SEAT gör framsteg med CNG-utbud

CNG Modeller
  • SEAT strävar efter att minska sin miljöpåverkan genom att öka rollen för komprimerad naturgas i bränsleblandningen
  • Märket har ett av de största utbuden av CNG, inklusive Mii Ecofuel, Ibiza TGI, Arona TGI och Leon TGI, som erbjuder en bil för varje kunds behov
  • CNG är ett överkomligt, pålitligt och driftsklart hållbart alternativ till traditionella förbränningsbränslen som bensin och diesel, och ger sänkta utsläpp och kostnader
  • Det europeiska CNG-nätverket expanderar snabbt, och SEAT säljer bilar på marknader som inkluderar Spanien, Italien och Tyskland, bland många andra

Martorell, 2019-04-08. SEAT fortsätter att gå i bräschen för införande av komprimerad naturgasteknik (CNG) och ger kunderna det bredaste urvalet av bilar som är renare, mer hållbara och erbjuder större verkansgrad.

Märkets utbud inkluderar Mii Ecofuel, Ibiza TGI, Arona TGI och Leon TGI, vilket innebär att det finns en CNG-driven bil för varje livsstil och smak, och det drar nytta av det snabbt växande CNG-nätverket i Europa, tillsammans med de mest relevanta fördelarna med naturgasmobilitet vilka är hållbarhet och väldigt låg kostnad per kilometer.

Varje bil har designats och utvecklats vid SEATs högkvarter i Martorell, och utgör ytterligare ett steg i företagets fordonsutvecklingsprogram, som visar upp fördelarna med att använda CNG som primärt bränsle, ett bränsle som ger minskad miljöpåverkan utan att minska körglädjen.

”SEAT är hängivet att föra fram CNG som ett hållbart alternativ till traditionella fossila bränslen. Det gör det möjligt att reducera CO2-utsläpp utan att påverka bilens distinkta egenskaper”, sade Luca de Meo, verkställande direktör för SEAT. ”Och tack vare teknikens kompabilitet med förnybar biometan är den en viktig del av bränsleblandningen allt eftersom vi rör oss framåt mot mobilitet med låga utsläpp.”

En CNG-bil minskar CO2-utsläppen med ungefär 25 % jämfört med en bensindriven motsvarighet. Utöver miljö- och skatteförmåner erbjuder TGI-tekniken exceptionellt låga kilometerkostnader, upp till 50 % billigare än en motsvarande bensinmodell och 30 % billigare än en diesel – och med de ytterligare förbättringar SEAT gjort av tekniken kan den nu nå ännu längre innan den behöver tankas igen.

Den främsta utvecklingen är införandet av en tredje CNG-tank. För Ibiza och Arona är nu räckvidden med endast CNG upp till 360 km (baserat på WLTP), medan Leon kan nå upp till 440 km (baserat på WLTP). Denna nya konfiguration uppfyller kraven från TGI-kunder som ville ha en ökad räckvidd i CNG-läge.

Med CNG-teknik har SEAT fördelen att kunna erbjuda kunder ett riktigt alternativ som är både effektivt och modernt, i en bil som kostar i stort sett lika mycket som en motsvarande dieselmodell. Dessutom kostar underhåll av TGI-modeller ungefär lika mycket som för bilar med traditionella förbränningsmotorer. Denna förändring innebär att bilarna är renare och ger ännu bättre värde för pengarna, med stor hjälp från den högre verkningsgraden hos CNG jämfört med andra bränslen.

SEAT ger även stöd till utveckling och tillgänglighet av förnybar biometan, som neutraliserar de CO2-utsläpp som skapas genom att bilen används. Endast en helt eldriven bil som drivs till 100 % av förnybar energi skulle ge ett bättre slutresultat.

Optimistiska prognoser för den svenska marknaden

Trots en svag start för gasbilen på den Svenska marknaden så är SEAT optimistiska i sina prognoser om att fortsätta att växa med gasbilarna i den för SEAT viktiga företagsmarknaden.  SEAT satsar på gasbilar och har precis lanserat SEAT Arona TGI, marknadens första fabriksbyggda SUV med gasdrift!

