Så konsumerade vi i våra stadskärnor – före och under coronakrisen

Det gick bra för våra svenska stadskärnor under 2019 och den totala omsättningen ökade med 2 procent. Bäst gick det för stadskärnornas caféer, restauranger och hotell som gynnades av att svenskar lägger allt mer pengar på upplevelser. Det var också dessa branscher som drabbades hårdast när coronakrisen slog till med full kraft under våren 2020. Det visar rapporten Cityindex som HUI Research har tagit fram i samarbete med Fastighetsägarna.

Foto: George Bakos, Unsplash

De flesta branscher i stadskärnan gick bra under 2019, men beklädnadshandeln hade det fortsatt tufft i konkurrensen från köpcentrum, handelsplatser och e-handel och minskade sin försäljning med 1,1 procent. Bäst gick det för stadskärnornas caféer och restauranger som ökade sin försäljning med 4,1 procent. Även hotellnäringen ökade sin omsättning med 3,1 procent. Försäljningen av dagligvaror ökade med 1,7 procent och kommersiell service som består av flera olika typer av aktörer, exempelvis frisörer, barberare, skönhetssalonger, kemtvätt och skräddare ökade sin omsättning med 1 procent.

– Det som en gång var stadens kärna kommer tillbaka, det genuina och lokala. Vi har länge sett klädbutiker, kedjor och storskalighet i våra stadskärnor. Nu ser vi hur charmiga små caféer och restauranger, speceributiker och serviceinrättningar tar plats igen. Det är stadskärnan som svarar upp mot en ny efterfrågan, säger Christina Friberg, expert stadsutveckling, Fastighetsägarna MittNord.

Starkast var utvecklingen i våra storstäder, där omsättningen ökade med 4,4 procent. I våra små- och medelstora städer minskade den totala försäljningen med 0,4 procent respektive 0,7 procent.

– En attraktiv stadskärna lockar boende, besökare, företagsetableringar, entreprenörer och investerare. Det skapar tillväxt. Fastighetsägare, handlare, kommun och cityorganisationer behöver förstå vad morgondagens konsumenter efterfrågar och arbeta mot gemensamma mål och visioner. En bra utbudsmix och attraktiva miljöer som drar besökare och kunder skapas genom samverkan, säger Christina Friberg.

Flera av branscherna som gick bra under 2019, fick det svårt under coronakrisen i våras. Det visar försäljningsprognoserna för stadskärnorna första halvåret 2020. Hotellnäringen tappade drygt 40 procent av sin omsättning. Liknande tapp kunde ses inom kommersiell service. Restaurangnäringen minskade sin omsättning med 26 procent. I mindre stadskärnor ökade försäljningen av dagligvaror, medan större stadskärnor hade ett tapp inom dagligvaruhandeln.

Försäljningen inom sällanköpsvaruhandeln i landet i stort sjönk kraftigt i mars, men återhämtade sig under juni och juli och uppvisade där tillväxt. Olika branscher har påverkats på olika sätt. Bygg, elektronik och möbler har gått mycket bra medan klädhandeln haft det särskilt tufft.

– Redan innan coronakrisen såg vi en strukturomvandling i våra stadskärnor, som nu har accelererats. Krisen har visat på behovet av flexibilitet i både tankar och ytor. Det behövs enklare regelverk och snabbare hantering för hur stadens gemensamma ytor och lokaler kan användas och förändras, säger Christina Friberg.

Hårdast drabbades storstäderna bland annat som en följd av myndighetsrekommendationer om hemarbete och reserestriktioner, som kraftigt reducerade antalet människor som rörde sig i storstädernas centrum. Enligt prognosen minskade omsättningen i storstäderna med cirka 30 procent under första halvåret 2020. Det kan jämföras med småstäderna som minskade sin omsättning med 8 procent.

– Det är glädjande att vi ser en återhämtning i detaljhandeln och att människor väljer att komma tillbaka till stadskärnan efter coronakrisen. Men vi kommer att få leva med pandemins effekter ett tag till. Det kommer att krävas uthållighet och att stadskärnans aktörer samverkar med siktet inställt på framtiden, säger Christina Friberg.

Webbinarium:
Så utvecklades omsättningen i Sveriges stadskärnor
Sänds idag den 23 september kl. 12.00-13.00
Följ webbinariet här

Om Cityindex

Cityindex är den första heltäckande kartläggningen av omsättningsutvecklingen för de kommersiella verksamheterna i Sveriges stadskärnor. Unikt för Cityindex är den modell som används för att bestämma stadskärnans avgränsning som skapar jämförbarhet över tid och mellan stadskärnor. Under 2020 års version av Cityindex läggs ett speciellt fokus på framtidens stadskärnor i spåren av coronapandemin.

