SBL herr: Matchen BC Luleå - KFUM Nässjö ställs in

Matchen mellan BC Luleå och KFUM Nässjö som skulle ha spelats tisdagen den 17 november kommer inte att spelas pga befarad Covidsmitta i BC Luleå. KFUM Nässjö tilldöms segern med 20-0.

Efter att ett fall av Covid19 har konstaterats hos BC Luleå har även föreningen meddelat Svenska Basketbollförbundet, SBBF, att flera spelare har symtom. Lokal smittskyddsläkare har starkt rekommenderat att matchen ställs in.

SBBF har därför beslutat att ställa in matchen. Bortalaget KFUM Nässjö tilldöms segern med 20-0 då situationen med flera spelare rapporterades senare än 48 timmar till uppkast, i enlighet med Svenska Basketbollförbundets ”Aktivitetsprotokoll Covid19 version 201109”.

Regeln kring 48 timmar finns för att skydda ekonomin hos föreningarna som under denna period är hårt drabbad. Protokollet är framtaget i samråd med intresseföreningarna för SBL herr, dam och Superettan herr samt avstämt med klubbarna.

Sverige vill avsluta EM-kvalet obesegrade3.2.2021 11:11:26 CETPressmeddelande

På torsdag kväll spelar Sverige den avslutande EM-kvalmatchen mot ett Montenegro som har kniven mot strupen. För motståndarna står en plats i EM på spel, för Sverige handlar det om att gå obesegrat och försöka knipa en toppseed i sommarens EM. - Jag får känslan av att folk tror att vi kan springa hem denna match enbart på talang och klass. Inget kunde vara mer fel, det vore att gravt underskatta konkurrensen på europeisk toppnivå, säger landslagsansvarig Fredrik Joulamo.

Södertäljes Nina Baresso utses till Loka Hero28.1.2021 10:46:18 CETPressmeddelande

Stadsdelen Geneta är ett särskilt idrottssvagt område i Södertälje och det har varit särskilt svårt att engagera tjejer. Det ville Nina Baresso och Södertälje Basketbollklubb ändra på och startade därför basketträningar för tjejer. Satsningen kommer framöver att stöttas av Loka Heroes, och blir en del av Basket Gäris som startades av svenska basketstjärnan och WNBA-meriterade centern Amanda Zahui i Vårby.

Amanda Zahui söker baskethjältar i pandemin!20.1.2021 17:06:04 CETPressmeddelande

Initiativet Loka Heroes har alltid stöttat människor som gör skillnad i samhället med basket som verktyg. Just nu står sporten inför stora utmaningar. Därför söker nu Amanda Zahui tillsammans med Loka Heroes och Svensk Basket personer som gjort något extra inom basketen trots det svåra läget. Med initiativet LOKA Lockdown Heroes vill man sätta ljuset på dessa hjältar och lyfta deras engagemang för barn och ungdomar.