Säljstart för laddbara A3 Sportback 45 TFSI e

Audi fortsätter bredda programmet med laddbara alternativ. A3 Sportback 45 TFSI e finns nu att beställa hos de svenska återförsäljarna. Laddhybriden är en sportiga karaktär med 245 hk och 400 Nm i vridmoment. Räckvidden på upp till 63 km enligt WLTP-standarden gör att de flesta dagliga resor kan köras på eldrift. I priset på 427.000 kr ingår en hög utrustningsnivå med S line-exteriör som matchar bilens prestanda.

Säljstart för laddbara A3 Sportback TFSI e
  • Elektrifierad prestanda. Laddhybrid med sportig S-lineprofil.
  • Turboladdad bensinmotor och elmotor ger systemeffekt på 245 hk och 400 Nm.
  • Lokalt utsläppsfri med upp till 63 km räckvidd på el med 13 kWh batteri.
  • Prediktiv och uppkopplad hybridstyrning på längre resor för effektiv körning
  • Miljöbonus innan 1:a april 2021: upp till 37.866 kr

Nu startar försäljningen av instegsmodellen i Audis omfattande program av laddhybrider. Föregångaren lanserades redan 2014 och följs nu upp av A3 Sportback 45 TFSI e som är utrustad med en 1.4-liters TFSI-motor på 150 hk och 250 Nm i vridmoment samt en eldriven synkronmotor på 80 kW (109 hk) och 330 Nm i vridmoment. Den elektriska drivningen består av en kompakt enhet som förutom elmotorn även inrymmer en 6-stegad S tronic-växellåda. Batteriet på 13 kWh består av 96 prismatiska celler som kan laddas med maximalt 2.9 kW, vilket gör att det kan återladdas på ca fem timmar från ett vanligt hushållsuttag.

Prestanda och lång räckvidd

Med en systemeffekt på 245 hk och 400 Nm i vridmoment går 0-100 på 6,8 sekunder. Bränsleförbrukningen enligt WLTP ligger på 1,1-1,3 liter/100 km, motsvarande 26-31 gram i CO2 per kilometer. Audi A3 Sportback 45 TFSI e startar alltid med eldrift och har en räckvidd på upp till 63 kilometer enligt WLTP-standarden med lokalt nollutsläpp. Topphastigheten för eldrift är 140 km/h.

Fyra effektiva körlägen för olika behov

I “Auto Hybrid” läget reglerar systemet själv mellan eldrift och förbränningsmotor för att körsträckan skall bli så effektiv som möjligt och tar då även hänsyn till kartdata och trafiksituation om navigationssystemet är aktiverat. Beroende på vägtyp och förarens preferenser kan bilen frirulla eller återvinna energi alternativt ge extra boost från både el- och TFSI-motorn vid acceleration. Om föraren väljer “Battery hold” bibehåller systemet laddnivån i batteriet för senare behov alternativt kan batteriet laddas via “Battery charge". Föraren kan även välja att starta och köra på ren eldrift med hjälp av EV-knappen. Via Audi drive select kan föraren även välja karaktär på bilens övriga funktioner. De digitala instrumenten visar specialanpassad information som effektförbrukning, körläge, batteristatus, räckvidd och energiflöden.

Sportigt välutrustad

Laddhybriden känns igen på sin sportiga profil med S line, svart optikpaket och svarta högblanka inlägg i grillen. Som tillval erbjuds även Matrix LED strålkastare med automatiskt avbländande helljus och dynamiska kurvljus. Dagsljusen har då en unik design som formar ett E av 15 st LED-segment. Bromsoken är rödlackerade och bromsskivorna bakom 17-tumshjulen har en diameter på 340 millimeter fram och 310 millimeter bak.

Ca pris A3 Sportback 45 TFSI e 427.000 kr. Miljöbonus innan 1:a april 2021: upp till 37.866 kr.
Ca pris Business by Audi* 392.800 kr. Miljöbonus innan 1:a april 2021: upp till 33.425 kr.
Preliminärt förmånsvärde från 1 jan 2021: 1881 kr/månad vid 50% marginalskatt.

Standardutrustningen är omfattande med bl.a.

