Robin Hansson vann dubbelt i sin comeback i Porsche Carrera Cup Scandinavia

Robin Hansson är tillbaka i Porsche Carrera Cup Scandinavia. Och det med besked. I premiären på Ring Knutstorp vann göteborgaren dubbelt för storsatsande familjeteamet Fragus Motorsport. – Skönt med en go start, konstaterade Hansson, som vann både racen i sin Porsche 911 GT3 Cup (991 II) före teamkompisen Pontis Fredricsson. Tredjeplatserna delade Lukas Sundahl och Anton Marklund på.

Robin Hansson vann båda raden i PCCS-premiären på Ring Knutstorp. Foto: Micke Fransson

Den 16:e årgången av Porsche Carrera Cup Scandinavia avgjordes i högst skiftande väder på Ring Knutstorp i Skåne. Snö, hagel, regn, blåst – och solsken. I publikled pratade man med all rätt om fyra årstider.

En som inte lät sig påverkas av vädret var Robin Hansson. Göteborgaren tog inte starten i något av racen, men bara efter några varv passerade han Fredricsson och kunde defilera till en skön dubbelseger.

I det första heatet bromsade sig Hansson förbi sin teamkompis. I det andra gjorde Fredricsson ett misstag.

– Jag hade en liten upplåsning och då tog sig Robin om. Men jag är nöjd ändå. Även om jag vunnit race i mästerskapet tycker jag ändå att det här var min bästa tävling någonsin i Carrera Cup om man slår ihop kval och race, säger Fredricsson.

Kval förstörde för Sundahl

Hansson var givetvis också belåten.

– Farten i bilen var fantastisk och varken jag eller teamet kunde ha fått en bättre start, konstaterade han.

Faktum är att han i förhandssnacket faktiskt trodde mest på regerande mästaren Lukas Sundahl.

Men Växjösonen hade ett tufft kval och nådde bara sjätte startposition i båda racen. I det första körde han upp sig till tredje plats bakom Hansson och Fredricsson. I det andra fick han nöja sig med en fjärdeplats. Där tog Anton Marklund sista pallplatsen, personligt rekord för honom i Porsche Carrera Cup Scandinavia.

– Det var allt annat än enkelt i på det våta underlaget, men jag lyckades hålla Lukas bakom mig och är självklart mycket nöjd med min insats, min bästa hittills i mästerskapet, sa norrlänningen.

Tuff start för Lindland

Roar Lindland, fjolårets mästerskapstrea, fick en mardrömsstart på 2019. I det inledande heatet försvann han redan på det första varvet efter en startincident med såväl teamkompisen Hugo Nerman som Robin Hansson inblandad.

I det andra, som Lindland startade från fjärde ruta, fick han nöja sig med sjätte plats och totalt var självklart premiärhelgen en besvikelse för en av mästerskapet tippade toppförare.

Skoog i tabelltopp

I Porsche Approved Cup, för förare i Porsche 911 GT3 Cup (991 I), delade Hugo Andersson och Fredrik Ros på segrarna genom en tionde respektive åttonde plats totalt. Ingen utav dem toppar emellertid tabellen efter den första av sju tävlingshelger. Det gör Patrik Skoog som noterades för en andra- och tredjeplats i klassen.

Dubbel för Rantzow

Masters Cup, för förare över 40 år i 991 II-bilar, dominerades av skåningen Lars-Bertil Rantzow. Han klassvann båda heaten med en total sjätteplats som toppresultat i det första.

Rantzow var lite av publikfavorit på läktarna eftersom hans Porsche Center Helsingborg hade närmare tusen kunder på plats.

– Det här känns verkligen bra. Två bra race, även om jag kanske inte riktigt hade farten i bilen i dag. Men jag är nöjd, ville inte stå i sandfållan med alla kunder och vänner på plats, summerade Rantzow.

Villeneuve tog revansch

En annan som kunde lämna Ring Knutstorp tämligen belåten var Jacques Villeneuve, förare i Porsche Sveriges gästbil. Visserligen avslutade 1997 års Formel 1-världsmästare det första heatet i en sandfålla, men i det andra tog han revansch och visade klassen genom att bli femma.

Kanadensarens medverkan var uppskattad av såväl konkurrenter som premiärpubliken på banan. Det är inte ofta svenska racingentusiaster har möjlighet att se en F1-världsmästare in action på hemmaplan.

Porsche Carrare Cup Scandinavia.

Ring Knutstorp 4 maj 2019.

