Fastighetsägarna

Så konsumerade Strömstadsborna i stadskärnan – före och under coronakrisen

Dela
2019 blev ett bra år för Strömstads stadskärna som ökade sin totala omsättning med 3,3 procent. Bäst gick det för stadskärnans hotell, restauranger, caféer och övrig kommersiell service. Det följer trenden i landet och branscherna har gynnats av att svenskar lägger allt mer pengar på upplevelser. Det var också dessa branscher, tillsammans med beklädnad och dagligvaror, som drabbades hårdast i Strömstads stadskärna när coronakrisen slog till med full kraft under våren 2020. Det visar rapporten Cityindex som HUI Research har tagit fram i samarbete med Fastighetsägarna.

Stadskärnan under 2019
Hotellen i Strömstads stadskärna ökade under 2019 sin omsättning med 7,7 procent. Även café- och restaurangnäringen ökade sin omsättning med 4,1 procent. Kommersiell service som består av flera olika typer av aktörer, exempelvis frisörer, barberare, skönhetssalonger, kemtvätt och skräddare ökade sin omsättning med 23,2 procent, dock omsätter denna delbransch minst totalt sett i stadskärnan. Modehandeln har generellt haft det svårt i våra stadskärnor på grund av konkurrens från köpcentrum, handelsplatser och e-handeln, men i Strömstad ökade modehandeln sin omsättning marginellt med 0,1 procent. Däremot minskade försäljningen inom hem och fritid med 0,6 procent.

– Våra stadskärnor har generellt sett länge dominerats av större kedjor, men nu ser vi ett ökat fokus på det lokala och genuina. Charmiga små caféer och restauranger, ostaffärer, brödbutiker, delikatessaffärer och mindre serviceinrättningar som skräddare, skomakare och barberare tar plats i stadskärnan igen.  De stadskärnor som lyckas skapa en atmosfär och ett utbud som knyter an till det lokala, unika och genuina har goda förutsättningar att lyckas, säger Petra Ohldin Lampinen, näringspolitiskt ansvarig, Fastighetsägarna.

Strömstad hade en bättre utveckling i stadskärnan under 2019 med en omsättningsutveckling på 3,3 procent, än andra svenska stadskärnor hade i genomsnitt som ökade med 2 procent. Strömstad hade också ett mycket positivt försäljningsindex vilket innebär att kommunen attraherade besökare och kunder från andra områden.

– I en levande stadskärna bor och arbetar vi, vi umgås på dagarna och framåt småtimmarna, tar del av kultur och nöjen och konsumerar de varor och tjänster vi har behov av. En attraktiv stadskärna lockar boende, besökare, företagsetableringar, entreprenörer och investerare. Det skapar tillväxt. Stadskärnans aktörer måste kroka arm och arbeta mot gemensamma mål och visioner för att skapa en bra utbudsmix och attraktiva miljöer, säger Petra Ohldin Lampinen.

Stadskärnan under coronavåren
Flera av branscherna som gick bra under 2019, fick det svårt under coronakrisen i våras. Det visar försäljningsprognoserna för Strömstads stadskärna första halvåret 2020, där samtliga delbranschers omsättning minskat kraftigt jämfört med motsvarande period föregående år.

– Coronapandemin accelererade den sedan tidigare påbörjade strukturomvandlingen. Strömstad har dock en mycket speciell situation då gränshandeln uteblir, vilket såklart även påverkar stadskärnans aktörer. Krisen har visat att det behövs ett enklare regelverk och snabbare hantering för hur stadens gemensamma ytor och lokaler kan användas och förändras, Petra Ohldin Lampinen. 

Att använda rätt data som verktyg för att kunna tolka besökare och konsumenters preferenser och rörelsemönster är viktigt, dels för att de olika aktörerna i stadskärnan ska kunna ha en gemensam grund att utgå ifrån och dels för att kunna göra långsiktiga val för att utveckla stadskärnan.

- Cityindex ger, en liten ort som Strömstad ett bra underlag att jobba kring hållbar stadsutveckling och ett gott näringslivsklimat, säger Richard Holm, näringslivsansvarig Strömstad kommun. 

Försäljningen inom sällanköpsvaruhandeln i landet i stort sjönk kraftigt i mars, men återhämtade sig under juni och juli och uppvisade där tillväxt. Olika branscher i landets stadskärnor har påverkats på olika sätt. Bygg, elektronik och möbler har gått mycket bra medan klädhandeln haft det särskilt tufft.

– Det är glädjande att se att återhämtningen i stadskärnorna både går snabbare och är kraftigare än vad vi hade räknat med, men vi kommer att få leva med pandemins effekter ett tag till. Nu krävs uthållighet och samverkan mellan stadskärnans aktörer, säger Petra Ohldin Lampinen.

Om Cityindex
Cityindex är den första heltäckande kartläggningen av omsättningsutvecklingen för de kommersiella verksamheterna i Sveriges stadskärnor. Unikt för Cityindex är den modell som används för att bestämma stadskärnans avgränsning som skapar jämförbarhet över tid och mellan stadskärnor. Under 2020 års version av Cityindex läggs ett speciellt fokus på framtidens stadskärnor i spåren av coronapandemin.

Kontakter

Om

Fastighetsägarna
Fastighetsägarna
Drottninggatan 33, Box 16132
103 23 Stockholm

https://www.fastighetsagarna.se/

Vi arbetar för en väl fungerande fastighetsmarknad


Fastighetsägarna är branschorganisationen som arbetar för en väl fungerande fastighetsmarknad. Våra 15 000 medlemmar äger och hyr ut bostäder och lokaler över hela landet. Vi representerar såväl de största börsnoterade fastighetsbolagen, kommunägda bostadsbolag som privata fastighetsföretag och bostadsrättsföreningar.

Följ Fastighetsägarna

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Fastighetsägarna

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye