Sanna K Augustsson är ny vd för Ecster

Ecsters styrelse har utsett Sanna K Augustsson till ny vd på Ecster. Sanna, som har varit med och lanserat Ecster från start, ser fram emot att leda företaget in i framtiden.

– Jag är väldigt hedrad och tacksam för förtroendet som jag fått, säger den nya vd:n.

Sanna K Augustsson kommer närmast från en tjänst som Chief Marketing Officer med ansvar för Ecsters konsumentaffär och tillträder den nya rollen som vd den 1 april.

Tidigare har hon haft ett antal roller inom Handelsbanken-koncernen, bland annat som chef för Commercial Cards, kontorschef och ledande positioner inom kommunikation och marknadsföring.

– Med Sanna får vi en person med starka ledaregenskaper, som brinner för affären och för att utveckla kundrelationerna. Vi är oerhört glada över att kunna presentera henne på posten efter en sökprocess med flera mycket relevanta kandidater, säger Ecsters styrelseordförande Katarina Ljungqvist.

Sanna är född 1978 och har en magisterexamen i företagsekonomi från Lunds universitet. Hon har också bland annat en utbildning i förändringsledning från Hyper Island.

Sedan Ecster lanserades 2016 har Sanna haft flera nyckelpositioner, med ansvar för bland annat CRM, kreditgivning, produkt- och affärsutveckling för konsument och kundservice.

– Redan från start har jag känt att Ecster är speciellt. Liksom många aktörer jobbar vi för bättre köpupplevelser, men vårt mål är inte att generera så många transaktioner som möjligt, utan att kunden verkligen får bättre koll före, under och efter köpet. Att skapa sådana kundupplevelser ger våra säljföretag fler återkommande kunder och en långsiktig lönsamhet istället för en kostsam jakt på nya kunder. Vår ambition är helt enkelt att skapa en mer hållbar handel både för konsument och säljföretag. Jag ser verkligen fram emot möjligheten att fortsätta den resan tillsammans med fantastiska kollegor och kunder.

Sanna K Augustsson efterträder Yonnie Bergqvist, som går i pension efter över 40 år i Handelsbankenkoncernen, varav tre år som verkställande direktör på Ecster.

Anna Parmström

Ecster, erbjuder betaltjänster och lojalitetsprogram för handeln riktat mot både säljföretag och konsumenter. Ecster AB är ett dotterbolag i Handelsbankenkoncernen.