SEAT försäljningen ökade kraftigt 2017

Femte raka året med tillväxt för SEAT

/ SEAT levererade under 2017 total 468.400 fordon vilket var en ökning på 14.6% jämfört med 2016 och det bästa resultatet sedan 2001

/ 2017 var SEATs femte raka år med tillväxt – mellan 2012 till 2017 har försäljningen globalt ökar med 45.9% vilket gör SEAT till ett av de snabbast växande bilmärkena i Europa

/ I Sverige såldes över 6 400 fordon vilket är en ökning med 9% jämfört med 2016. Sedan 2012 har försäljningen i Sverige tredubblats.

Södertälje, 16/01/2018. – SEATs försäljning hade ett kraftigt positivt momentum under 2017. Totalt levererade SEAT 468 400 fordon, vilket är 14,6% mer än under 2016. Ökningen motsvarar nästan 60 000 fordon. Detta är det bästa försäljningsresultatet sedan 2001 och ett av de bästa resultaten i varumärkets historia.

2017 var det femte året i rad med tillväxt för SEAT som ökat försäljningen med 45,9% sedan 2012. I december levererade SEAT 32 900 bilar, vilket är en ökning med 12,9% jämfört med samma månad året innan.

SEAT är inne i sin största produktoffensiv någonsin och 2016 års nykomling Ateca bidrog till att öka SEAT-försäljningen under 2017. Under sitt första hela affärsår såldes 78 700 enheter av den nya kompakta SUV:en. Försäljningen av SEATs bästsäljare Leon ökade med 2,9% och nådde 170 000 leveranser och Ibiza, som uppdaterades under året, nådde 152 300 enheter vilket är 0,6% mer än 2016.

SEATs vice president för Sales & Marketing Wayne Griffiths ser positivt på utvecklingen. "Anledningen till vår försäljningssuccé är produktoffensiven vi startade 2016 med Ateca och som sedan fortsatte 2017 med Leon facelift, den femte generationen Ibiza och nya Arona. Vi nådde inte bara vårt bästa resultat sedan 2001 vi har också blivit ett av de snabbast växande varumärkena i Europa. Vi har förnyat vårt sortiment och kommer se Aronas fulla inverkan på försäljningen under 2018 vilket ökar vår optimism inför 2018 års resultat.”

SEATs försäljning har en solid tillväxt på flera av varumärkets huvudmarknader. I Tysklands översteg försäljningen 100 000 enheter för första gången sedan 1991 med 102 100 sålda fordon (+ 13,4%) och strax bakom Tyskland gör Spanien stora framsteg med en försäljningsökning på 23,1% och 95 100 sålda fordon. Även i Sverige ser vi en stark positiv utveckling med 6 495 sålda fordon och en ökning med 9% jämfört med 2016. Totalt har SEAT Sverige därmed tredubblat försäljningen sedan 2012.

SEAT fortsätter sin produktoffensiv under 2018 bl a med lanseringen av en ny 7-sitsig SUV som komplement till Ateca och Arona i SUV-klassen. Dessutom lanserar SEAT en bred satsning på gasfordon under 2018 med gasversioner av Ibiza och nya Arona som blir första modell i segmentet med gasdrift.

SEAT är det enda företaget med full kapacitet för att designa, utveckla, tillverka och marknadsföra bilar i Spanien. SEAT ingår i Volkswagengruppen och har sitt huvudkontor i Martorell (Barcelona). Det multinationella företaget exporterar 81% av sina fordon och har mer än 1700 återförsäljare i över 80 länder. 2017 sålde SEAT 468.400 fordon globalt.

I Sverige sålde SEAT 6495 bilar under 2017, en ökning med 9 procent med en marknadsandel på 1,64 procent. SEAT är starkast på privatbilsmarknaden.

SEAT Dealer Team siktar på nya pallplatser på Rudskogen6.9.2018 11:37Pressmeddelande

Södertälje, 06/09/2018. – SEAT Dealer Team - PWR Racing är laddade till max inför säsongens två avslutande STCC-deltävlingar. Redan till helgen går årets näst sista deltävling av stapeln på norska Rudskogen Motorsenter, ett nytillskott i årets tävlingskalender. Och teamet kommer väl förberedda till vad som blir en avgörande faktor i kampen om årets mästerskapstitlar. Redan för några veckor sedan genomförde teamet ett test med tre CUPRA TCR på den norska banan. - Jag har förmodligen mest erfarenhet av teamets förare vad gäller Rudskogen, då jag tävlat här i Porsche Carrera Cup. Teamet genomförde utöver det ett bra test på Rudskogen innan deltävlingen på Karlskoga och känslan inför helgen är positiv,säger Philip Morin. Mästerskapsfighten är vidöppen och fjolårsmästaren Robert Dahlgren jagar förstaplatsen i mästerskapet endast en poäng bakom ledaren. Det prestigefyllda teammästerskapet leder SEAT Dealer Team med god marginal till jagande VW-team, med utökad ledning som självklart mål för

SEAT Dealer team siktar på nya segrar i Falkenberg6.7.2018 09:04Pressmeddelande

Södertälje 06/07/2018 -SEAT Dealer Team - PWR Racing har vind i ryggen efter att två gånger under säsongsinledningen lagt beslag på alla 3 podiumplatserna. Med ledning i såväl team- och förarmästerskapet är målet inför helgens race att dryga ut ledningen. - Vi har haft en stark start på säsongen. Att ta två stycken trippelpodium är en stor bedrift och ett bevis på att teamets hårda arbete ger resultat. Vi har seriens bästa bilar men vi måste fortsätta att utvecklas hela tiden om vi ska hålla oss kvar i toppen, det finns inget utrymme att slappna av i det här mästerskapet, säger Daniel Haglöf, VD och förare på PWR Racing. Regerande STCC-mästaren, Robert Dahlgren, leder mästerskapet före kollegan och VD:n Daniel Haglöf. Mikaela Åhlin-Kottulinsky gjorde två starka uppkörningar i Anderstorp och klättrade till tionde plats i mästerskapstabellen och har nu siktet inställt på pallplats. - Båda racen i Anderstorp kändes riktigt bra, vi bygger vidare på det under kommande tävlingshelg. Målet är