Robin Hansson vann dubbelt i sin comeback i Porsche Carrera Cup Scandinavia

Robin Hansson är tillbaka i Porsche Carrera Cup Scandinavia. Och det med besked. I premiären på Ring Knutstorp vann göteborgaren dubbelt för storsatsande familjeteamet Fragus Motorsport. – Skönt med en go start, konstaterade Hansson, som vann både racen i sin Porsche 911 GT3 Cup (991 II) före teamkompisen Pontis Fredricsson. Tredjeplatserna delade Lukas Sundahl och Anton Marklund på.
Robin Hansson vann båda raden i PCCS-premiären på Ring Knutstorp. Foto: Micke Fransson

Den 16:e årgången av Porsche Carrera Cup Scandinavia avgjordes i högst skiftande väder på Ring Knutstorp i Skåne. Snö, hagel, regn, blåst – och solsken. I publikled pratade man med all rätt om fyra årstider.

En som inte lät sig påverkas av vädret var Robin Hansson. Göteborgaren tog inte starten i något av racen, men bara efter några varv passerade han Fredricsson och kunde defilera till en skön dubbelseger.

I det första heatet bromsade sig Hansson förbi sin teamkompis. I det andra gjorde Fredricsson ett misstag.

– Jag hade en liten upplåsning och då tog sig Robin om. Men jag är nöjd ändå. Även om jag vunnit race i mästerskapet tycker jag ändå att det här var min bästa tävling någonsin i Carrera Cup om man slår ihop kval och race, säger Fredricsson.

Kval förstörde för Sundahl

Hansson var givetvis också belåten.

– Farten i bilen var fantastisk och varken jag eller teamet kunde ha fått en bättre start, konstaterade han.

Faktum är att han i förhandssnacket faktiskt trodde mest på regerande mästaren Lukas Sundahl.

Men Växjösonen hade ett tufft kval och nådde bara sjätte startposition i båda racen. I det första körde han upp sig till tredje plats bakom Hansson och Fredricsson. I det andra fick han nöja sig med en fjärdeplats. Där tog Anton Marklund sista pallplatsen, personligt rekord för honom i Porsche Carrera Cup Scandinavia.

– Det var allt annat än enkelt i på det våta underlaget, men jag lyckades hålla Lukas bakom mig och är självklart mycket nöjd med min insats, min bästa hittills i mästerskapet, sa norrlänningen.

Tuff start för Lindland

Roar Lindland, fjolårets mästerskapstrea, fick en mardrömsstart på 2019. I det inledande heatet försvann han redan på det första varvet efter en startincident med såväl teamkompisen Hugo Nerman som Robin Hansson inblandad.

I det andra, som Lindland startade från fjärde ruta, fick han nöja sig med sjätte plats och totalt var självklart premiärhelgen en besvikelse för en av mästerskapet tippade toppförare.

Skoog i tabelltopp

I Porsche Approved Cup, för förare i Porsche 911 GT3 Cup (991 I), delade Hugo Andersson och Fredrik Ros på segrarna genom en tionde respektive åttonde plats totalt. Ingen utav dem toppar emellertid tabellen efter den första av sju tävlingshelger. Det gör Patrik Skoog som noterades för en andra- och tredjeplats i klassen.

Dubbel för Rantzow

Masters Cup, för förare över 40 år i 991 II-bilar, dominerades av skåningen Lars-Bertil Rantzow. Han klassvann båda heaten med en total sjätteplats som toppresultat i det första.

Rantzow var lite av publikfavorit på läktarna eftersom hans Porsche Center Helsingborg hade närmare tusen kunder på plats.

– Det här känns verkligen bra. Två bra race, även om jag kanske inte riktigt hade farten i bilen i dag. Men jag är nöjd, ville inte stå i sandfållan med alla kunder och vänner på plats, summerade Rantzow.

Villeneuve tog revansch

En annan som kunde lämna Ring Knutstorp tämligen belåten var Jacques Villeneuve, förare i Porsche Sveriges gästbil. Visserligen avslutade 1997 års Formel 1-världsmästare det första heatet i en sandfålla, men i det andra tog han revansch och visade klassen genom att bli femma.

Kanadensarens medverkan var uppskattad av såväl konkurrenter som premiärpubliken på banan. Det är inte ofta svenska racingentusiaster har möjlighet att se en F1-världsmästare in action på hemmaplan.

