SEAT börjar sin elektriska offensiv med lanseringen av Mii Electric under ‘SEAT on Tour’

• Det spanska märket har valt Olso för världspremiären av sin första elbil, Mii electric
  • De senaste nyheterna från SEAT och CUPRA, som inkluderar CUPRA Formentor och den helelektriska SEAT el-Born, besöker Oslo, Liverpool, Paris och Milan under en europeisk roadshow

Oslo, 2019-06-05. SEAT invigde sin roadshow ‘SEAT on Tour’ i Oslo den 3 juni och påbörjade sin eloffensiv med värlsdpremiären av Mii Electric, märkets första helelektriska bil. ‘SEAT on Tour’ är ett projekt där de senaste nyheterrna från SEAT and CUPRA visas upp på strategiska platser i Europa enlighet med SEAT-andan ‘Created in Barcelona’.

SEAT är ett av de snabbast växande bilmärkena i Europa, sett till volym, samt det märke som har den yngsta kundgruppen, 10 år yngre än genomsnittet. Med 202 600 sålda bilar under årets första fyra månader slår SEAT alla rekord. 80% av alla SEAT-bilar exporteras till 80 länder världen runt.

Oslo, ansedd som elbilarnas europeiska huvudstad, var ett självklart val för invigningen av ‘SEAT on Tour’ där företaget presenterade Mii Electric. Den nya e-modellen kommer att introduceras på marknaden I slutet av året och kommer vara den mest prisvärda elbilen på marknaden. Förförsäljningen av SEAT Mii Electric startar i September.

För att stärka strategin för mikromobilitet tar SEAT även med sig konceptbilen SEAT Minimó till Oslo. Projektet kombinerar en bils komfort och säkerhet med motorcykelns rörlighet. Det nya konceptet är en del av SEATs engagemang i urban mikromobilitet. Företaget arbetar med att utveckla produkter med städernas mobilitetsbehov i åtanke. Med produkter som SEATs eXS KickScooter och konceptbilen SEAT Minimó, kommer företaget vara ledare av Volkswagen-gruppens strategi för urban mikromobilitet.

Under dagarna i Oslo får även bsökarna en förhandsvisning av SEAT el-Born, SEATs första bil att baseras på Volkswagen gruppens MEB platform. Det är gruppens andra bil att byggas på denna plattform.

“Tillgänglighet är en av SEATs mest framstående värderingar och initiativet ‘SEAT on Tour’ förstärker detta genom att ta våra nyheter i närheten till några av märkets viktigaste länder” säger SEATs VD Luca de Meo. “Som en världsreferens inom elektrisk mobilitet, är det helt rätt att ha världspremiär för Mii electric i Norge och visa upp SEATs senaste teknologi med två produker som kommer skaka om marknaden under 2020, SEAT el-Born och CUPRA Formentor. Nu är den rätta tiden och Oslo är den rätta platsen.”

CUPRA leder vägen

Ett år efter att CUPRA blivit ett eget märke medverkar CUPRA som en del av turnén för att forsätta erövra bilentusiaster runt om i världen. Försäljningssiffrorna för årets första fyra månaderna har överträffat samma period förra året med en tillväxt på 82,3% och 7 900 levererade bilar. CUPRA har siktet inställt på att fullfölja en europeisk offensiv. ”Vi expanderar vårt fotavtryck genom att förstärka vårt produktutbud och fullfölja implementeringen av vårt återförsäljarnätverk, som idag består av 222 CUPRA Corners. CUPRA Formentor, en högpresterande plug-in hybrid banar väg mot elektrifieringen. De kommande månaderna kommer vi bevisa att prestanda kan elektrifieras” säger Wayne Griffiths, VD för CUPRA.

Efter besöket i Oslo beger sig SEAT och CUPRA vidare till Liverpool den 18 juni, där klassiska SEAT-bilar kommer att visas upp. Efter Frankfurt Motorshow, kommer turnén styra siktet mot Paris i slutet av september för att sedan avsluta sin resa i Milano i november.

