Så kollar du bilens skulder

Sedan 2014 gäller en ny lag som ska reglera fordonsrelaterade skulder. Det kan innebära en risk för att den som köper en begagnad bil även får med skulder som tidigare ägare dragit på sig.

Lagen kom till på grund av fenomenet med så kallade bilmålvakter – människor som står som ägare till tusentals bilar. De totala skulderna kopplade till dessa bilar växte okontrollerat och att få bukt med detta problem var syftet med lagändringen.

– Det är viktigt att kontrollera om bilen har skulder innan köp, säger Carl-Erik Stjernvall, teknisk rådgivare på Motormännens Riksförbund.

För detta krävs kontakt med Transportstyrelsen. I vägtrafikregistret framkommer nämligen bara uppgift ifall bilen är belånad i den mening att den kan vara ett kreditköp, men det är inte samma sak som att kolla om den har några fordonsrelaterade skulder.

• Be säljaren logga in med e-legitimation på Transportstyrelsens hemsida. Där går det att se ifall det finns skulder på bilen. Du kan även själv kontakta Transportstyrelsens talsvarstjänst på 0771-14 15 16, ange registreringsnumret på bilen så läser en röst upp fordonsdata samt eventuella skulder.
  • Skulden kan ha gått vidare till Kronofogden. För att säkerställa att indrivningsärende inte redan har påbörjats behöver du kontrollera även med dem.

Motormännens uppfattning är att en näringsidkare som säljer en bil till en konsument ska ha ansvar för att den försålda bilen inte är belastad med någon skuld som kan inverka på konsumentens äganderätt eller betalningsförpliktelser.

Läs mer här

Motormännen är Sveriges största konsumentorganisation för bilister. Vi arbetar med opinionsbildning för bättre och säkrare vägar, bilar och förare. Som medlem är du med och stöder vårt arbete och får samtidigt en rad förmåner, erbjudanden och fri personlig rådgivning inom juridik, bilteknik och resor. Läs mer på motormannen.se

Sveriges bilägare vinner delseger i garantitvist11.10.2018 07:54Pressmeddelande

Konsumentombudsmannen har lämnat in en stämningsansökan mot företaget Svensk Fordonsgaranti AB. KO anser att marknadsföringen i det erbjudande som företaget skickar ut är vilseledande. Företaget skriver bland annat att det kan vara riskfyllt för bilägaren att avstå från att anta erbjudandet om en förlängd garanti, vilket KO alltså inte håller med om. Motormännen har under ett par års tid uppmanat konsumenter att anmäla marknadsföringen till Konsumentverket.

Fyra av hundra använder mobilen när de kör bil30.7.2018 06:28Pressmeddelande

Motormännens vägombud har undersökt hur många bilförare som använder handhållen mobil när de kör bil. 4,2 procent av samtliga fordonsförare använde handhållen mobil eller annan kommunikationsutrustning under körning. Det är en kraftig minskning jämfört med tidigare mätningar utförda av Motormännen. 2016 var användningen av handhållen mobiltelefon 7,6 procent och 2012 var den 6,6 procent bland bilförarna.

Lurigt i bilhandeln efter bonus-malus27.7.2018 06:30Pressmeddelande

Bilåret 2018 blir snårigt och oförutsägbart enligt branschen. Motormännens kontroller visar att detta i synnerhet gäller för den som ska köpa ny bil. Förutom att regelverken om de nya skatterna kan vara krångliga att sätta sig in i, har många bilhandlare ställt på flera av sina lagberbilar i trafik innan 1 juli för att undvika malus-skatten som nu trätt i kraft. Det innebär bland annat att bilköparen riskerar att gå miste om värdefull garantitid.