Säljstart för nya Audi A4 – mest omfattande faceliften någonsin

Nya Audi A4 har släppts med svenska priser och kan nu beställas hos återförsäljarna. Faceliften är mer omfattande än någonsin med helt nya linjer, digital interiör och ännu högre utrustningsnivå. Flera motoralternativ har elektrifierats med mildhybridteknik (MHEV) som ökar komforten och sänker förbrukningen.

Audi A4 Avant

I nya Audi A4 ingår som standardutrustning i Sverige bl.a:

• Vässad design med nydesignad front, strålkastare, sidolinjer och bakparti
  • Digital 10,1” MMI Touch-skärm med akustisk återkoppling
  • MMI Navigation plus med onlineuppdatering av kartdata, fritextsök, röststyrning
  • Audi connect med integrerat SIM-kort i 3 år och uppkopplade tjänster
  • Audi connect Safety & Service för nödsamtal och servicebokning online
  • Assistanspaket tour med adaptiv farthållare, körkörnings-, undanmanöver och effektivitetsassistent, aktiv filhållare och turn assist vid vänstersväng
  • LED-strålkastare med dynamiska blinkers bak. Matrix LED som tillval
  • Sportsäten, parkeringssensorer, 17” alufälgar, drive select, elbaklucka (Avant)
  • myAudi app för trådlös anslutning till bilen

Fler nyheter:

• Elektrifierade bensinmotorer med mildhybridteknik för ökad komfort och sänkt förbrukning
  • Ny generation infotainmentplattform - MIB3 – med ännu snabbare kommunikation
  • Car to X-tjänster, bl.a. grön våg-funktion vid trafikljus och kommunikation mellan Audi-bilar
  • Audi connect key Android-telefon som digital nyckel
  • Function on demand med uppgraderingsmöjlighet efter leverans

Sportigare exteriör

Exteriören har blivit ännu mer kraftfull och sportig. Singleframe-grillen är bredare och lägre. Från sidan är hjulhusen mer markerade och sidolinjen sänkt för att göra quattro-generna ännu mer synliga. LED-strålkastare är standard och som tillval erbjuds Matrix LED med adaptivt helljus. Exteriören skiljer sig mellan utrustningslinjerna basic, advanced och S line, och inte minst jämfört med S-modellerna och A4 allroad quattro.

Uppkopplad digital interiör

Interiören är helt uppdaterad med ett nytt digitalt MMI-system med touchskärm och akustisk återkoppling. Den högupplösta TFT-skärmen mäter 10,1 tum och grafiken har få hierarkier för att göra användarupplevelsen så enkel som möjligt. Sökfunktionen är baserad på fritextinmatning och ger snabba förslag samtidigt som röststyrningen har uppgraderats.

Navigationssystemet MMI navigation plus är nu standard och ännu mer användarvänlig. Audi connect och Audi connect plus omfattar en rad online-tjänster, bl.a. Car-to-X, som drar nytta av alla uppkopplade Audi-bilars samlade intelligens. Bland nyheterna finns trafikskyltsavläsning online och varningsinformation mellan bilar, liksom parkeringsinformation för gator och trafikljusinformation. Tack vare uppkoppling kan bilarna få information från trafikljusens centraldator via en server så att föraren kan anpassa hastigheten till kommande grön våg. I förarinformationen visas en hastighetsrekommendation och vid rödljus visas tiden tills trafikljuset slår om till grönt. Systemet främjar en anpassad och effektiv körstil och ger jämnare trafikflöde. Funktionen ingår som en del i Audi connect-paketet och rullas ut i olika steg i utvalda europeiska länder.