Foto: George Bakos, Unsplash
Omsättningsutveckling i svenska stadskärnor 2018-2019
Omsättningsprognos för svenska stadskärnor för första halvåret 2020

Så konsumerade Gislavedsborna i stadskärnan – före och under coronakrisen22.10.2020 08:00:00 CESTPressmeddelande

2019 blev ett bra år för Gislaved stadskärna som ökade sin totala omsättning med 0,3 procent. Bäst gick det för hotell och restaurang som ökade med 10,9 procent under året. Den stora omsättningsutvecklingen inom hotell och restaurang sticker ut, särskilt när Gislaved jämförs med städer av liknande storlek. Hem och fritid samt dagligvaror ökade med 3,1 procent respektive 2,5 procent. Däremot gick det sämre för beklädnad och kommersiell service som båda minskade med över 15 procent. De branscher som drabbades hårdast i Gislaved stadskärna när coronakrisen slog till med full kraft under våren 2020 var hotell och restaurang samt beklädnad. Det visar rapporten Cityindex som HUI Research har tagit fram i samarbete med Fastighetsägarna.

Så konsumerade Hässleholmsborna i stadskärnan – före och under coronakrisen22.10.2020 07:00:00 CESTPressmeddelande

2019 blev ett tufft år Hässleholms stadskärna. Bäst gick det för hotellbranschen, medan de andra branscherna i stadskärnan hade det svårare. Tuffast var det för dagligvaruhandeln, där Systembolagets flytt från stadskärnan återspeglas av ett stort tapp i försäljningsomsättningen. När coronakrisen slog till med full kraft under våren 2020 drabbades modehandeln hårt, tillsammans med kommersiell service och hotell- och restaurangnäringen. Det visar rapporten Cityindex som HUI Research har tagit fram i samarbete med Fastighetsägarna.

Så konsumerade Ängelholmsborna i stadskärnan – före och under coronakrisen22.10.2020 07:00:00 CESTPressmeddelande

2019 blev ett bra år för Ängelholms stadskärna som ökade sin totala omsättning med 2,9 procent. Bäst gick det för stadskärnans hotell och kommersiell service. Branscherna har gynnats av att svenskar lägger allt mer pengar på upplevelser. Det var också dessa branscher som drabbades hårdast i Ängelholms stadskärna när coronakrisen slog till med full kraft under våren 2020. Det visar rapporten Cityindex som HUI Research har tagit fram i samarbete med Fastighetsägarna.

Så konsumerade Kristianstadsborna i stadskärnan – före och under coronakrisen22.10.2020 07:00:00 CESTPressmeddelande

Den totala omsättningen i Kristianstads stadskärna minskade under 2019. Flertalet branscher tappade mer i omsättning än i andra jämförbara städer. Tuffast var det för modehandeln, medan den största tillväxten gick att hitta inom hotellnäringen och kommersiell service. Men dessa branscher drabbades också hårt av coronakrisen under våren. Ändå visar prognosen för det första halvåret 2020 att Kristianstads stadskärna klarade sig bättre än genomsnittet för jämförbara städer under denna tid. Det visar rapporten Cityindex som HUI Research har tagit fram i samarbete med Fastighetsägarna.

Samarbete nyckeln till framgång för Helsingborgs stadskärna – både före och under coronakrisen22.10.2020 07:00:00 CESTPressmeddelande

Under 2019 gick det mycket bra för Helsingborg city. Alla branscher hade en positiv tillväxt förutom modehandeln som minskade i jämförelse med året innan. För dagligvaruhandel, sällanköpsvaror, hem och fritid, kommersiell service, hotell samt restaurang var utvecklingen starkare än i jämförbara städer. Men flertalet av dessa branscher drabbades också hårt när coronakrisen slog till med full kraft under våren 2020. Det visar rapporten Cityindex som HUI Research har tagit fram i samarbete med Fastighetsägarna.

Så konsumerade Höganäsborna i stadskärnan – före och under coronakrisen22.10.2020 07:00:00 CESTPressmeddelande

Under 2019 ökade omsättningen i Höganäs stadskärna. Bäst gick det bäst för kommersiell service och försäljningen av hem- och fritidsvaror. För sällanköpshandeln och restaurangnäringen var utvecklingen ungefär densamma som i jämförbara städer i samma storlek. För beklädnad och hotell var utvecklingen däremot svagare än i jämförbara städer. Dessa branscher drabbades också hårt när coronakrisen slog till med full kraft under våren 2020. Det visar rapporten Cityindex som HUI Research har tagit fram i samarbete med Fastighetsägarna.