Säker bilresa med hund

Ett återkommande ämne varje sommar är hur hunden på bästa sätt kan följa med i bilen. Motormännen ger här några tips och vill betona att man aldrig ska lämna hunden i bilen en varm dag.

Under bilresan ska djur alltid sitta i bur eller vara kopplade med bilsele. Även en liten hund på sex kilo får en krockvikt på 240 kilo vid krock i 50 km/h. Det innebär en stor risk inte bara för hunden utan också för övriga passagerare.

Även vid lindrigare olyckor kan hunden bli chockad och stressad. Den riskerar att springa ut på vägen och utsätta sig och andra för fara.

Hunden får inte skymma förarens sikt eller hindra manövrering av bilen. Likaså är det livsfarligt att ha ett djur i knät i passagerarsätet om det finns krockkudde.

Under transporten ska hunden rastas och få vatten minst var sjätte timme.

Transport i kombibilar

Du får transportera hunden i kombiutrymmet om du har god uppsikt över den under hela transporten. En krocktestad bur är bäst. Vid en krock bakifrån riskerar en allt för rigid bur att trycka sönder baksätets låsmekanism och skada baksätespassagerarna. Buren ska fixeras i bilen antingen med hjälp av bilens lastsurrningsöglor eller med andra spännanordningar. Hunden måste ha skugga och god ventilation i buren.

Lastrumsavskiljare (nät eller galler mellan bagageutrymme och passagerarutrymme) är en fungerande lösning. Det blir i praktiken en enklare form av bur.

Transport i andra bilar

Bur i baksätet kan fungera. Att förankra den är en utmaning. Använd bilens isofixöglor och spännband som täcker öglans hela bredd. Fixera ordentligt så att buren inte kasar i sidled. Isofix tål max 18 kilo.

Bilbältet kan också användas men måste då fixeras mot buren på något vis för att inte kasa vid krock.

Sele är ett alternativ till bur. Fäst den i säkerhetsbältet. Selar finns i olika storlekar för att passa olika raser.

Katter kan börja riva i sätet och mår oftast bättre av att sitta i liten bur. Det finns burar med fästen för säkerhetsbältet.

Burens utformning

Hund måste minst ha följande utrymme i buren:

Längd: hundens längd från nosspets till sittbensknöl när hunden står i normal ställning gånger 1,10.

Bredd: hundens bröstbredd gånger 2,5. Hunden ska kunna ligga ner och vända sig obehindrat.

Höjd: hundens höjd över hjässan när hunden står i normal ställning.

Lämna aldrig ett djur i en varm bil

Du får inte lämna hunden utan tillsyn i fordonet om det är möjligt att temperaturen inne i bilen går över +25°C eller under –5°C. Hunden får inte lämnas mer än tre timmar i bilen. Temperaturen i en parkerad bil stiger snabbt upp till 50 grader en normal sommardag. Bilen blir en dödsfälla för ditt husdjur.

Klockslag

Temp ute

väderlek

Temp i bil

+22 °C

+23 °C

+22 °C

+38 °C

+25 °C

+47 °C

+26 °C

+50 °C

+27 °C

+52 °C

Källa: Svenska Kennelklubben 2014

Får jag ingripa om jag ser en hund i stillastående bil i värmen?

1. Står bilen utanför ett varuhus/butik eller liknande, ta registreringsnumret och be personal ropa ut i högtalare och söka ägare.

2. Kontakta Transportstyrelsen för ägaruppgifter: Skicka sms med registreringsnummer till nummer 72503. En kort stund därefter får du ett svars-sms med information om fordonet samt ägarens namn. Tjänsten är avgiftsbelagd och kostar 3 kronor per skickat sms (teleoperatörens avgifter tillkommer).

Slå sönder rutan i nödfall

Rekommenderade åtgärder från polisen.se

• försök hitta ägaren av bilen
  • kontakta polisen
  • notera registreringsnummer
  • notera klockslag och tidpunkter
  • notera hur ventilation och lufttillförsel
  • i nödfall krossa rutan (om möjligt, se till att ha ett vittne)

Motormännen är Sveriges största konsumentorganisation för bilister. Vi arbetar med opinionsbildning för bättre och säkrare vägar, bilar och förare. Som medlem är du med och stöder vårt arbete och får samtidigt en rad förmåner, erbjudanden och fri personlig rådgivning inom juridik, bilteknik och resor. Läs mer på motormannen.se

Sveriges bilägare vinner delseger i garantitvist11.10.2018 07:54Pressmeddelande

Konsumentombudsmannen har lämnat in en stämningsansökan mot företaget Svensk Fordonsgaranti AB. KO anser att marknadsföringen i det erbjudande som företaget skickar ut är vilseledande. Företaget skriver bland annat att det kan vara riskfyllt för bilägaren att avstå från att anta erbjudandet om en förlängd garanti, vilket KO alltså inte håller med om. Motormännen har under ett par års tid uppmanat konsumenter att anmäla marknadsföringen till Konsumentverket.

Fyra av hundra använder mobilen när de kör bil30.7.2018 06:28Pressmeddelande

Motormännens vägombud har undersökt hur många bilförare som använder handhållen mobil när de kör bil. 4,2 procent av samtliga fordonsförare använde handhållen mobil eller annan kommunikationsutrustning under körning. Det är en kraftig minskning jämfört med tidigare mätningar utförda av Motormännen. 2016 var användningen av handhållen mobiltelefon 7,6 procent och 2012 var den 6,6 procent bland bilförarna.