SEAT framtidssäkrar elektrisk mobilitet

2019 Geneva Motorshow

>   Premiär för SEATs första elbil baserad på Volkswagengruppens MEB-plattform på
     bilsalongen i Genève
>   Konceptbilen kombinerar SEATs kärnvärden med banbrytande teknik

Martorell, 2019-02-28. Under bilsalongen i Genève premiärvisar SEAT sin första helelektriska modell baserad på Volkswagengruppens MEB-plattform. Med konceptbilen ger SEAT svar på de många frågor om hur framtida mobilitet kommer att se ut, med ett fordon som fortfarande uttrycker varumärkets kärnvärden - prestanda, design och teknik.

Konceptbilen kombinerar marknadstrender vad gäller elektrifiering och uppkoppling i ett fordon som är banbrytande på marknaden.

"Denna konceptbil är ett projekt färgat av passion för SEAT, den visar vad som kan uppnås genom synergin av design, teknik och där man kreativt flyttar gränserna framåt för att möta kraven på framtida rörlighet", säger Luca de Meo, VD för SEAT.

SEATs konceptbil gör sin världsdebut på Volkswagen Group Night, 4 mars 2019, innan den flyttas till SEAT-montern på bilsalongen i Genève.

SEAT är det enda företaget med full kapacitet för att designa, utveckla, tillverka och marknadsföra bilar i Spanien. SEAT ingår i Volkswagengruppen och har sitt huvudkontor i Martorell (Barcelona). Det multinationella företaget exporterar 80% av sina fordon och i över 80 länder. 2018 sålde SEAT 517.600 fordon globalt.

I Sverige sålde SEAT 7,488 bilar under 2018, en ökning med 16 procent och en marknadsandel på 2 procent. SEAT är ett av de snabbast växande bilmärkena på svensk och europeisk marknad.

SEAT-gruppen har mer än 15.000 anställda på sina tre produktionsenheter i Barcelona, El Prat de Llobregat och Martorell där de populära Ibiza, Arona och Leon tillverkas. Dessutom tillverkas Ateca och Toledo i Tjeckien, Tarraco i Tyskland, Alhambra i Portugal och Mii i Slovakien.

I SEAT Technical Centre arbetar 1000 ingenjörer med innovation och utveckling. Denna ”kunskapsbank” för företaget är också Spaniens största investerare i R&D och har verkat sedan 1975. I linje med företagets åtagande för minskad miljöpåverkan arbetar SEAT mot minskade utsläpp och ökad energieffektivitet, liksom återvinning och resursoptimering

Fem stjärnor för nya SEAT Tarraco i Euro NCAP11.3.2019 14:13:39 CETPressmeddelande

SEAT’s nya stora SUV får Euro NCAP:s högsta, femstjärniga säkerhetsklassning Höga betyg för Tarracos enastående förmåga att skydda vuxna passagerare och barn i bilen, såväl som oskyddade trafikanter Tarraco använder sig av de senaste aktiva säkerhetssystemen med robust passiv teknik för att sätta standarden när det gäller säkerhet Den stora SUV:en demonstrerar, precis som SEAT’s övriga modeller, märkets engagemang för att utveckla så säkra bilar som möjligt Martorell, 2019-03-11. – Den senaste modellen i SEAT’s största produktoffensiv, nya SEAT Tarraco, har fått fem stjärnor av Euro NCAP och fortsätter därmed märkets tradition av att utveckla bilar som inte bara möter kraven från en bred kundgrupp utan dessutom är bland de säkraste bilarna på marknaden. Euro NCAP:s testmetoder blir mer krävande för varje år allteftersom antalet tester och dess noggrannhet ökar. Alla bilens egenskaper kontrolleras och testerna mäter dels bilens förmåga att skydda vuxna passagerare, barn i bilen och osky

Tvåsiffrig försäljningstillväxt för SEAT6.3.2019 10:49:58 CETPressmeddelande