SEAT innehar ca. 10% av CNG registreringarna hittills i år, då bilarna nu börjar ankomma till Sverige efter en tids leveransförseningar (pga. WLTP) så ser vi en stor potential till att öka den andelen.

”Orderingången på gasbilar från SEAT ligger på rekordnivåer, detta är både roligt för SEAT men även en viktig pusselbit mot ett fossilfritt bilkörande”, säger Marcus Akmal, Head of fleet på SEAT Sverige.

CNG Modeller
Ibiza CNG
Arona CNG
Leon 5D CNG
Leon ST CNG

SEAT är det enda företaget som designar, utvecklar, tillverkar och marknadsför bilar i Spanien. En medlem i Volkswagen-koncernen. Det multinationella företaget har sitt huvudkontor i Martorell (Barcelona), exporterar 80 % av sina fordon och är närvarande i mer än 80 länder på alla fem kontinenter. Under 2018 sålde SEAT 517 600 bilar, vilket är den högsta siffran under märkets 68-åriga historia, och man publicerade en nettovinst på 294 miljoner euro och en rekordomsättning på nästan 10 miljarder euro.

SEAT-koncernen sysselsätter över 15 000 anställda och har tre produktionscentra – Barcelona, El Prat de Llobregat och Martorell, där de tillverkar de mycket framgångsrika modellerna Ibiza, Arona och Leon. Dessutom producerar företaget Ateca i Tjeckien, Tarraco i Tyskland, Alhambra i Portugal och Mii i Slovakien.

Det multinationella företaget har ett tekniskt centrum som fungerar som ett kunskapscentrum. Där samlas 1 000 ingenjörer som är inriktade på att utveckla innovationer för Spaniens största industriella investerare inom FoU. SEAT har redan den senaste anslutningstekniken inom sitt fordonssortiment och är för närvarande engagerade i företagets globala digitaliseringsprocess för att främja framtidens mobilitet.

SEAT Sverige når nya försäljningsrekord med en tillväxt på 9,2% i juni9.7.2019 14:46:03 CESTPressmeddelande

SEATs globala försäljning når rekordsiffror under första halvåret med 314.300 levererade bilar: 8,4% fler än under samma period förra året och den högsta volymen någonsin i företagets historia Juni bästa månaden för SEAT någonsin: 57.300 fordon sålda och en tillväxt på över 10% (11,5%) Nytt rekord också för CUPRA – försäljningen ökade med 73,1% fram till juni Rekordförsäljning i Sverige under första halvåret 2019 med en tillväxt på 9,2% i juni Martorell, Spanien 9 juli 2019 - Första halvåret 2019 blev det bästa hittills i SEAT:s historia: under perioden levererade den spanska biltillverkaren 314.300 bilar, 8,4% fler än under samma period ifjol. Det gamla rekordet låg på 289.900 sålda fordon (första halvåret 2018). I år passerade SEAT för första gången 300.000 sålda bilar under årets första sex månader. I juni ökade SEAT sin försäljning med över 10% för andra månaden i rad: totalt såldes 57.300 bilar globalt; 11.5% fler än under juni förra året. Dessa junisiffror slår inte bara fjolåret

SEAT Privatleasing online – nu med digital signering och hemleverans8.7.2019 14:32:27 CESTPressmeddelande

Marknaden för privatleasing fortsätter att växa och likaså SEATs marknadsandel i segmentet – 7,2% hittills i år Allt fler väljer även att beställa sin nya SEAT online och nu tas ytterligare ett stort steg genom lanseringen av digital signering samt kostnadsfri hemleverans i Stockholmsområdet av SEAT Stockholm Södertälje 2019-06-25. Marknaden för privatleasing växer och SEAT har under flera år varit en av de starkaste aktörerna i segmentet. Per sista maj i år var SEATs marknadsandel hela 7,2%. Attraktiva erbjudanden som SEAT Trygghet och ett starkt tjänsteutbud är några av anledningarna. Av alla de finansierade bilarna som levererats hittills i år har 3 av 4 kunder valt privatleasing som finansieringsform. ”Privatleasing har vuxit rejält senaste åren och vi ser en stark efterfrågan från våra kunder på finansieringsformen. Även viljan att beställa produkter på nätet ökar och därför känns det spännande att erbjuda våra kunder möjligheten att även beställa sin nya SEAT online”, säger Pontu