Rörelsefaktorn - ett nytt verktyg i stadsplaneringen

Riksidrottsförbundet och arkitektbyrån FOJAB har tillsammans påbörjat arbetet med att utveckla Rörelsefaktorn – ett verktyg för att bättre integrera olika sorters fysisk aktivitet i stadsmiljön och i samhällsplaneringen. I samarbete med Tankesmedjan Movium och FOJAB arrangeras en workshop som blir startskottet för arbetet.

Foto: Bildbyrån

Forskning och undersökningar visar att den fysiska aktiviteten bland befolkningen minskar både bland vuxna och barn. Ytor för idrott och rörelse är av stor vikt för att fler ska ha möjlighet att aktivera sig, och är en viktig faktor för förbättrad folkhälsa. Med rätt placering, innehåll och utformning kan dessa ytor och funktioner även bidra till det sociala livet i städerna. Det finns en stor potential i att låta idrott och rörelse spela en viktigare roll i städernas utformning.

– Den kunskap som finns inom området fysisk aktivitet, idrott och samhällsplanering fokuserar främst på antingen fysisk aktivitet i vardagen eller idrottens yt- och anläggningsbehov. Hur idrottens behov tillgodoses i planeringen och hur olika typer av fysisk aktivitet kan samspela och förstärka varandra är inte särskilt uppmärksammat. Det finns därför ett behov av ett verktyg där samtliga aspekter inkluderas, säger Emma Pihl, initiativtagare och arkitekt på FOJAB.

I samarbete med Tankesmedjan Movium och FOJAB kommer Riksidrottsförbundet att arrangera en workshop den 5 februari i Malmö. Representanter från olika kommunala förvaltningar, statliga verk, idrottsrörelsen, privata aktörer och forskare samlas för att gemensamt arbeta med frågan.

– Det är spännande att ha inlett detta arbete tillsammans med FOJAB. Ytor för olika typer av rörelse och idrott är en viktig fråga inom samhällsplanering och stadsbyggnad men idrottsrörelsen och kommunerna behöver hitta bättre former för samarbete och verktyg för att praktiskt arbeta med frågan. Med hjälp av Rörelsefaktorn kan vi få med olika typer av ytor för rörelse och idrott tidigt i planeringsfasen och hela vägen till genomförandet, säger Jonnie Nordensky på Riksidrottsförbundet.

– Rörelsefaktorn ska kunna användas i olika skalor i planering och byggande, från det översiktliga till det detaljerade. För andra frågor inom samhällsplaneringen finns det regler eller riktlinjer att förhålla sig till, ex grönytefaktor, p-norm, buller- och ljusförhållanden etc. Genom att formulera och introducera en Rörelsefaktor kan vi bättre bevaka att fysisk aktivitet får en starkare och tydligare roll i utvecklingen av städer och samhällen, säger Åsa Samuelsson, initiativtagare och arkitekt på FOJAB.

Här kan du anmäla dig till workshop den 5 februari i Malmö

Här finns mer information om Riksidrottsförbundets arbete med att bevara, utveckla och skapa nya anläggningar och idrottsmiljöer.

Jonnie Nordensky
Projektledare Plats för idrott, Riksidrottsförbundet

Foto: Bildbyrån

RF-SISU:s 19 regionala organisationer, RF-SISU distrikt ger idrottsföreningar stöd i idrottsfrågor och med folkbildning. Idrottsrörelsen består av cirka 20 000 idrottsföreningar och drygt tre miljoner medlemmar.

Lokala idrottssamarbeten för ökad inkludering19.2.2020 06:58:00 CETPressmeddelande

Efter flera års samarbete växlar Nordic Choice Hotels och Riksidrottsförbundet nu upp samarbetet med ökad inriktning på inkludering, vilket båda organisationerna under en längre tid arbetat intensivt med på varsitt håll. Insatserna kommer framförallt att ske på lokal nivå, där idrottsrörelsens regionala organisation RF-SISU distrikten och hotellen har möjlighet att samarbeta utifrån de förutsättningar som råder på respektive ort.

1 miljon kronor delas ut i stipendier på Riksidrottsmuseum 15 februari12.2.2020 15:27:34 CETPressinbjudan

Sex idrottsföreningar tar på lördag den 15 februari emot Tore A Jonassons stiftelses stipendium à 100 000 kronor på Riksidrottsmuseum i Stockholm. Föreningarna är från Blekinge, Gotland, Jämtland, Stockholm, Västerbotten och Värmland och representerar olika idrotter. Vid samma tillfälle delas också två konststipendier om 200 000 kr ut. De går till konstnärerna Karin Wikström och Christian Simonsson.