Rikstäckande annonskampanj visar svenska kycklingars verklighet

Med start den 24 september visar Djurens Rätt upp verkligheten i den svenska kycklingindustrin genom en omfattande annonskampanj på 50 helsidor i både rikstäckande och lokala tidningar. Annonserna är en del av kampanjen “99 miljoner”, vars namn syftar till det antal kycklingar som föds upp och slaktas i Sverige varje år. Trots att bilderna i annonserna visar kycklingarnas vardag har ett flertal dagstidningar valt att inte publicera dem.
Bild från svensk kycklingindustri 2018, se mer på www.99miljoner.se

– Vi blev uppriktigt sagt förvånade över att flera tidningar inte vill visa bilderna. Det här är vardag för miljontals kycklingar i Sverige och vi tycker att konsumenter och företag har rätt att se vad svenskproducerat kycklingkött kan innebära. Vårt uppdrag är att vara djurens röst och visa deras verklighet, därför gör vi den här annonskampanjen, säger Linn Bleckert, kampanjsamordnare på Djurens Rätt

I annonskampanjen presenteras olika bilder, alla fotograferade hos svenska kycklinguppfödare tidigare i år. En av annonserna med rubriken “Närproducerad” visar hur det ser ut inuti en kycklinganläggning när kycklingarna är drygt en månad gamla och börjar närma sig slaktvikt. I Sverige får det hållas upp till 25 kycklingar per kvadratmeter och på bara fem veckor går kycklingarna från att väga 40 gram till 2 kg.

– Kycklingarna i konventionell industri är avlade att växa extremt fort vilket gör att många av dem får bensmärtor. De hålls i en trång och stimulansfattig miljö och får under sina korta liv aldrig komma ut. Vi vill göra skillnad för de djur som är flest och som har det allra sämst, och där vinner kycklingarna med god marginal, säger Anna Harenius, sakkunnig etolog inom Djurens Rätt.

Under 2017 minskade köttkonsumtionen i Sverige med 2,6 % och Jordbruksverket rapporterar en fortsatt minskning även under första halvan av 2018. Kycklingar står dock fortfarande för 94 % av antalet djur som dödas i svensk livsmedelsindustri.

– Med kampanjen vill vi slå hål på myten om att svenskproducerat alltid är lika med god djurvälfärd. Det enklaste och mest effektiva du kan göra för att inte bidra till att kycklingar far illa är att välja bort dem från tallriken, säger Linn Bleckert.

Helsidesannonserna kommer att publiceras i bland annat Metro, Aftonbladet, Svenska Dagbladet, Jönköpings-Posten, Skånska Dagbladet, Västerbottens-Kuriren m.fl., med start den 24 september fram till och med söndagen den 30 september. Fler bilder och filmer finns att se på www.99miljoner.se.

Bild från svensk kycklingindustri 2018, se mer på www.99miljoner.se
"Närproducerad" är en av annonserna i kampanjen "99 miljoner"
"Kyckling på fredag" är en av annonserna i kampanjen "99 miljoner"
Bild från svensk kycklingindustri 2018, se mer på www.99miljoner.se
Uppfödare som är medlemmar i Svensk Fågel får ha högst 36 kilo kycklingar per kvadratmeter, eller som mest 25 kycklingar per kvadratmeter. I ett kycklingstall hålls tiotusentals kycklingar tillsammans på golv med strö. Det blir trångt, särskilt då tiden för slakt närmar sig och kycklingarna har vuxit sig tunga och stora.
94 % av alla landdjur som slaktas i Sverige är just kycklingar. Antalet slaktade kycklingar per år i Sverige har ökat med drygt 25 procent de senare åren, från 77 miljoner kycklingar år 2012 till närmare 100 miljoner år 2016 men sedan 2017 har det planat ut.

Djurens Rätt är Sveriges största djurrätts- och djurskyddsorganisation med omkring 45 000 medlemmar. Vi är partipolitiskt obundna och arbetar för en värld där djur respekteras som kännande individer med rätt till sina egna liv. Djurens Rätt är beroende av frivilligt stöd för att kunna hjälpa djuren.