RISE blir medlem i Teknikföretagen

RISE Research Institutets of Sweden blir medlem i Teknikföretagen. Medlemskapet innebär att de drygt 2 700 medarbetarna på RISE kommer omfattas av Tekniktjänsteavtalet.

Klas Wåhlberg, vd Teknikföretagen, och Pia Sandvik, vd RISE.

- Jag är glad att kunna välkomna RISE till Teknikföretagen. Teknikföretagen ser RISE medlemskap som strategiskt viktigt i vår strävan att stärka Sverige som industrination. Vi ser det som naturligt att RISE går in i Teknikföretagens struktur, inom avtalsramen för Tekniktjänstearbetsgivarna. Den är skräddarsydd för att möta den ökade integration som sker mellan industrins olika aktörer, där också arbetsgivar- närings- och branschperspektiven integreras allt mer, säger Teknikföretagens vd Klas Wåhlberg.

RISE har valt medlemskap i Teknikföretagen eftersom det ger oss möjlighet till att samverka med Teknikföretagen och dess medlemsföretag i frågor som rör forskning och innovation och som är av strategisk betydelse för oss. RISE uppdrag är att stärka svensk konkurrenskraft och medlemskapet i Teknikföretagen ökar våra möjligheter att vara framgångsrika i det, säger RISE vd Pia Sandvik.

RISE är ett oberoende, statligt forskningsinstitut med drygt 2700 medarbetare. RISE erbjuder unik expertis och ett 100-tal test- och demonstrationsmiljöer för framtidssäkra teknologier, produkter och tjänster.

För mer information kontakta:

Anna Lööf, presschef Teknikföretagen: 08-782 09 13, anna.loof@teknikforetagen.se

Niklas Jälevik, presschef RISE:  072-727 53 14, niklas.jalevik@ri.se

Klas Wåhlberg, vd Teknikföretagen, och Pia Sandvik, vd RISE.

Teknikföretagen och HanaPee sänder mattelektioner live för Sveriges högstadieelever5.5.2020 10:59:41 CESTPressmeddelande

Teknikföretagen lanserar nu sin webbserie ”Vi räknar på det!” i liveformat. Syftet är att hålla igång matematikintresset bland högstadieelever under en vår som inneburit inställda nationella prov och mycket distansstudier. Matematik är det ämne som flest elever inte har godkänt i när de slutar årskurs nio – runt 10 procent klarar inte det uppsatta målen och det vill Teknikföretagen ändra på.

Opportunister vill förstatliga bolag i kölvattnet av krisen31.3.2020 16:15:00 CESTPressmeddelande

Coronapandemin har en förödande effekt för det svenska näringslivet, varför regeringen presenterat flera omfattande reformer för att stödja annars välmående svenska bolag som i nuläget riskerar konkurs. I kölvattnet av detta har det blossat upp en debatt om statligt delägarskap för att rädda bolag från konkurs, förslag som Teknikföretagens chefekonom Mats Kinnwall menar är opportunistiska och oklädsamma i detta akuta läge.