Samarbete nyckeln till framgång för Helsingborgs stadskärna – både före och under coronakrisen

Under 2019 gick det mycket bra för Helsingborg city. Alla branscher hade en positiv tillväxt förutom modehandeln som minskade i jämförelse med året innan. För dagligvaruhandel, sällanköpsvaror, hem och fritid, kommersiell service, hotell samt restaurang var utvecklingen starkare än i jämförbara städer. Men flertalet av dessa branscher drabbades också hårt när coronakrisen slog till med full kraft under våren 2020. Det visar rapporten Cityindex som HUI Research har tagit fram i samarbete med Fastighetsägarna.

Stadskärnan under 2019

Kommersiell service som består av flera olika typer av aktörer, exempelvis frisörer, barberare, skönhetssalonger, kemtvätt och skräddare ökade sin omsättning med 8,4 procent. Restaurangerna i Helsingborgs stadskärna ökade under 2019 sin omsättning med 8 procent och hotellen med 5 procent. Försäljningen av hem- och fritidsvaror ökade med 6,8 procent och dagligvaruhandeln med 9,8 procent. Modehandeln har generellt haft det svårt i våra stadskärnor på grund av konkurrens från köpcentrum, handelsplatser och e-handeln. Modehandeln i Helsingborg följer den trenden och minskade sin omsättning med 5,5 procent.

– Våra stadskärnor har under 2000-talet kedjefierats, men nu ser vi en efterfrågan på det unika och lokala. Mysiga restauranger, små speceributiker, barberare och skomakare tar plats igen i stadsrummet. Stadskärnor som lyckas möta konsumenternas efterfrågan av det unika och genuina har goda möjligheter att lyckas. Det visar inte minst Helsingborgs utveckling på, säger Anna Wiking, näringspolitisk chef, Fastighetsägarna Syd.

Totalt ökade Helsingborgs stadskärna sin omsättning med 6,5 procent. Helsingborg hade en bättre utveckling i stadskärnan under 2019 än andra svenska stadskärnor av samma storlek. I snitt ökade de större städerna sin omsättning i stadskärnan med 0,5 procent. Helsingborg har också ett positivt försäljningsindex vilket innebär att kommunen som helhet attraherar besökare och kunder från andra områden.

– En levande stadskärna är viktig för kommunens tillväxt. En attraktiv stadskärna lockar boende, besökare, företagsetableringar, entreprenörer och investerare. Det är glädjande att se Helsingborgs positiva utveckling, vilket är resultatet av ett tydligt strategiskt arbete mellan stadens alla aktörer, säger Anna Wiking.

Stadskärnan under coronavåren

Flera av branscherna som gick bra under 2019, fick det svårt under coronakrisen i våras. Det visar försäljningsprognoserna för Helsingborgs stadskärna första halvåret 2020. Kommersiell service bedöms ha tappat cirka 40 procent av sin omsättning. Modehandeln bedöms ha tappat nästan 30 procent av sin försäljning. Prognosen för restaurangbranschen visar ett tapp på drygt 20 procent och hotellnäringen ett tapp på cirka 40 procent. Dagligvaruhandeln beräknas ha minskat 3 procent. Det innebär att Helsingborg väntas har tappat knappt 20 procent av den totala omsättningen i stadskärnan. Det är ungefär lika stor andel av omsättningen som andra jämförbara städer under samma period.

– Coronapandemin har påskyndat den sedan tidigare påbörjade strukturomvandlingen i våra stadskärnor. Nu börjar stadskärnorna att återhämta sig efter den värsta krisen under våren, men krisen har verkligen påvisat vikten av enklare regelverk och snabb hantering för hur stadens gemensamma ytor och lokaler kan användas och förändras, säger Anna Wiking.

Stadskärnorna återhämtar sig

Försäljningen inom sällanköpsvaruhandeln i landet i stort sjönk kraftigt i mars, men återhämtade sig under juni och juli och uppvisade där tillväxt. Olika branscher i landets stadskärnor har påverkats på olika sätt. Bygg, elektronik och möbler har gått mycket bra medan klädhandeln haft det särskilt tufft.

– Årets Cityindex visar på precis den förändring som vi har sett i stadskärnor under flera år. I Helsingborg city har vi länge arbetat med samverkan och efter vårens utmaningar har det verkligen satts på sin spets. Samarbeten kring etableringar och framtidens utbud blir allt viktigare när innehållet i gatuplan förändras. Vårt samarbetsprojekt kring etableringar, Sälj i city, kom verkligen rätt i tid. Efter sommaren ser vi att intresset för nyetableringar har ökat vilket visar på att sista ordet om stadskärnans framtid fortfarande inte är sagt, säger Hanna Candell, vd Helsingborg City.

Om Cityindex

Cityindex är den första heltäckande kartläggningen av omsättningsutvecklingen för de kommersiella verksamheterna i Sveriges stadskärnor. Unikt för Cityindex är den modell som används för att bestämma stadskärnans avgränsning som skapar jämförbarhet över tid och mellan stadskärnor. Under 2020 års version av Cityindex läggs ett speciellt fokus på framtidens stadskärnor i spåren av coronapandemin.

Omställningsstödet bör förlängas ytterligare20.11.2020 09:31:32 CETPressmeddelande

Regeringens besked om att omställningsstödet till företag förlängs med ytterligare två månader fram till årsskiftet är välkommet men stödet bör redan nu förlängas ytterligare. – De skärpta restriktionerna bedöms ligga kvar betydligt längre än till årsskiftet. Regeringen bör därför redan nu förlänga stödet ytterligare och sänka gränsen för när företag kan få stöd, det säger Anders Holmestig, vd Fastighetsägarna Sverige.

Så konsumerade Uddevallaborna i stadskärnan – före och under coronakrisen11.11.2020 15:48:09 CETPressmeddelande

2019 blev ett bra år för Uddevalla stadskärna som ökade sin totala omsättning med 0,5 procent, jämfört med andra medelstora städer som i genomsnitt minskade sin totala omsättning med 0,7 procent. Bäst gick det för stadskärnans delbransch inom dagligvaror men de övriga delbranscherna fick dock en minskad omsättning. Det handlar om verksamheter inom beklädnad, hotell, restauranger, hem- och fritid samt övrig kommersiell service. Trenden i stadskärnorna generellt har under senare år varit att svenskar lägger mer pengar på upplevelser inom hotell- och restaurangbranschen samt kommersiell service. I Uddevallas stadskärnan överensstämmer dock inte den generella trenden i omsättningsutveckling med dessa delbranscher under 2019. Däremot ökar omsättningen 2019 i dagligvaror mer i Uddevallas stadskärna än jämförbara medelstora städer och generellt för alla stadskärnor. Det visar rapporten Cityindex som HUI Research har tagit fram i samarbete med Fastighetsägarna.

Bra att regeringen vill underlätta flexibel användning av byggnader5.11.2020 16:08:05 CETPressmeddelande

Regeringen har idag gett Boverket i uppdrag att utreda hur reglerna kan ändras för att byggnader ska kunna användas mer flexibelt och till exempel omvandla kontor till bostäder. – Vi är positiva till att befintliga byggnader kan användas på olika sätt under en livscykel, men det kommer inte lösa bostadsbristen som bostadsministern hoppas, säger Anders Holmestig, vd Fastighetsägarna Sverige.

Så konsumerade Eksjö i stadskärnan – före och under coronakrisen2.11.2020 08:00:00 CETPressmeddelande

Under 2019 minskade omsättning i Eksjö stadskärna med totalt 2 procent. Det är en något större minskning än i andra stadskärnor av liknande storlek. Branscherna hotell och restaurang samt dagligvaruhandeln ökade sin omsättning under året, medan de andra branscherna i stadskärnan hade det svårare. Tuffast var det för modehandeln och kommersiell service. När coronakrisen slog till med full kraft under våren 2020, drabbades modehandeln tillsammans med hotell- och restaurangnäringen hårt. Det visar rapporten Cityindex som HUI Research har tagit fram i samarbete med Fastighetsägarna.

Så konsumerade Höörborna i stadskärnan – före och under coronakrisen29.10.2020 07:00:00 CETPressmeddelande

Under 2019 gick det bäst för kommersiell service och försäljningen av hem- och fritidsvaror i Höörs stadskärna. Andra branscher gick det sämre för. Tuffast var det för dagligvaruhandeln och restaurangerna. När coronakrisen slog till med full kraft under våren 2020 visar prognosen att stadskärnan i Höör klarade sig relativt bra och förväntas ha behållit en större del av sin omsättning även om enskilda branscher drabbades. Det visar rapporten Cityindex som HUI Research har tagit fram i samarbete med Fastighetsägarna.

Så konsumerade Ystadborna i stadskärnan – före och under coronakrisen29.10.2020 07:00:00 CETPressmeddelande

2019 blev ett bra år för Ystads stadskärna som ökade sin totala omsättning med 1,3 procent. Bäst gick det för stadskärnans hotell, restauranger, caféer och övrig kommersiell service. Det följer trenden i landet och branscherna har gynnats av att svenskar lägger allt mer pengar på upplevelser. Det var också dessa branscher som drabbades hårdast i Ystads stadskärna när coronakrisen slog till med full kraft under våren 2020. Det visar rapporten Cityindex som HUI Research har tagit fram i samarbete med Fastighetsägarna.