Robot på turné kommer till Karlstad

Universal Robots (UR) är ute på turné genom Sverige för att visa upp de flexibla och lättprogrammerade kollaborativa robotarna, cobotar. Den 19 oktober kommer turnén till Karlstad.

Coboten ger möjligheter för mindre och medelstora företag att automatisera till en mycket lägre kostnad och kortare ROI än vad som tidigare var möjligt med en traditionell industrirobot. En automatisering som kommer utveckla både svenskt företagande och arbetsmarknaden.

- Behovet av cobotar är stort. Vi på Universal Robots är världsledande inom just kollaborativa robotar, vi har mångårig erfarenhet och omfattande kunskap som vi vill dela med oss av. Sedan pandemin bröt ut har vi valt att inte ha fysiska events. Nu får vi äntligen möjligheten att ta med våra cobotar ut i Sverige och visa på alla möjligheter som finns. Det känns väldigt roligt att få visa det för företagen i Karlstad, säger Ola Mellström, Universal Robots försäljningschef i Sverige, och fortsätter:

- Företag kan känna en lite osäkerhet över att investera i en avancerad robot. För många är det här något helt nytt. Fördelen med att vi kan komma ut i landet och ses fysiskt är att de kan känna på coboten, och faktiskt själva få se hur enkla de är att programmera och hur mycket säkerhet som är inbyggd i roboten.

Tillsammans med distributörerna Cobots Sweden och Edströms besöks sex orter. Turnén gör det möjligt för företag att på ett coronasäkert sätt fysiskt få bekanta sig med URs cobotar och förstå hur de kan lösa produktionsutmaningar, samtidigt som produktiviteten och kvaliteten ökar. Besökaren får också chansen att prata med experter om andra lösningar för verksamheten och lära sig mer om applikationer som hjälper till att hantera olika typer av utmaningar.

En rapport av Interact Analysis förutspår att cobotar kommer att växa explosionsartat med hela 15-20 % fram till år 2028. Detta förstärks av en rapport från Swira som visar att 79 % av små och medelstora tillverkande industriföretag i Sverige är intresserade av att arbeta med utvecklingsinsatser inom verksamheten. 38 % säger att de ser utvecklingsbehov inom automation/robotik och ytterligare 32 % ser behovet av utvecklingen inom området vid ökad orderingång.

- Allt fler mindre företag upptäcker att de kan ta hem nya affärer och fler ordrar med hjälp av en cobot. Genom vår turné vill vi möjliggöra för företag att utforska hur cobotar kan utveckla deras verksamhet och ta företaget till nästa nivå, säger Ola Mellström.

Läs mer om turnéstoppet i Karlstad

Cobotar och elförbrukning: en sak mindre att oroa sig för8.11.2022 07:45:00 CET | Pressmeddelande

Höga elkostnader och risk för elbrist är något som präglar vår vardag, det skrivs spaltmeter i tidningar, det debatteras och många gör vad de kan för att spara el och hitta hållbara lösningar. Det gäller både privatpersoner och företag, det är något som påverkar verksamheter och inte minst produktioner när tillverkarna granskar processer för att undvika en skyhög energiräkning. Universal Robots (UR) kollaborativa robotar kräver mindre el jämfört med traditionella industrirobotar, men exakt hur energieffektiva är de och kan de hjälpa till att spara på el?

Fyra skäl varför cobotar är säkra medarbetare26.10.2022 12:14:16 CEST | Blogginlägg

Robotar har använts i olika industriella miljöer i årtionden, ända sedan 1950-talet. Under de första fem decennierna var alla robotarna stora, tunga maskiner. Dessa robotlösningar skapade produktiva arbetsplatser, vilket säkerställde högre produktionstakt, högre effektivitet och förbättrad kvalitet. Traditionella industrirobotar spelar fortfarande en viktig roll i tillverkningen, men de är inte längre det enda alternativet.

Över 40 år av svetsning men fortfarande banbrytande18.10.2022 14:21:02 CEST | Blogginlägg

Under pandemin har automatisering fått en rejäl skjuts framåt, försäljningen av cobotar ökar stadigt och den starka tillväxten fortsätter. Kim Povlsen, vd på Universal Robots, lyfter fram den stora efterfrågan på svetsning som en viktig del i tillväxten. Universal Robots är världsledande inom cobotar och har sålt över 50.000 exemplar. Men företaget har inte bara skapat det själva, en stark framgångsfaktor är samarbete med partners och kunder. Samarbetet skapar tillväxt och framgång i hela kedjan. En partner är Svensk Elektrod som efter över 40 år av svetsning fortfarande är banbrytande.