RISE blir medlem i Teknikföretagen

RISE Research Institutets of Sweden blir medlem i Teknikföretagen. Medlemskapet innebär att de drygt 2 700 medarbetarna på RISE kommer omfattas av Tekniktjänsteavtalet.

Klas Wåhlberg, vd Teknikföretagen, och Pia Sandvik, vd RISE.

- Jag är glad att kunna välkomna RISE till Teknikföretagen. Teknikföretagen ser RISE medlemskap som strategiskt viktigt i vår strävan att stärka Sverige som industrination. Vi ser det som naturligt att RISE går in i Teknikföretagens struktur, inom avtalsramen för Tekniktjänstearbetsgivarna. Den är skräddarsydd för att möta den ökade integration som sker mellan industrins olika aktörer, där också arbetsgivar- närings- och branschperspektiven integreras allt mer, säger Teknikföretagens vd Klas Wåhlberg.

RISE har valt medlemskap i Teknikföretagen eftersom det ger oss möjlighet till att samverka med Teknikföretagen och dess medlemsföretag i frågor som rör forskning och innovation och som är av strategisk betydelse för oss. RISE uppdrag är att stärka svensk konkurrenskraft och medlemskapet i Teknikföretagen ökar våra möjligheter att vara framgångsrika i det, säger RISE vd Pia Sandvik.

RISE är ett oberoende, statligt forskningsinstitut med drygt 2700 medarbetare. RISE erbjuder unik expertis och ett 100-tal test- och demonstrationsmiljöer för framtidssäkra teknologier, produkter och tjänster.

För mer information kontakta:

Anna Lööf, presschef Teknikföretagen: 08-782 09 13, anna.loof@teknikforetagen.se

Niklas Jälevik, presschef RISE:  072-727 53 14, niklas.jalevik@ri.se

Klas Wåhlberg, vd Teknikföretagen, och Pia Sandvik, vd RISE.

Rekordhögt intresse för ingenjörsyrket bland tjejer – ny undersökning presenteras under Järvaveckan12.6.2019 08:00:00 CESTPressmeddelande

Nya siffror visar att intresset för ingenjörsyrket är högre än någonsin, framförallt bland tjejerna. Samtidigt är det för få tjejer som söker teknisk utbildning. Under Järvaveckan kommer gruppen ”Tjejer som går teknik” att medverka för att synliggöra förebilder som redan går teknikprogrammet på gymnasiet. Teknikföretagen hoppas att mötesplatsen ska inspirera fler tjejer till teknik.