• 17" aluminiumfälgar i 5-ekerdesign
  • 2-zons automatisk klimatanläggning
  • Audi connect Safety & Service
  • Audi drive select körprofilväljare
  • Audi smartphone interface (Apple Carplay)
  • Audi phone box Light (trådlös laddning)
  • Audi pre sense front autobroms
  • Baksäte med fällbart ryggstöd
  • Digitalt instrumenthus, digital radiomottagning
  • Farthållare inklusive fartbegränsare, filhållningsvarning
  • LED-huvudstrålkastare, ljus- och regnsensor
  • Sportmultifunktionsratt i läder, mittarmstöd fram
  • Platinagrå dekorinlägg
  • Parkeringssensorer bak
  • Sportsäten fram med höjdinställning och 4-vägs svankstöd
  • Tygklädsel "Dynamik"
  • S- line exteriör, rödlackerade bromsok
  • Svart optikpaket, mörktonade rutor
  • Parkeringsklimatisering med el

*juridisk person

Sportstolar i laddbara A3 Sportback TFSI e
Digital cockpit i laddbara A3 Sportback TFSI e
Interiör laddbara A3 Sportback TFSI e

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,845 miljoner nya bilar 2019. Företaget omsatte 55,7 miljarder euro 2019 och har över 90.000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland.  Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt med produktion i 16 anläggningar i 11 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet.  Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och Audi Sport GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

Audi avslutade 2020 med bästa kvartalet i företagets historia13.1.2021 17:05:13 CETPressmeddelande

AUDI AG avslutade 2020 med det försäljningsmässigt mest framgångsrika kvartalet i företagets historia. Mellan oktober och december levererades 505.583 bilar. Det var första gången som Audi levererade över en halv miljon bilar under ett kvartal. Under ett utmanade år, märkt av restriktioner under corondapandemin, levererade Audi totalt 1.692.773 bilar, vilket var en minskning på 8,3 procent jämfört med föregående år. I Kina hade Audi däremot en högstnotering med totalt 727.358 bilar (+5,4 procent).

Audi ökar med eldrivna e-tron som draglok4.1.2021 10:49:06 CETPressmeddelande

Audi summerar ett starkt 2020 där marknadsandelarna ökade ordentligt. På en pandemidrabbad bilmarknad kunde premiummärket med de fyra ringarna öka marknadsandelen till 6,2 procent med totalt 18 051 registrerade bilar. Elsuven Audi e-tron bidrog till ökningen med 2067 leveranser till kunder under året. Med elbilarna Audi e-tron GT, Q4 e-tron och Q4 Sportback e-tron ser märket fram emot ett ännu mer elektrifierat 2021.

Koldioxidneutral tillverkning av Audi e-tron GT i Böllinger Höfe9.12.2020 14:36:44 CETPressmeddelande

Vid fabriken i Böllinger Höfe går passion hand i hand med precision, innovation och hållbarhet. Här startar nu serietillverkningen av eldrivna Audi e-tron GT, där hög prestanda kombineras med hög miljömedvetenhet. 100% grön el och värme från förnybara källor bidrar till att produktionen av Audi e-tron GT är koldioxidneutral. Den resursbesparande tillverkningen undviker också förpackningar och använder sig av slutna kretslopp för aluminium och plast. Dessutom har den nya bilen, som första modell, planerats helt utan några fysiska prototyper.

Audi ökar budgeten för e-mobilitet till 20257.12.2020 12:34:29 CETPressmeddelande

Med investeringsplanen för de kommande fem åren påskyndar AUDI AG omvandlingen av företagets verksamhet mot uppkopplad och hållbar premiummobilitet. Med totalt ca 35 miljarder euro är investeringsnivån fortsatt hög, trots den rådande svåra ekonomiska situationen. Hälften av investeringarna, ca 17 miljarder euro, allokeras till framtida teknik. Liksom Volkswagen-koncernen som helhet, ökar Audi investeringarna i elektromobilitet. Premiumtillverkaren har öronmärkt ca 15 miljarder för området och understryker därmed vikten av den elektriska färdplanen. Det nödvändiga finansiella utrymmet skapas genom synergier inom koncernen, både genom plattformstrategi för elbilar och inom mjukvaruutveckling. Lägre fasta kostnader, en optimerad produktportfölj och besparingar inom icke fordonsanknytna områden bidrar till den finansiella soliditeten.