EFN Ekonomikanalen

Så kan ekonomin bli efter coronakrisen

Dela
SUSANNE ARVIDSSON, docent i företagsekonomi vid Lunds universitet, beskriver tiden vi befinner oss i som "surrealistisk" och med "oerhört mycket osäkerhet och risk". Krisen kommer att skapa bestående beteendeförändringar och det gör att det inom näringslivet nu krävs förmåga till nytänkande, menar hon. ”Vi kan inte bara ställa om mot hållbarhet utan vi måste också fundera på vad vi har för kunnande och färdigheter som i stället kan utnyttjas till att producera något som i dag efterfrågas.”
Foto: Lunds universitet/Christian Andersson/Apelöga
Foto: Lunds universitet/Christian Andersson/Apelöga

De fulla ekonomiska konsekvenserna av coronavirusets framfart är ännu inte synliga. Men det går att skönja vissa konturer av branscher och sektorer som ser ut att klara sig bättre än andra.

Susanne Arvidsson, docent i företagsekonomi vid Lunds universitet, uppger att det är svårt att säga hur eller när vi kommer ur krisen men att det för företag handlar om att vara redo för omställning. När den vanliga efterfrågan försvinner gäller det för företagen att vara flexibla.

Men för vissa branscher går det inte att ställa om produktion eller utbudet efter den ändrade efterfrågan. Bland de drabbade finns nystartade företag och tillväxtbolag som riskerar att gå under när kapitalinvesteringarna sinar. Susanne Arvidsson tror även att det kommer att bli svårt för en del av tjänstesektorn, som café och restauranger, även efter krisen blåst över.

”I dag handlar det inte om att personer undviker det för att man har ett inkomstbortfall, utan det handlar helt enkelt om att man inte går till det här för smittspridningen”, säger hon och tillägger att det kan ändras efter krisens slut när inkomster i stället kan vara under press.

Men krisen kan också ha förändrat vårt beteende, spår Susanne Arvidsson. Flygbranschen, som är en av de i nuläget hårdast drabbade, kan se andra flygmönster hos resenärerna framöver. Också livsmedelsbranschen kan komma att gå mot ett mer hållbart håll där vegetariska alternativ får ett uppsving.

Samtidigt uppger Susanne Arvidsson att det i krisen har öppnat upp en diskussion om beredskap, både finansiell men även livsmedelsmässig.

Se hela inslaget här (9:51 min, nytt fönster) 

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Foto: Lunds universitet/Christian Andersson/Apelöga
Foto: Lunds universitet/Christian Andersson/Apelöga
Ladda ned bild

Länkar

Om

EFN Ekonomikanalen
EFN Ekonomikanalen
Blasieholmstorg 12
106 70 Stockholm

EFN ​Ekonomikanalen sprider kunskap om ekonomi. Vi vänder oss till den ekonomiintresserade allmänheten. Kanalen är rikstäckande, våra inslag och program är reklamfria och det kostar ingenting att ta del av våra program, reportage och intervjuer. Kanalen har utsetts till Sveriges bästa ekonomikanal tre år i rad. EFN drivs av en oberoende redaktion och ägs av Handelsbanken. 

Med våra fem lokalredaktioner är vi Sveriges enda rikstäckande ekonomikanal. Vi är stationerade i Umeå, Gävle, Stockholm, Göteborg och Malmö. 

Se oss på EFN.se och i sociala medier.

Länka gärna till vårt material. 

Följ EFN Ekonomikanalen

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från EFN Ekonomikanalen

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye