SAS återupptar trafiken mellan Kalmar och Stockholm Arlanda

Från och med den 8 juni börjar SAS trafikera Kalmar Öland Airport igen. Till en början handlar det om en daglig ankomst och avgång, måndag till fredag.

Just landat i Kalmar

Allt fler länder lättar på sina reserestriktioner vilket möjliggör för SAS att starta upp trafiken på flera destinationer från och med juni. Det gäller framförallt inrikesresor i och mellan de skandinaviska länderna men även flygningar till New York, Chicago och Amsterdam från Köpenhamn.

I Sverige adderar SAS fyra destinationer från Arlanda; Kalmar, Malmö, Skellefteå och Ängelholm.

Från uppstarten i Kalmar den 8 juni planeras en ankomst och en avgång varje vardag under eftermiddagen, för att sedan kunna anpassas efter den efterfrågan som finns efter sommaren.

- Det är en enorm lättnad att SAS väljer att starta upp trafik mellan Stockholm Arlanda och Kalmar igen. Stockholm är vår huvudprodukt och vårt primära fokus. Detta innebär att vår region redan under juni månad kan nå både Arlanda och Bromma flygvägen igen, säger Ronny Lindberg, VD & flygplatschef på Kalmar Öland Airport.

Utöver de destinationer och rutter som nu läggs till i trafikprogrammet planerar SAS att erbjuda flera flyg och resmål i takt med att olika länders rekommendationer lättar och efterfrågan på resor ökar i Skandinavien och globalt.

Här hittar du SAS hela utbud av resor: https://www.sas.se/vart-trafikprogram/

Just landat i Kalmar

Kalmar Öland Airport arbetar proaktivt med omställningen mot fossilfrihet, dels i den egna verksamheten dels genom iblandning av bioflygbränsle i flygtrafiken från Kalmar. I sin framtidsvision 2030 siktar Kalmar Öland Airport på att fortsatt och tillsammans med andra aktörer, gå i bräschen för omställningen till ett hållbart flyg, med målet om fossilfri linjetrafik 2030.

Pressmeddelande från Fly Green Fund: Fly Green Fund levererar 16 ton bioflygbränsle till Kalmar Öland Airport11.12.2020 13:09:58 CET | Pressmeddelande

Fredagens bränsleleverans till Kalmar Öland Airport kanske ser ut som vilken bränsleleverans som helst. Denna gång är dock hälften av tankbilens last återigen biojetbränsle, det vill säga en typ av fossilfritt flygbränsle som kommer spela en avgörande roll för att flyget ska bidra till att klimatmålen nås. Denna gång är det flygresenärer och företag som, genom att köpa biobränsle till sina flygresor från den icke vinstdrivande organisationen Fly Green Fund, möjliggjort leveransen.

Fortsatt högtflygande klimatmål efter ny kartläggning av Kalmar Öland Airport12.10.2020 10:05:08 CEST | Pressmeddelande

Inom ramen för miljöprojektet Grön Flygplats har Kalmar Öland Airport kartlagt sin klimatpåverkan. Tillsammans med 24 andra regionala flygplatser i Sverige har man satt upp gemensamma mål för att ytterligare minska såväl koldioxidutsläpp som energianvändning samt öka sina cirkulära flöden. Kalmar Öland Airport har sedan många år ett pågående miljöarbete för omställningen. Flygplatsen ser klimatprojektet Grön Flygplats som en värdefull möjlighet att utbyta erfarenheter med övriga projektdeltagare, men vill även ta rollen som inspiratör för att gynna andra flygplatsers miljöomställning.