Robot på turné kommer till Karlstad

Universal Robots (UR) är ute på turné genom Sverige för att visa upp de flexibla och lättprogrammerade kollaborativa robotarna, cobotar. Den 19 oktober kommer turnén till Karlstad.

Coboten ger möjligheter för mindre och medelstora företag att automatisera till en mycket lägre kostnad och kortare ROI än vad som tidigare var möjligt med en traditionell industrirobot. En automatisering som kommer utveckla både svenskt företagande och arbetsmarknaden.

- Behovet av cobotar är stort. Vi på Universal Robots är världsledande inom just kollaborativa robotar, vi har mångårig erfarenhet och omfattande kunskap som vi vill dela med oss av. Sedan pandemin bröt ut har vi valt att inte ha fysiska events. Nu får vi äntligen möjligheten att ta med våra cobotar ut i Sverige och visa på alla möjligheter som finns. Det känns väldigt roligt att få visa det för företagen i Karlstad, säger Ola Mellström, Universal Robots försäljningschef i Sverige, och fortsätter:

- Företag kan känna en lite osäkerhet över att investera i en avancerad robot. För många är det här något helt nytt. Fördelen med att vi kan komma ut i landet och ses fysiskt är att de kan känna på coboten, och faktiskt själva få se hur enkla de är att programmera och hur mycket säkerhet som är inbyggd i roboten.

Tillsammans med distributörerna Cobots Sweden och Edströms besöks sex orter. Turnén gör det möjligt för företag att på ett coronasäkert sätt fysiskt få bekanta sig med URs cobotar och förstå hur de kan lösa produktionsutmaningar, samtidigt som produktiviteten och kvaliteten ökar. Besökaren får också chansen att prata med experter om andra lösningar för verksamheten och lära sig mer om applikationer som hjälper till att hantera olika typer av utmaningar.

En rapport av Interact Analysis förutspår att cobotar kommer att växa explosionsartat med hela 15-20 % fram till år 2028. Detta förstärks av en rapport från Swira som visar att 79 % av små och medelstora tillverkande industriföretag i Sverige är intresserade av att arbeta med utvecklingsinsatser inom verksamheten. 38 % säger att de ser utvecklingsbehov inom automation/robotik och ytterligare 32 % ser behovet av utvecklingen inom området vid ökad orderingång.

- Allt fler mindre företag upptäcker att de kan ta hem nya affärer och fler ordrar med hjälp av en cobot. Genom vår turné vill vi möjliggöra för företag att utforska hur cobotar kan utveckla deras verksamhet och ta företaget till nästa nivå, säger Ola Mellström.

Läs mer om turnéstoppet i Karlstad

Coboten sparar miljoner och hälsan1.10.2021 10:39:26 CEST | Blogginlägg

För att vara konkurrenskraftig inom en mycket konkurrensutsatt bransch är det ett måste för norska Maskinpakking AS att vara automatiserat, flexibelt och pålitligt. Därför valde de för två år sedan att satsa på kollaborativa robotar från Universal Robots. Tack vare cobotarna har företaget sparat 1,5 miljoner NOK årligen och kan konkurrera med priser i Sydeuropa. Dessutom slipper medarbetare lyfta upp till 7 ton per dag.