SEAT framtidssäkrar elektrisk mobilitet

2019 Geneva Motorshow

>   Premiär för SEATs första elbil baserad på Volkswagengruppens MEB-plattform på
     bilsalongen i Genève
>   Konceptbilen kombinerar SEATs kärnvärden med banbrytande teknik

Martorell, 2019-02-28. Under bilsalongen i Genève premiärvisar SEAT sin första helelektriska modell baserad på Volkswagengruppens MEB-plattform. Med konceptbilen ger SEAT svar på de många frågor om hur framtida mobilitet kommer att se ut, med ett fordon som fortfarande uttrycker varumärkets kärnvärden - prestanda, design och teknik.

Konceptbilen kombinerar marknadstrender vad gäller elektrifiering och uppkoppling i ett fordon som är banbrytande på marknaden.

"Denna konceptbil är ett projekt färgat av passion för SEAT, den visar vad som kan uppnås genom synergin av design, teknik och där man kreativt flyttar gränserna framåt för att möta kraven på framtida rörlighet", säger Luca de Meo, VD för SEAT.

SEATs konceptbil gör sin världsdebut på Volkswagen Group Night, 4 mars 2019, innan den flyttas till SEAT-montern på bilsalongen i Genève.

SEAT är det enda företaget med full kapacitet för att designa, utveckla, tillverka och marknadsföra bilar i Spanien. SEAT ingår i Volkswagengruppen och har sitt huvudkontor i Martorell (Barcelona). Det multinationella företaget exporterar 80% av sina fordon och i över 80 länder. 2018 sålde SEAT 517.600 fordon globalt.

I Sverige sålde SEAT 7,488 bilar under 2018, en ökning med 16 procent och en marknadsandel på 2 procent. SEAT är ett av de snabbast växande bilmärkena på svensk och europeisk marknad.

SEAT-gruppen har mer än 15.000 anställda på sina tre produktionsenheter i Barcelona, El Prat de Llobregat och Martorell där de populära Ibiza, Arona och Leon tillverkas. Dessutom tillverkas Ateca och Toledo i Tjeckien, Tarraco i Tyskland, Alhambra i Portugal och Mii i Slovakien.

I SEAT Technical Centre arbetar 1000 ingenjörer med innovation och utveckling. Denna ”kunskapsbank” för företaget är också Spaniens största investerare i R&D och har verkat sedan 1975. I linje med företagets åtagande för minskad miljöpåverkan arbetar SEAT mot minskade utsläpp och ökad energieffektivitet, liksom återvinning och resursoptimering

SEAT säljer för första gången över 200 000 bilar under årets första fyra månader10.5.2019 08:51:50 CESTPressmeddelande

Från januari till april ökade försäljningen med 7 % i jämförelse med samma period 2018 SEAT uppnådde de bästa resultaten någonsin för april – 51 000 sålda bilar Tyskland, Frankrike och Italien uppvisade tvåsiffrig tillväxt CUPRA-försäljningen steg med 82 %till slutet av april Martorell, 2019-05-10. SEAT:s globala försäljning ökade med 7 % från januari till april 2019 jämfört med samma period under föregående år. För första gången sålde SEAT fler än 200 000 bilar, närmare bestämt 202 600, under årets första fyra månader. Från januari till april 2018 levererade SEAT 189 300 bilar, vilket vid den tidpunkten också var det bästa resultatet någonsin. SEAT sålde 51 000 bilar under april, vilket är 1,8 % mer än 2018 års resultat. Det var den bästa aprilmånaden någonsin och överskred siffran 50 100 från året innan. Försäljningen av det nya CUPRA*-varumärket fortsätter dessutom att slå rekord. Under årets första fyra månader sålde CUPRA 7 900 bilar, vilket är 82,3 % mer än under samma period 201

SEAT gör framsteg med CNG-utbud11.4.2019 16:16:06 CESTPressmeddelande