Porsche Carrare Cup Scandinavia.

Ring Knutstorp 4 maj 2019.

Race 1

1. Robin Hansson, Fragus Motorsport, 18:42.673 2.

3. Lukas Sundahl, Sundahl Racing, +4.627

4. T. Karlsson, 28

5. J. Andersson, 24

6. Andero, 20

Fragus Motorsport dominerade premiären. Robin Hansson vann båda heaten före teamkompisen Pontus Fredricsson. Foto: Micke Fransson
Prispallen race 1. Fr.v: Pontus Fredricsson, Robin Hansson, Lukas Sundahl. Foto: Micke Fransson
Anton Marklund gjorde sin bästa tävling i PCCS med en fjärde- och en tredjeplats. Foto: Micke Fransson
Den dramatiska starten i det första racet där Roar Lindland råkade illa ut. Foto: Micke Fransson
Tidigare F1-världsmästaren Jacques Villeneuve fick skriva många autografer när han körde Porsche Sveriges gästbil. Foto: Micke Fransson
Lars-Bertil Rantzow dubbelvann Masters Cup. Foto: Micke Fransson
Efter en stark premiärhelg med dubbla pallplatser toppar Patrik Skoog Porsche Approved Cup. Foto: Micke Fransson

Förarna i Porsche Carrera Cup Scandinavia 2022 kör Porsche 911 GT3 Cup (992) eller Porsche 911 GT3 Cup (991 II). Den sistnämnda modellen har också en egen klass i mästerskapet: Porsche Approved Cup.

2022 års mästerskap, som är det 19:e i ordningen, omfattar sex deltävlingar – fem i Sverige och en i Norge – och 14 race. Premiären körs på Scandinavian Raceway i Anderstorp 13-14 maj och finalen på Mantorp Park 30 september-1 oktober.

Sedan starten 2004 har Lukas Sundahl, som är regerande mästare, vunnit Porsche Carrera Cup Scandinavia fyra gånger. Tre titlar har Robin Rudholm, Jocke Mangs och Johan Kristoffersson.

Dubbelt Dennis Hauger på hemmaplan – men guldläge för Lukas Sundahl inför Porsche Carrera Cup-finalen7.9.2024 18:23:13 CEST | Pressmeddelande

Efter flera pallplatser blev det äntligen seger för Dennis Hauger i Porsche Carrera Cup Scandinavia. Inför en entusiastisk hemmapublik vann nämligen den norske Formel 2-stjärnan båda heaten hemma på Rudskogen Motorsenter. Dubbeltvåa blev Lukas Sundahl som skaffade sig ett guldläge inför finalen på Mantorp Park om två veckor. För främste titelutmanaren, Robin Knutsson, blev nämligen resan till Norge en riktig mardröm.

Många dueller i toppen när Porsche Carrera Cup Scandinavia gästar Norge5.9.2024 11:29:34 CEST | Pressmeddelande

• Robin Knutsson och Lukas Sundahl i delad ledning. • Bara två poäng mellan trean Daniel Roos och fyran Marcus Annervi. • Gustav Krogh och William Siverholm i tät fight om att bli årets nykomling. Snacka om att det är upplagt för spänning och dramatik när årets näst sista deltävling i Porsche Carrera Cup Scandinavia avgörs med Porsche Festival på norska Rudskogen Motorsenter 6-7 september.

Knutsson och Sundahl i delad Porsche Carrera Cup-ledning efter Kanonloppet i Karlskoga17.8.2024 19:10:33 CEST | Pressmeddelande

Robin Knutsson och Lukas Sundahl tog var sin seger i årets fjärde deltävling i Porsche Carrera Cup Scandinavia. Knutsson triumferade i det första heatet på Gelleråsen Arena, Sundahl i det andra. Efter tävlingen i Karlskoga delar duon ledningen i mästerskapstabellen. Till nästa deltävling, som avgörs på Rudskogen Motorsenter i Norge 7-8 september, åker nämligen båda med 160 poäng i bagaget och med jagande konkurrenter på betryggande avstånd. – Det är flera race kvar och mycket kan hända, men visst känns det som om titelkampen kommer att handla om oss två, säger Robin Knutsson.