Rustar för ökad provtagningskapacitet i fjällvärlden

För att möta upp de fjällturister som väntas komma till Dalarna under vintersäsongen startar nu provtagningsstationer för covid-19 i Idre fjäll, Sälen By, Sälen Stöten och Tandådalen

Självprovtagning i bil, covid-19

Det är företaget Samtrans Omsorgsresor som driver och bemannar stationerna tillsammans med it-företaget Infosolutions, som tillhandahåller remissystemet. Samtrans och Infosolutions har redan etablerat provtagningsstationer på ett flertal orter i regionen. Nu ska också fjällturisterna kunna ta prover när de blir sjuka. Personer som misstänker covid-19 testar sig själva vid en provtagningsstation där man genomför testet i bilen.

- Med vår erfarenhet och organisation kan vi vara ett komplement som avlastar den redan ansträngda hälso- och sjukvården. Vi ser till varje regions behov och utvecklar lösningar utifrån de utmaningar som finns och som kan komma, inte minst när vi nu går in i en oviss vintersäsong, säger Eric Steijer, marknadschef på Samtrans Omsorgsresor.

Konceptet för mobil självprovtagning, där personer kommer i bil och testar sig finns idag runt om i hela landet och det är ett hårt tryck på alla platser.

- Nu ökar vi ytterligare och rustar upp med fler stationer. Provtagningstjänsten och det koncept vi snabbt byggde upp i början av pandemin fungerar mycket bra och håller i det hårda tryck som råder gällande kapacitet och planering i alla delar, säger Alex Stendahl, Vd på Infosolutions.

Fakta om konceptet:
Konceptet för provtagningsstationerna är en samverkan mellan Region Dalarna, Samtrans Omsorgsresor och it-företaget Infosolutions.

Idre fjäll, Sälen By öppnar torsdag 10 december. Sälen Stöten och Tandådalen öppnar nästkommande vecka.

Självprovtagning i bil, covid-19

Samtrans Omsorgsresor är en del av Nobina-koncernen, Nordens största kollektivtrafikföretag. Varje år utför Samtrans Omsorgsresor ca 1,7 miljoner personresor, framförallt på uppdrag av kommuner och landsting, men också för företag. Samtrans har en stark samhällsbärande roll genom att finnas till för människor som på olika sätt har svårigheter att åka med den allmänna kollektivtrafiken.