Nya funktioner efter leverans

Audi connect-tjänsterna för nödsamtal och servicebokning är standard. Med myAudi appen kopplas mobilen sömlöst mot bilen och med Audi connect key som tillval kan föraren låsa upp bilen och starta motorn genom att använda en kompatibel Android-mobil. Upp till 14 myAudi-användare kan dessutom lagra sina förvalda inställningar i en individuell profil. Till de många nyheterna hör även ”function on demand” som gör att vissa infotainment-funktioner kan beställas även efter att bilen levererats. Inledningsvis gäller det DAB+ digital radio och Audi smartphone interface. Kunden kan då välja tidsperiod och prova funktioner innan de bestämmer sig genom att boka ett engångstest för en månad. Testperioden kan sen förlängas med ytterligare en månad, ett år eller permanent. Om kunden inte vill förlänga testperioden avslutas bokningen automatiskt.

MMI-systemet är uppgraderat till den tredje generationen av den modulära infotainmentplattformen MIB 3 med ännu högre beräkningskapacitet. Samtliga uppkopplade tjänster, som telefon, connect-tjänster och Wi-Fi är integrerade. Två instrumentvarianter står till buds med en delvis analog och, i samband med MMI plus, en helt digital Audi virtual cockpit plus. Den högupplösta 12.3-tumsskärmen visas direkt i förarens siktfält och styrs genom multifunktionsratten med tre valbara vyer.

Omfattande säkerhetsutrustning

A4-familjen är utrustad med ett omfattande program av säkerhets- och assistanssystem som samlats i paketen “Tour,” “City” och “Parkering”. I Sverige är ”Tour” standard med bl.a. adaptiv farthållare med Stop&Go, aktiv filhållare, vänstersvängsbroms, kökörnings- och undanmanöverassistent, . Med effektivitetsassistenen bromsas och accelererar bilen prediktivt även i frånvaro av framförvarande bil tack vare att den analyserar Car-to-X information, navigationsdata och trafikskyltar.

Elektrifierade drivlinor med mildhybridteknik

I Sverige erbjuds 3 motoralternativ från start, A4 40 TFSI 190 hk, 45 TFSI 245 hk och 40 TDI 190 hk. Dessutom S4 TDI med 347 hästkrafter. Fler motorer tillkommer under hösten bl.a. gasdrivna Audi g-tron. Alla motorer – vare sig det är fyrcylindriga diesel- eller bensinmotorer alternativt V6 TDI – underskrider gränsvärdena för Euro 6d-temp. Två av de svenska introduktionsmotorer har 12-volts mildhybridteknik (MHEV) som sänker bränsleförbrukningen och ökar komforten. Vid vardagskörning gör MHEV-systemet att bränsleförbrukningen minskar med upp till 0,3 liter per 100 km enligt Audis egna mätningar. Kraftöverföringen är anpassad efter motorvariant med sjustegad S-tronic, åttastegad tiptronic, fram- eller quattro fyrhjulsdrift.

Sportigt avstämd med komfortval

Den sportigt avstämda chassisättningen harmonierar med karaktären hos nya Audi A4 med val mellan standard eller sportchassi. Dessutom erbjuds två varianter av adaptiva dämpare: antingen komfort som ger en sänkning på 10 millimeter eller sportchassi med eller utan dämparreglering som ger en sänkning på 23 millimeter. De båda varianterna av adaptiva dämpare är integrerade med Audi drive select-systemet som finns som tillval med fem profiler. Detsamma gäller styrning och växlingspunkter.

För alla vägar och underlag: Audi A4 allroad quattro
Med quattro fyrhjulsdrift och markfrigång på 35 millimeterlevererar Audi A4 allroad quattro komfort med bra offroad-egenskaper. Den som önskar kan dessutom förstärka känslan genom att välja till en allroad-avstämd dämparreglering.  Jämfört med A4 Avant är offroadkaraktären förstärkt bl.a. genom hasplåtar, markerade hjulhus, 12 millimeter större hjul och bredare spårvidd (sex mm fram och 11 mm bak). A4 allroad quattro erbjuds i tre olika motorvarianter, en bensin- och två dieselmotorer, och automat som standard. Bagageutrymmet är detsamma som i A4 Avant med 495 liter som kan utökas till 1495 liter med fällda baksäten. I allroad quattro tillkommer offroad-läget i Audi drive select vilket gör att föraren kan välja att ge bilen sex olika karaktärer efter eget önskemål.

