SBBF väljer Formsmedjan som digital partner
Man kommer även att delta i arbetet med att utveckla den digitala kommunikationen hos landets basketföreningar de kommande åren, och dela ut ett nyinstiftat kommunikationspris.
Johannes Wohlert, marknads- och kommunikationsansvarig Svenska Basketbollförbundet, SBBF:
– Vi befinner oss just nu i ett läge där intresset för svensk basket ökar. Det gäller både för SBBF:s breddverksamhet och våra landslagstjärnor. Vi är en sport som binder samman det nya Sverige med det gamla, med världens bästa underhållning som verktyg. För att vi ska nå våra högt ställda mål kopplat till både intresse och utövare framgent så väljer vi nu att satsa på en gemensam webbplattform för våra basketlandslag.
Basketlandslagens matcher har haft flera publikrekord de senaste åren och trenden för basketlandslagens matcher är starkt uppåtgående. Sedan 2011 har publiksnittet ökat med 385%. Även intresset bland unga i Sverige ökar och nu är basket enligt Upplevelseinstitutets/Ipsos senaste mätning Sportnavigatorn landets fjärde mest populära sport bland 15-29-åringar.
Palle Andersson, VD på Formsmedjan:
– Vi är ju basketfans på kontoret och involverade på olika sätt i basket redan i dag. Vi ser, är engagerade och stöttar basketen, både som privatpersoner och som företag. För oss är det en ära och ett påtagligt ansvar att få kombinera vårt basketintresse med vår profession. Vi vill vara med och utveckla Basketsveriges digitala kommunikation.
Johannes Wohlert fyller i:
– Samarbetet kommer att ge oss spets i kommunikationen kring landslagen. Avtalet ger oss också möjlighet att ta hjälp av Formsmedjan för att stötta våra basketföreningars kommunikation. Vi instiftar ett nytt pris och vi kommer att kunna ta fram olika manualer och guider med tips på bra kommunikation.
Formsmedjans projektledare, Christoffer Gramner, om samarbetet:
– Vi är taggade till tänderna och ser fram emot få vara med att hjälpa sporten att klättra bland landets sport- och underhållningsintresserade. Drömmen är att basketen ska ta samma position i Sverige som den redan nu har i USA, Spanien eller Grekland.
Kontakt:
Johannes Wohlert, marknads- och kommunikationsansvarig SBBF
08-699 63 07
johannes.wohlert@basket.se
Palle Andersson, vd Formsmedjan
070-317 92 29
palle@formsmedjan.se
Om Svenska Basketbollförbundet
Svenska Basketbollförbundet (SBBF) har till uppgift att främja och utveckla basketbollidrotten och göra den tillgänglig för alla i Sverige. SBBF:s vision är "Sveriges mest tillgängliga nationalsport", och förbundet har som mål att svensk basket ska vara den lagidrott som växer mest till 2020. Just nu pågår strategiarbete till 2025 och vägvalen för svensk basket kommer att fastställas framöver.
Om Formsmedjan
Genom strategiska processer och kreativ kommunikation hjälper vi våra kunder att bygga och utveckla sina varumärken. Formsmedjan finns i Boden, Norrbotten, men verkar både nationellt och på globala marknader.
Nyckelord
Kontakter
Johannes WohlertMarknads - och kommunikationsansvarig
Övergripande kommunikationsfrågor kring SBBF samt marknadsfrågor och kommersiella rättigheter.
Bilder
Om
Svenska Basketbollförbundet, som bildades 1952, har i uppgift att leda utvecklingen av basket i Sverige. Prioriterade områden är tävling, utveckling/utbildning och landslagsverksamheten. Vi vill vara Sveriges mest tillgängliga nationalsport.
Följ Svenska Basketbollförbundet
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svenska Basketbollförbundet
Anja Frey blir ny generalsekreterare för Svenska Basketbollförbundet11.4.2024 13:00:00 CEST | Pressmeddelande
Sedan årsskiftet har Svenska Basketbollförbundet genomfört en rekryteringsprocess med fokus på att hitta nästa generalsekreterare som tillsammans med styrelse, medarbetare och basketsverige ska stärka och fortsätta att utveckla Svensk Basket.
Basket är stort i våra framtidsområden enligt ny undersökning27.2.2024 07:00:00 CET | Nyheter
Enligt en ny undersökning har hela 80 procent av ungdomarna i socioekonomiskt utsatta områden – eller framtidsområden som vi kallar dem - spelat basket spontant i närområdet. Undersökningen visar även att basket är den idrott - näst efter fotboll - som flest barn och ungdomar i dessa områden vill börja spela. Men det finns hinder som behöver rivas.
Pressträff med herrlandslaget!7.2.2024 13:45:40 CET | Pressinbjudan
Svenska Basketbollförbundet bjuder in till pressträff inför herrarnas premiärmatch i EM-kvalet mot Bulgarien. Det kommer finnas ett tillfälle för enskilda intervjuer och ett tillfälle för fotografering på träningen.
Herrlandslagets trupp till EM-kvalet uttagen29.1.2024 11:02:46 CET | Pressmeddelande
Efter ett historiskt VM-kval och OS-kval, är det nu dags för Sveriges herrlandslag att ta sig an nästa utmaning; EM-kvalet med slutdestination EuroBasket 2025, som inleds på hemmaplan i Göteborg. Förbundscoacherna har tagit ut 15 spelare till bruttotruppen som samlas inför kvalmatcherna 22 och 25 februari mot Bulgarien och Montenegro.
Basket – nu näst mest populära lagidrotten bland ungdomar!27.12.2023 08:30:00 CET | Nyheter
De senaste siffrorna från Ungdomsbarometern – Sveriges största ungdomsstudie – visar att basket är den lagidrott som ökat mest i intresse sedan 2018. Basket är nu den näst mest populära lagidrotten – näst efter fotboll – bland ungdomar mellan 15 och 24 år. Sedan 2018 har intresset för basket bland 15-24-åringar ökat med 13 procent.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum