SEAT Dealer Team jagar nya titlar på Mantorp

STCC Mantorp

Södertälje, 21/09/2018 - SEAT Dealer Team - PWR Racing går in i årets STCC-final som mästerskapsledare. Regerande mästaren Robert Dahlgren leder förarmästerskapet sju poäng före tvåan och teamet har redan säkrat totalsegern i det prestigefyllda teammästerskapet, just nu 115 poäng före tvåan. Även teamets juniorförare, som tagit inte mindre än tre pallplatser och en seger hittills under säsongen, leder junior-SM med 28 poäng.

- Vi har presterat vår starkaste säsong hittills och teamet utvecklas varje dag, jag är stolt över alla inblandade. Mekaniker, förare, ingenjörer, däcktekniker, all övrig teampersonal och inte minst teamets partners som supportar och tror på det vi gör. Nu ska vi se till att prestera på vårt absoluta max under finalhelgen på Mantorp Park och hoppas att det räcker till att säkra segern i både förarmästerskapet och junior-SM, säger Daniel Haglöf, förare och VD på PWR Racing.

Säsongen 2018 har präglats av en hård kamp team och förare emellan, men trots det har SEAT Dealer Team-förare vunnit hälften av alla race hittills under säsongen. CUPRA TCR, som teamet tävlar med, är därmed den bil som vunnit i särklass flest race den här säsongen, något som tydligt visar hur starkt SEAT:s nya prestandamärke presterar i den hårda konkurrensen.

- För SEAT Sverige och nya varumärket CUPRA är det här en styrkedemonstration av rang. Framgångarna på svenska racingbanor går hand i hand med vår starka tillväxt på den svenska marknaden. Vi är oerhört stolta över alla inblandade, allt från återförsäljare till hela SEAT Dealer Team - PWR Racing och dess förare. Vi ser alla fram emot finalen på Mantorp Park och hoppas på fortsatta framgångar och fler vunna mästerskap för SEAT Dealer Team och CUPRA, säger Per Brinkenberg, märkeschef på SEAT Sverige.

Utöver framgångarna i mästerskapet blev SEAT Dealer Team och Mikaela Åhlin-Kottulinsky i veckan historiska efter en tumultartad period. Mikaela blev den 19 augusti den första kvinnan någonsin att vinna ett STCC-race men diskades senare efter en protest mot konfigurationen av avgassystemet på hennes bil. Ärendet överklagades och har sedan dess granskats av Svenska Bilsportförbundets disciplinnämnd som i veckan beslutade att teamets konfiguration av avgassystem är helt i linje med det som står i reglementet. Mikaela och teamet får därmed tillbaka sin seger och kan skrivas in i historieböckerna.

- Jag är oerhört glad över att det äntligen är klart. Vi har aldrig slutat att se det som en seger, men att de som tvivlat nu får det svart på vitt känns skönt. Det är en stor händelse inte bara för mig och teamet, utan framförallt för svensk motorsport. Jag hoppas och tror att det kan ge ringar på vattnet hos unga tjejer runt om i Sverige. Motorsport behöver fler kvinnor och det jobb PWR Racing gjort sedan starten 2012 gör verkligen skillnad. Jag har till exempel två unga kvinnliga mekaniker på min bil och en av dem jobbar heltid för teamet. Att få dela den historiska segern med dem gör det hela ännu större, säger Mikaela Åhlin-Kottulinsky.

SEAT är det enda företaget med full kapacitet för att designa, utveckla, tillverka och marknadsföra bilar i Spanien. SEAT ingår i Volkswagengruppen och har sitt huvudkontor i Martorell (Barcelona). Det multinationella företaget exporterar 81% av sina fordon och har mer än 1700 återförsäljare i över 80 länder. 2017 sålde SEAT 468.400 fordon globalt.

I Sverige sålde SEAT 6495 bilar under 2017, en ökning med 9 procent med en marknadsandel på 1,64 procent. SEAT är starkast på privatbilsmarknaden.

SEAT visar tvåsiffrig försäljningstillväxt i maj10.6.2019 11:32:17 CESTPressmeddelande

Företaget levererade 54 400 bilar förra månaden, 10.5% mer än 2018 Perioden januari till maj visade SEAT rekordsiffror med en försäljning på 257.000 bilar (+7.7%) Försäljningen av CUPRA ökade med nästan 80% årets fem första månader Martorell, 10/06/2019. SEAT gör sin bästa maj någonsin. Företagets leveranser ökade med 10,5% förra månaden vilket innebar 54 400 bilar. För första gången sålde SEAT mer än 50 000 bilar under en majmånad, vilket överträffar förra majrekordet från 2018 (49 200). SEAT ackumulerade siffror för året visar rekordvolymer med 257 000 sålda bilar, vilket är 7.7% mer än samma period förra året. Även CUPRA* fortsätter att sätta försäljningsrekord. Under årets fem första månaderna sålde det nya bilmärket 10 300 bilar, vilket är 76,8% mer än samma period föregående år (*resultatet integrerat i SEATs totala försäljningssiffror). Wayne Griffiths, SEATs vice vid för försäljning och marknadsföring samt vd för CUPRA poängterar “vi är väldigt nöjda med vår tvåsiffriga försälj

SEAT lanserar Mii electric, märkets första helelektriska bil.5.6.2019 10:09:52 CESTPressmeddelande

Som första steg i sin eloffensiv lanserar SEAT Mii electric, märkets första helektriska bil Mii electric är en idealisk stadsbil som blandar dynamisk prestanda med flexibilitet och en räckvidd på 260 km* (WLTP) Med Mii electric gör SEAT tekniken mer tillgänglig med samma inköpskostnad som en bil med förbränningsmotor i kombination med låg ägandekostnad Förförsäljning börjar i september 2019 Martorell, 2019-06-05. Omställningen till eldrivna bilar har växlat upp. SEAT börjar sin elektriska offensiv med introduktionen av Mii electric. En helelektrisk bil som kombinerar prestanda, design och teknik. En bil som möter storstadens utmaningar och behoven från en ny generation kunder. Mii Electric är första modellen ut i SEATs elektrifieringsstrategi, som inom en snar framtid kommer att få sällskap av fler elbilar och plugin-hybrider, vilka inkluderar den helektriska SEAT el-Born, plugin-hybridversioner av Leon och Tarraco. Dessutom kommer plugin-versioner av högprestanda modellerna CUPRA Form