Race 1

1. Robin Hansson, Fragus Motorsport, 18:42.673 2.

3. Lukas Sundahl, Sundahl Racing, +4.627

4. T. Karlsson, 28

5. J. Andersson, 24

6. Andero, 20

Fragus Motorsport dominerade premiären. Robin Hansson vann båda heaten före teamkompisen Pontus Fredricsson. Foto: Micke Fransson
Prispallen race 1. Fr.v: Pontus Fredricsson, Robin Hansson, Lukas Sundahl. Foto: Micke Fransson
Anton Marklund gjorde sin bästa tävling i PCCS med en fjärde- och en tredjeplats. Foto: Micke Fransson
Den dramatiska starten i det första racet där Roar Lindland råkade illa ut. Foto: Micke Fransson
Tidigare F1-världsmästaren Jacques Villeneuve fick skriva många autografer när han körde Porsche Sveriges gästbil. Foto: Micke Fransson
Lars-Bertil Rantzow dubbelvann Masters Cup. Foto: Micke Fransson
Efter en stark premiärhelg med dubbla pallplatser toppar Patrik Skoog Porsche Approved Cup. Foto: Micke Fransson

Lukas Sundahl nära historisk trippel i Porsche Carrera Cup Scandinavia30.9.2020 14:39:04 CESTPressmeddelande

Han leder mästerskapet med 51 poäng. Är det 55 eller mer på lördag eftermiddag skriver Lukas Sundahl ett stycke racinghistoria. Då blir den 23-årige smålänningen först med tre raka segrar i Porsche Carrera Cup Scandinavia. – Utgångsläget är bra, det kan jag inte förneka, men fortfarande kan allt hända och jag har inte gått hemma i veckan och förberett någon segerfest, säger Sundahl inför deltävlingen på Mantorp Park 2-3 oktober.

Händelserikt när Sundahl drygade ut sin ledning i Porsche Carrera Cup Scandinavia19.9.2020 18:00:14 CESTPressmeddelande

Lukas Sundahl fortsätter att övertyga i Porsche Carrera Cup Scandinavia. I Anderstorp erövrade den regerande mästaren två segrar och en andraplats och förstärkte sig ledning i mästerskapet. Sundahl ser svårslagen ut, något andreplacerade Pontus Fredricsson höll med om efteråt. Han tittade i tabellen, konstaterade att han har 51 poäng upp till smålänningen och sa: – Det börjar bli mycket nu.

Jubileum för Sundahl – 20:e segern i Porsche Carrera Cup Scandinavia18.9.2020 20:27:58 CESTPressmeddelande

Lukas Sundahl fortsätter sitt segertåg i Porsche Carrera Cup Scandinavia. Den regerande mästaren vann det inledande racet på Scandinavian Raceway i Anderstorp under fredagen och kunde därmed bokföras för sin 20:e seger totalt i mästerskapet. Bakom Sundahl utspelades en härlig fight mellan Pontus Fredricsson och Hampus Ericsson om andraplatsen. Tyvärr slutade den duellen med en kollision – och i domarrummet.

Sundahl svårslagen i Anderstorp – chans på tre (!) nya Porsche Carrera Cup-segrar i helgen16.9.2020 09:29:13 CESTPressmeddelande

Scandinavian Raceway är mästerskapsledande Lukas Sundahls hemmabana. Ändå är den inte smålänningens favorit i Porsche Carrera Cup-kalendern. Kanske läge för konkurrenterna att ta in poäng på Sundahl när mästerskapet gästar Anderstorp för tre race 18-19 september? Nja, några stor förhoppningar om det ska de nog inte ha. Scandinavian Raceway är nämligen den bana Sundahl lyckats bäst på de tre senaste säsongerna.

Mathilda Olsson och Kenneth Hildebrand vann Prins Carl Philips Racing Pokal30.8.2020 15:43:53 CESTPressmeddelande

Det blev seger för Mathilda Olsson och Kenneth Hildebrand när kartingtävlingen Prins Carl Philips Racing Pokal avgjordes i samarbete med bland annat Porsche Carrera Cup Scandinavia. På GTR Motorpark i Eskilstuna vann Olsson överlägset Rotax Max Senior medan Hildebrand bjöds betydligt tuffare motstånd i Rotax Max DD2. För samtliga pristagare väntar en heldag på Gelleråsen Arena den 14 oktober. Där kommer de få testköra en Porsche 718 Cayman GT4 Clubsport.