SEAT är det enda företaget som designar, utvecklar, tillverkar och marknadsför bilar i Spanien.Som en medlem i Volkswagen-koncernen har det multinationella företaget sitt huvudkontor i Martorell (Barcelona), exporterar 80 % av sina fordon och är närvarande i mer än 80 länder på alla fem kontinenter. Under 2018 sålde SEAT 517 600 bilar, vilket är den högsta siffran under märkets 68-åriga historia, och man publicerade en nettovinst på 294 miljoner euro och en rekordomsättning på nästan 10 miljarder euro.

SEAT-koncernen sysselsätter över 15 000 anställda och har tre produktionscenter – Barcelona, El Prat de Llobregat och Martorell, där de tillverkar de mycket framgångsrika modellerna Ibiza, Arona och Leon. Dessutom producerar företaget Ateca i Tjeckien, Tarraco i Tyskland, Alhambra i Portugal och Mii i Slovakien.

Det multinationella företaget har ett tekniskt centrum som fungerar som ett kunskapscentrum. Där samlas 1 000 ingenjörer som är inriktade på att utveckla innovationer för Spaniens största industriella investerare inom FoU. SEAT har redan den senaste anslutningstekniken inom sitt fordonssortiment och är för närvarande engagerade i företagets globala digitaliseringsprocess för att främja framtidens mobilitet.

SEAT visar tvåsiffrig försäljningstillväxt i maj10.6.2019 11:32:17 CESTPressmeddelande

Företaget levererade 54 400 bilar förra månaden, 10.5% mer än 2018 Perioden januari till maj visade SEAT rekordsiffror med en försäljning på 257.000 bilar (+7.7%) Försäljningen av CUPRA ökade med nästan 80% årets fem första månader Martorell, 10/06/2019. SEAT gör sin bästa maj någonsin. Företagets leveranser ökade med 10,5% förra månaden vilket innebar 54 400 bilar. För första gången sålde SEAT mer än 50 000 bilar under en majmånad, vilket överträffar förra majrekordet från 2018 (49 200). SEAT ackumulerade siffror för året visar rekordvolymer med 257 000 sålda bilar, vilket är 7.7% mer än samma period förra året. Även CUPRA* fortsätter att sätta försäljningsrekord. Under årets fem första månaderna sålde det nya bilmärket 10 300 bilar, vilket är 76,8% mer än samma period föregående år (*resultatet integrerat i SEATs totala försäljningssiffror). Wayne Griffiths, SEATs vice vid för försäljning och marknadsföring samt vd för CUPRA poängterar “vi är väldigt nöjda med vår tvåsiffriga försälj

SEAT lanserar Mii electric, märkets första helelektriska bil.5.6.2019 10:09:52 CESTPressmeddelande

Som första steg i sin eloffensiv lanserar SEAT Mii electric, märkets första helektriska bil Mii electric är en idealisk stadsbil som blandar dynamisk prestanda med flexibilitet och en räckvidd på 260 km* (WLTP) Med Mii electric gör SEAT tekniken mer tillgänglig med samma inköpskostnad som en bil med förbränningsmotor i kombination med låg ägandekostnad Förförsäljning börjar i september 2019 Martorell, 2019-06-05. Omställningen till eldrivna bilar har växlat upp. SEAT börjar sin elektriska offensiv med introduktionen av Mii electric. En helelektrisk bil som kombinerar prestanda, design och teknik. En bil som möter storstadens utmaningar och behoven från en ny generation kunder. Mii Electric är första modellen ut i SEATs elektrifieringsstrategi, som inom en snar framtid kommer att få sällskap av fler elbilar och plugin-hybrider, vilka inkluderar den helektriska SEAT el-Born, plugin-hybridversioner av Leon och Tarraco. Dessutom kommer plugin-versioner av högprestanda modellerna CUPRA Form