Motorprogram och priser:

Audi A4 Sedan:
40 TFSI MHEV 190 hk S tronic Proline edition: 370.200 kr
45 TFSI MHEV 245 hk quattro S tronic Proline Advanced: 459.200 kr
40 TDI 190 hk quattro S tronic Proline edition: 370.200 kr (FWD prel. säljstart augusti)

Audi A4 Avant:
40 TFSI MHEV 190 hk S tronic Proline edition: 383.200 kr
45 TFSI MHEV 245 hk quattro S tronic Proline Advanced: 472.200 kr
40 TDI 190 hk quattro S tronic Proline edition: 383.200 kr (FWD prel. säljstart augusti)
40 TDI 190 hk quattro S tronic Proline edition Business by Audi*: 348.700 kr (7,5pbb)

Audi A4 allroad:
45 TFSI MHEV 245 hk quattro S tronic Proline edition: 434.300 kr
40 TDI 190 hk quattro S tronic Proline edition: 419.000 kr (prel. säljstart juli)

Lansering

Audi A4 och A4 allroad kan beställas redan idag. Audi S4 har försäljningsstart i början av juli. Modellerna kommer att finnas tillgängliga i början av hösten hos de svenska återförsäljarna.

*Business by Audi gäller för juridiska personer

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,8 miljoner nya bilar 2018. Företaget omsatte 60,1 miljarder euro 2017 och har över 90. 000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland.  Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt och producerar bilar i 16 anläggningar i 12 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet.  Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och Audi Sport GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

Audi i överenskommelse om framtidsinriktning27.11.2019 11:36:08 CETPressmeddelande

Audi beskriver det som en ny era där man sätter in åtgärder för högre lönsamhet, flexibilitet och säkrade jobb. Audis ledning och arbetstagarrepresentanter har slutit en överenskommelse inom ramverket som kallas Audi.Zukunft, dvs Audi.Framtid. Besluten gäller framförallt optimerad produktionskapacitet vid de två tyska anläggningarna, anpassning av arbetsstyrkan och förlängda jobbgarantier till slutet av 2029. De 6 miljarder euro som frigörs säkrar den strategiska målkorridoren på 9 till 11 procents vinstmarginal och investeras i elektrifiering och digitalisering. Audi.Zukunft kommer därmed att stärka konkurrenskraften för de fyra ringarna och anpassa företaget för de kommande åren. Överenskommelsen träder i kraft den 29 november och gäller för de kommande 10 åren.

Världspremiär för eldrivna Audi e-tron Sportback20.11.2019 10:55:19 CETPressmeddelande

“Framtiden är elektrisk”. Audi följer konsekvent elektrifieringsstrategin och presenterar den andra modellen i e-tron familjen under Los Angeles Auto Show. Audi e-tron Sportback är en sportig SUV med coupe-siluett som levererar upp till 300 kW och har en räckvidd på upp till 446 kilometer. De digital matrix LED-strålkastarna är en helt ny innovation som för första gången erbjuds i storserieproduktion. Audi e-tron Sportback börjar säljas i slutet av november och marknadsintroduktionen är planerad till våren 2020.

Audi fokuserar på eldrift i ny mobilitetsstrategi7.10.2019 11:12:24 CESTPressmeddelande

Audi är inne i en transformationsfas och ställer om hela företaget mot elektrisk och hållbar mobilitet. 2025 planerar märket med de fyra ringarna för mer än 30 laddbara modeller, varav 20 helt eldrivna. Audi satsar på fyra plattformar för att kunna erbjuda elbilar i varje segment. Parallellt ökar utbudet av plug-in hybrider med fyra modeller under hösten. Redan idag tillverkas elbilen Audi e-tron koldioxidneutralt i Bryssel. 2025 planerar Audi för att samtliga produktionsanläggningar vara klimatneutrala.