SEAT Dealer Team utökar mästerskapsledningen i STCC.

Södertälje 19/06/17 – SEAT Dealer Team - PWR Racing lämnade STCC-deltävlingen i Finland som tvåa i mästerskapet och med en hel del frågetecken att räta ut. Bakom kulisserna har det jobbats frenetiskt med att brygga gapet och ta sig förbi konkurrenterna. Med ett helt nytt arbetssätt har teamet på Solvalla gått från klarhet till klarhet och redan under lördagens race stod man åter överst på pallen.

SEATs satsning mot SM-titlarna är tillbaka på rätt spår och Dahlgrens resultat efter helgen, P2, P2 & P1 var nära att matchas av Haglöf men flera missar satte stopp för tidigare kungen av Solvalla. Haglöf bjöd publiken på mäktiga uppkörningar från långt ner i fältet i alla racen och var vid flera tillfällen uppe på pallplats, men det räckte inte hela vägen för Haglöf denna helg.

- Jag är extremt nöjd med teamets insats under den gångna helgen. Tyvärr var jag lite för hungrig i vissa lägen och tjuvstartade i första racet, lite synd med tanke på hur bra allt kändes i övrigt. Vi kommer att fortsätta jobba stenhårt hemma i Dalarna för att hitta ännu mer fart inför Falkenberg, säger Haglöf.

Dahlgren som under helgen återtog mästerskapsledningen och visade att SEAT hör hemma på topp i årets mästerskap kommenterade helgen så här:

- Den här segern, och hela helgen för den delen, är verkligen för teamet. Jag kan i ärlighetens namn säga att jag under hela min karriär aldrig varit med om en liknande vändning. Det kan låta som en klyscha, men teamet har verkligen gjort ett jobb utan dess like sedan Finland.

- SEAT Dealer Team visar stora kvaliteter genom att komma tillbaka såhär starkt efter senaste deltävlingen i Finland. Att man gör det framför säsongens största publik både vad gäller teampartners och andra besökare gör inte saken sämre. Nu ser vi alla fram emot nästa deltävling i Falkenberg den nionde juli, avslutar Per Brinkenberg, Märkeschef på SEAT Sverige.

För ytterligare information kontakta
Henrik Looser, Marknad & PR chef SEAT Sverige på 072-512 84 24 eller henrik.looser@seat.se

SEAT är det enda företaget med full kapacitet för att designa, utveckla, tillverka och marknadsföra bilar i Spanien. SEAT ingår i Volkswagengruppen och har sitt huvudkontor i Martorell (Barcelona). Det multinationella företaget exporterar 81% av sina fordon och har mer än 1700 återförsäljare i över 80 länder. 2016 nådde SEAT ett rörelseresultat på 143 miljoner euro, det största i företagets historia, och sålde knappt 410.000 (408.700) fordon globalt.

I Sverige sålde SEAT 5707 bilar under 2016, en ökning med 34 procent med en marknadsandel på1,53 procent. SEAT är starkast på privatbilsmarknaden.

Robert Dahlgren STCC-mästare redan första året med SEAT16.9.2017 12:57Pressmeddelande

/ Första STCC-titeln för Robert Dahlgren redan första året med SEAT Södertälje 16/09/17 – Robert Dahlgren gjorde processen kort i STCC-finalen på Mantorp och säkrade SM-titeln redan i första heatet. Efter att ha undvikit en krasch på första varvet körde Dahlgren säkert in som 6:a och säkrade därmed titeln redan första året med SEAT. - Jag är så jävla glad och stolt! Stolt över teamet, stolt över mig själv och stolt över den insats vi alla gjort tillsammans denna säsong. Jag hade inte kunnat ta min första STCC-titel på ett bättre sätt. Bilen har fungerat fantastiskt bra hela säsongen och jag är oerhört nöjd över att vara en del av SEAT Dealer Team – PWR Racing, säger Dahlgren efter första titeln. .- Vi är otroligt glada för Robert och teamets skull! Robert är en fantastisk förare och vi är stolta över att vi på SEAT har kunnat ge honom rätt förutsättningar för att bli bäst i Sverige. SEAT Dealer Team – PWR Racing har jobbat otroligt hårt hela säsongen och vi är superglada över att ha ta

Första SM-titeln nära för Dahlgren & SEAT13.9.2017 11:08Pressmeddelande

Södertälje 13/07/17 - Efter tretton år hos Volvo och nästan lika många försök att bärga STCC-titeln ser Robert Dahlgren efter bytet till SEAT ut att gå mot sin första seger i det prestigefyllda mästerskapet. En vinst blir inte bara Dahlgrens första i STCC utan också det första SM-tecknet för SEAT. - Jag trivs oerhört bra i SEAT Dealer Team - PWR Racing. Hela teamet jobbar effektivt ihop, allt från mekaniker och däcktekniker till data- & raceingenjörer. Det gäller att utvecklas kontinuerligt under hela säsongen och det har vi gjort, därför har vi riktigt bra slagläge på mästartiteln nu. Jag känner mig både trygg och stark inför finalen. SM-guldet ska bärgas, det finns inget annat, säger Robert Dahlgren. STCC-finalen går av stapeln lördag den 16 september på Mantorp Park. En klassisk final som många gånger varit spännande ända in i det sista. Inför årets batalj har Dahlgren dock så pass stort försprång att mästerskapet kan avgöras redan under fredagens kval. Totalt tre poäng delas ut til