Säkrare och tryggare med samtycke och giltighetstid för apoteksfullmakter
Syftet med förändringen är att öka patientsäkerheten och stärka skyddet för personer vid behandling av personuppgifter. Den som hämtar ut läkemedel åt någon annan kallas för ombud och måste samtycka till att de egna personuppgifterna sparas hos E‑hälsomyndigheten.
Sedan i slutet på mars i år finns en funktion för att lämna samtycke i den digitala tjänsten Läkemedelskollen. Tjänsten nås via E‑hälsomyndighetens webbplats eller via 1177 Vårdguidens webbplats 1177.se. Man lämnar samtycke en gång per fullmakt.
– Redan nu har cirka 26 500 nya fullmakter skapats varav fler än hälften har kompletterats med samtycke från ombud, säger Carl Jarnling, chef på enheten invånartjänster på E‑hälsomyndigheten.
Fullmakter gäller i max fyra år
Nytt är också att en giltighetstid för fullmakten, på som längst fyra år, införs.
– En begränsad giltighet ger fullmaktsgivaren kontroll över vem som har rätt att hämta ut förskrivna läkemedel. När fullmaktsregistret hålls uppdaterat och aktuellt minskar risken för obehöriga uttag av läkemedel, säger Carl Jarnling.
Fullmakter som redan finns i registret före förändringen och inte har samtycke från ett ombud avslutas om samtycket inte är registrerat senast den 31 januari 2021. Fullmakter som skapas den 1 juni 2020 och därefter måste få ombudets samtycke inom sju dagar för att fullmakten ska kunna användas.
Här går det att lämna fullmakt och samtycke:
- På webbplatsen Lakemedelskollen.ehalsomyndigheten.se och genom inloggning på 1177.se via länken läkemedelstjänster från och med den 24 mars 2020.
- På samtliga fysiska apotek och de e‑handelsapotek som erbjuder den här typen av tjänster från och med den 1 juni 2020. En del apotek erbjuder denna tjänst redan tidigare.
Fakta:
Dataskyddsförordningen (GDPR) och nya rutiner påverkar hanteringen av fullmakter för apoteksärenden.
Det går att ge en annan person rätt att hämta ut läkemedel på ett apotek genom att ge en fullmakt. Den som ger fullmakten är fullmaktsgivare, och den som får fullmakten kallas för ombud eller fullmaktstagare.
Fullmakten kommer att vara giltig i fyra år. Därför måste fullmaktsgivaren registrera en ny fullmakt efter fyra år. För att den ska vara giltig kommer både fullmaktsgivarens och ombudets samtycke till behandling av personuppgifter att behövas. Om det redan finns en fullmakt innan förändringarna den 1 juni 2020 kan ombudet lämna sitt samtycke senast den 31 januari 2021. Om fullmaktsgivaren skapar en ny fullmakt efter den 1 juni 2020 måste ombudet ge sitt samtycke inom sju kalenderdagar.
Giltighetstiden för fullmakten räknas från det att ombudet har lämnat sitt samtycke. Om ombudet redan har lämnat samtycke när rutinerna ändras räknas giltighetstiden från den 1 juni 2020.
Sedan 2007 har det registrerats totalt cirka 2,5 miljoner fullmakter hos E‑hälsomyndigheten.
Möjligheten att hämta ut läkemedel åt en annan person genom att ta med den egna och den andra personens giltiga legitimation till apoteket, finns fortsatt kvar.
Kontakter
Kontakta vår presstjänst
Tel:010-106 07 98presstjanst@ehalsomyndigheten.seBilder
Om
E-hälsomyndigheten skapar ett bättre informationsutbyte inom hälsa, vård och omsorg. Det gör vi genom att leda regeringens initiativ inom e-hälsoområdet och erbjuda effektiva, kvalitetssäkrade tjänster till professionerna och privatpersoner.
Följ E-hälsomyndigheten
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från E-hälsomyndigheten
Snart förfaller många apoteksfullmakter12.3.2024 09:51:33 CET | Pressmeddelande
Den 1 juni 2024 är sista giltighetsdag för många fullmakter för apoteksärenden som sedan blir ogiltiga. Det beror på en lag som kom 2020 och som medför att en fullmakt för apoteksärenden gäller i längst fyra år. För den som även i fortsättningen vill ha hjälp med att utföra sina apoteksärenden är det enkelt skapa en ny fullmakt när den befintliga är på väg att bli ogiltig.
Årsredovisningen för 2023 speglar en myndighet i utveckling27.2.2024 10:27:21 CET | Pressmeddelande
År 2023 fick E-hälsomyndigheten flera nya regeringsuppdrag som syftar till att förbättra svensk hälso- och sjukvård. Myndighetens instruktion ändrades också under året. I uppgifterna ingår nu att samordna regeringens satsningar på nationell digital infrastruktur för hälso- och sjukvård, tandvård och socialtjänst.
Samarbete allt viktigare för att göra hälsodata tillgängliga i hela vårdkedjan5.2.2024 09:58:06 CET | Nyheter
Det finns ett allt större engagemang i arbetet med att införa en nationell digital infrastruktur för hälsa, vård och omsorg. Målet att hälsodata ska bli tillgängliga i hela vårdkedjan för all vård både kommunal och regional samt för tandvård. Tomas Werngren, avgående vd för Kommuninvest och Mats Nilsson, avdelningschef på Forte har nyligen fått uppdrag av regeringen på området och E-hälsomyndigheten arbetar med ett förslag till färdplan för en nationell digital infrastruktur för vården.
Milstolpe i införandet av Nationella läkemedelslistan – första aktörerna är anslutna25.1.2024 09:11:15 CET | Pressmeddelande
Vårdföretaget Kry och Apotek Hjärtat har anslutit sina system till E-hälsomyndighetens nya tjänster. Genom anslutningen kan de två aktörerna ta del av en patients förskrivna och uthämtade läkemedel direkt i sina egna system. Nationella läkemedelslistan är det första steget i en nationell digital infrastruktur.
Covidbevis – en tjänst som kan användas i framtiden4.1.2024 09:54:47 CET | Nyheter
Under två års tid utfärdade E-hälsomyndigheten över 18 miljoner covidbevis till över sex miljoner personer. Covidbevisen infördes för att underlätta resor inom Europa under pandemin. Sedan den 1 juli 2023 utfärdas inga covidbevis i Sverige men E-hälsomyndigheten rekommenderar i slutrapporten att tjänsten för covidbevis hålls i beredskap även fortsättningsvis.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum