Samtrans Omsorgsresor startar samarbete med Faster Forward - En livsstilsapp för personer med funktionsnedsättning

I dag lanseras livsstilsappen Faster Forward. Tillsammans med Samtrans Omsorgsresor erbjuds användaren en heltäckande upplevelse som möjliggör en mer aktiv livsstil för personer med funktionsnedsättning. Appen är en plats för nöje, passion och upptäckarglädje.

- Vi arbetar varje dag för att bidra till ett inkluderande samhälle, genom att möjliggöra för människor att delta i samhället på lika villkor, oavsett funktionsförmåga. Vi vill att våra resenärer ska ha tillgång till nöjen och fritidsaktiviteter som alla andra. Därför känns det extra roligt och inspirerande att samarbeta med Faster Forward som delar samma värderingar som oss, säger Eric Steijer, marknadschef på Samtrans Omsorgsresor.

Personer med funktionsnedsättning erbjuds inte samma möjligheter till en aktiv och meningsfull fritid jämfört med befolkningen i övrigt. Bland annat på grund av, otillgängliga transporter och bristande tillgänglighet.

- Vår gemensamma ambition är att arbeta med inkluderingsfrågan där alla människor skall vara lika givna att delta i aktiviteter och tillsammans med Samtrans Omsorgsreor skapar vi förutsättningen för en heltäckande upplevelse, säger Christan Hedberg, VD och grundare till Faster Forward.

Frågan om varför det är så svårt att få till biljetter till en liveunderhållning som funktionsnedsatt, blev startskottet till idén om appen Faster Forward. Men aktivitet är också mer än bara konsert och live-evenemang. Faster Forward hjälper och inspirerar användaren att hitta vägen till en aktiv livsstil på flera olika sätt.

- Att lansera en app som ska inspirera till en aktiv livsstil, mitt i en pandemi kanske kan uppfattas som anmärkningsvärt. Men vi tänker helt tvärt om. Tillgången till dessa tjänster är näst intill obefintliga, och ingen har satsat på denna målgrupp tidigare. Det är det som är märkligt. När pandemin är över vill vi att våra användare ska få samma tillgång och ta samma plats i nöjeslivet som alla andra, avslutar Christan Hedberg.

Faster Forward är den digitala plattformen som erbjuder människor med rörelsehinder en mer aktiv och upplevelserik vardag. Faster Forward erbjuder sina kunder ett brett sortiment av event och upplevelser som är testade vilket garanterar målgruppens deltagande.

Faster Forward: Christian Hedberg, Mail: christian@fasterforward.se

Samtrans Omsorgsresor är en del av Nobina-koncernen, Nordens största kollektivtrafikföretag. Varje år utför Samtrans Omsorgsresor ca 1,7 miljoner personresor, framförallt på uppdrag av kommuner och landsting, men också för företag. Samtrans har en stark samhällsbärande roll genom att finnas till för människor som på olika sätt har svårigheter att åka med den allmänna kollektivtrafiken.