SEAT försäljningen ökade kraftigt 2017

Femte raka året med tillväxt för SEAT

/ SEAT levererade under 2017 total 468.400 fordon vilket var en ökning på 14.6% jämfört med 2016 och det bästa resultatet sedan 2001

/ 2017 var SEATs femte raka år med tillväxt – mellan 2012 till 2017 har försäljningen globalt ökar med 45.9% vilket gör SEAT till ett av de snabbast växande bilmärkena i Europa

/ I Sverige såldes över 6 400 fordon vilket är en ökning med 9% jämfört med 2016. Sedan 2012 har försäljningen i Sverige tredubblats.

Södertälje, 16/01/2018. – SEATs försäljning hade ett kraftigt positivt momentum under 2017. Totalt levererade SEAT 468 400 fordon, vilket är 14,6% mer än under 2016. Ökningen motsvarar nästan 60 000 fordon. Detta är det bästa försäljningsresultatet sedan 2001 och ett av de bästa resultaten i varumärkets historia.

2017 var det femte året i rad med tillväxt för SEAT som ökat försäljningen med 45,9% sedan 2012. I december levererade SEAT 32 900 bilar, vilket är en ökning med 12,9% jämfört med samma månad året innan.

SEAT är inne i sin största produktoffensiv någonsin och 2016 års nykomling Ateca bidrog till att öka SEAT-försäljningen under 2017. Under sitt första hela affärsår såldes 78 700 enheter av den nya kompakta SUV:en. Försäljningen av SEATs bästsäljare Leon ökade med 2,9% och nådde 170 000 leveranser och Ibiza, som uppdaterades under året, nådde 152 300 enheter vilket är 0,6% mer än 2016.

SEATs vice president för Sales & Marketing Wayne Griffiths ser positivt på utvecklingen. "Anledningen till vår försäljningssuccé är produktoffensiven vi startade 2016 med Ateca och som sedan fortsatte 2017 med Leon facelift, den femte generationen Ibiza och nya Arona. Vi nådde inte bara vårt bästa resultat sedan 2001 vi har också blivit ett av de snabbast växande varumärkena i Europa. Vi har förnyat vårt sortiment och kommer se Aronas fulla inverkan på försäljningen under 2018 vilket ökar vår optimism inför 2018 års resultat.”

SEATs försäljning har en solid tillväxt på flera av varumärkets huvudmarknader. I Tysklands översteg försäljningen 100 000 enheter för första gången sedan 1991 med 102 100 sålda fordon (+ 13,4%) och strax bakom Tyskland gör Spanien stora framsteg med en försäljningsökning på 23,1% och 95 100 sålda fordon. Även i Sverige ser vi en stark positiv utveckling med 6 495 sålda fordon och en ökning med 9% jämfört med 2016. Totalt har SEAT Sverige därmed tredubblat försäljningen sedan 2012.

SEAT fortsätter sin produktoffensiv under 2018 bl a med lanseringen av en ny 7-sitsig SUV som komplement till Ateca och Arona i SUV-klassen. Dessutom lanserar SEAT en bred satsning på gasfordon under 2018 med gasversioner av Ibiza och nya Arona som blir första modell i segmentet med gasdrift.

SEAT är det enda företaget med full kapacitet för att designa, utveckla, tillverka och marknadsföra bilar i Spanien. SEAT ingår i Volkswagengruppen och har sitt huvudkontor i Martorell (Barcelona). Det multinationella företaget exporterar 81% av sina fordon och har mer än 1700 återförsäljare i över 80 länder. 2017 sålde SEAT 468.400 fordon globalt.

I Sverige sålde SEAT 6495 bilar under 2017, en ökning med 9 procent med en marknadsandel på 1,64 procent. SEAT är starkast på privatbilsmarknaden.