna. Det här är vardag för miljontals kycklingar i Sverige och vi tycker att konsumenter och företag har rätt att se vad svenskproducerat kycklingkött kan innebära. Vårt uppdrag är att vara djurens röst och visa deras verklighet, därför gör vi den här annonskampanjen, säger Linn Bleckert, kampanjsamordnare på Djurens Rätt
I annonskampanjen presenteras olika bilder, alla fotograferade hos svenska kycklinguppfödare tidigare i år. En av annonserna med rubriken “Närproducerad” visar hur det ser ut inuti en kycklinganläggning när kycklingarna är drygt en månad gamla och börjar närma sig slaktvikt. I Sverige får det hållas upp till 25 kycklingar per kvadratmeter och på bara fem veckor går kycklingarna från att väga 40 gram till 2 kg.
– Kycklingarna i konventionell industri är avlade att växa extremt fort vilket gör att många av dem får bensmärtor. De hålls i en trång och stimulansfattig miljö och får under sina korta liv aldrig komma ut. Vi vill göra skillnad för de djur som är flest och som har det allra sämst, och där vinner kycklingarna med god marginal, säger Anna Harenius, sakkunnig etolog inom Djurens Rätt.
Under 2017 minskade köttkonsumtionen i Sverige med 2,6 % och Jordbruksverket rapporterar en fortsatt minskning även under första halvan av 2018. Kycklingar står dock fortfarande för 94 % av antalet djur som dödas i svensk livsmedelsindustri.
– Med kampanjen vill vi slå hål på myten om att svenskproducerat alltid är lika med god djurvälfärd. Det enklaste och mest effektiva du kan göra för att inte bidra till att kycklingar far illa är att välja bort dem från tallriken, säger Linn Bleckert.
Helsidesannonserna kommer att publiceras i bland annat Metro, Aftonbladet, Svenska Dagbladet, Jönköpings-Posten, Skånska Dagbladet, Västerbottens-Kuriren m.fl., med start den 24 september fram till och med söndagen den 30 september. Fler bilder och filmer finns att se på www.99miljoner.se.
Kontakter
Moa Richter HagertKommunikationsansvarig och presskontakt
070 649 20 41press@djurensratt.seLinn BleckertKampanjkoordinator
Ansvarig för Djurens Rätts kampanjer
08-555 914 05linn.bleckert@djurensratt.seBilder






Om
Djurens Rätt är Sveriges största djurrätts- och djurskyddsorganisation med omkring 45 000 medlemmar. Vi är partipolitiskt obundna och arbetar för en värld där djur respekteras som kännande individer med rätt till sina egna liv. Djurens Rätt är beroende av frivilligt stöd för att kunna hjälpa djuren.
Följ Djurens Rätt
Abonnera på våra pressmeddelanden.
Senaste pressmeddelandena från Djurens Rätt
Truefood får Djurens Rätt Lunds vegoutmärkelse15.2.2019 08:00:00 | Pressmeddelande
Under Djurens Rätt Lunds årsmöte i lördags delades årets vegoutmärkelse ut. Priset, som delas ut årligen, går till den restaurang, det café eller motsvarande som under året har lett utvecklingen när det gäller att underlätta för lundabor att göra djurvänliga val i vardagen. År 2018 gick priset till Truefood.
Delicato slopar buräggen - ett beslut som tas av allt fler företag18.1.2019 08:00:00 | Pressmeddelande
Delicato är Nordens största tillverkare av konditorivaror och kanske mest kända för sina Delicatobollar, Punschrullar och Mazariner. Företaget omsätter närmare 250 miljoner kronor/år. Nu blir de nästa i raden att anta en buräggsfri policy. Ett beslut som tas av allt fler företag idag.
Fega slutsatser i ny minkutredning14.1.2019 12:03:44 | Pressmeddelande
Idag kom den så kallade minkutredningen, en rapport kring välfärden hos minkar i den svenska pälsdjursindustrin. Djurens Rätt, Sveriges största djurrätts- och djurskyddsorganisation, menar att slutsatserna är undermåliga och att branschen är i stort behov av förändring.
Klarar du 31 dagar som vegan?27.12.2018 08:00:00 | Pressmeddelande
För andra året i rad håller Djurens Rätt i kampanjen Veganuari, en utmaning för den som vill börja året med nya gröna vanor. Kampanjen startades i Storbritannien 2014 och sedan dess har över 250 000 personer världen över antagit utmaningen.
Att smälla eller inte smälla? Så här hanterar kommunerna fyrverkerifrågan21.12.2018 15:42:24 | Pressmeddelande
Både djur och människor skräms varje år av fyrverkerier, ibland så illa att de aldrig återhämtar sig. Vilda djur kan chockas, fly i panik eller gömma sig i dödsångest. Inför årsskiftet 2018-2019 har Djurens Rätt kartlagt hur kommuner hanterar fyrverkerier.
Ny undersökning: Varannan kvinna kan tänka sig att hoppa över julskinkan i år7.12.2018 07:00:00 | Pressmeddelande
Varannan svensk kvinna, och varannan person mellan 18 och 29 år, kan tänka sig att hoppa över julskinkan i år till förmån för ett mer vegetariskt julbord. Sett till hela befolkningen kan mer än var tredje svensk tänka sig en jul utan julskinka.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum