SEAT Sverige

SEAT gör framsteg med CNG-utbud

Dela
CNG Modeller
CNG Modeller
  • SEAT strävar efter att minska sin miljöpåverkan genom att öka rollen för komprimerad naturgas i bränsleblandningen
  • Märket har ett av de största utbuden av CNG, inklusive Mii Ecofuel, Ibiza TGI, Arona TGI och Leon TGI, som erbjuder en bil för varje kunds behov
  • CNG är ett överkomligt, pålitligt och driftsklart hållbart alternativ till traditionella förbränningsbränslen som bensin och diesel, och ger sänkta utsläpp och kostnader
  • Det europeiska CNG-nätverket expanderar snabbt, och SEAT säljer bilar på marknader som inkluderar Spanien, Italien och Tyskland, bland många andra

Martorell, 2019-04-08. SEAT fortsätter att gå i bräschen för införande av komprimerad naturgasteknik (CNG) och ger kunderna det bredaste urvalet av bilar som är renare, mer hållbara och erbjuder större verkansgrad.

Märkets utbud inkluderar Mii Ecofuel, Ibiza TGI, Arona TGI och Leon TGI, vilket innebär att det finns en CNG-driven bil för varje livsstil och smak, och det drar nytta av det snabbt växande CNG-nätverket i Europa, tillsammans med de mest relevanta fördelarna med naturgasmobilitet vilka är hållbarhet och väldigt låg kostnad per kilometer.

Varje bil har designats och utvecklats vid SEATs högkvarter i Martorell, och utgör ytterligare ett steg i företagets fordonsutvecklingsprogram, som visar upp fördelarna med att använda CNG som primärt bränsle, ett bränsle som ger minskad miljöpåverkan utan att minska körglädjen.

”SEAT är hängivet att föra fram CNG som ett hållbart alternativ till traditionella fossila bränslen. Det gör det möjligt att reducera CO2-utsläpp utan att påverka bilens distinkta egenskaper”, sade Luca de Meo, verkställande direktör för SEAT. ”Och tack vare teknikens kompabilitet med förnybar biometan är den en viktig del av bränsleblandningen allt eftersom vi rör oss framåt mot mobilitet med låga utsläpp.”

En CNG-bil minskar CO2-utsläppen med ungefär 25 % jämfört med en bensindriven motsvarighet. Utöver miljö- och skatteförmåner erbjuder TGI-tekniken exceptionellt låga kilometerkostnader, upp till 50 % billigare än en motsvarande bensinmodell och 30 % billigare än en diesel – och med de ytterligare förbättringar SEAT gjort av tekniken kan den nu nå ännu längre innan den behöver tankas igen.

Den främsta utvecklingen är införandet av en tredje CNG-tank. För Ibiza och Arona är nu räckvidden med endast CNG upp till 360 km (baserat på WLTP), medan Leon kan nå upp till 440 km (baserat på WLTP). Denna nya konfiguration uppfyller kraven från TGI-kunder som ville ha en ökad räckvidd i CNG-läge.

Med CNG-teknik har SEAT fördelen att kunna erbjuda kunder ett riktigt alternativ som är både effektivt och modernt, i en bil som kostar i stort sett lika mycket som en motsvarande dieselmodell. Dessutom kostar underhåll av TGI-modeller ungefär lika mycket som för bilar med traditionella förbränningsmotorer. Denna förändring innebär att bilarna är renare och ger ännu bättre värde för pengarna, med stor hjälp från den högre verkningsgraden hos CNG jämfört med andra bränslen.

SEAT ger även stöd till utveckling och tillgänglighet av förnybar biometan, som neutraliserar de CO2-utsläpp som skapas genom att bilen används. Endast en helt eldriven bil som drivs till 100 % av förnybar energi skulle ge ett bättre slutresultat. 

Optimistiska prognoser för den svenska marknaden 

Trots en svag start för gasbilen på den Svenska marknaden så är SEAT optimistiska i sina prognoser om att fortsätta att växa med gasbilarna i den för SEAT viktiga företagsmarknaden.  SEAT satsar på gasbilar och har precis lanserat SEAT Arona TGI, marknadens första fabriksbyggda SUV med gasdrift!

SEAT innehar ca. 10% av CNG registreringarna hittills i år, då bilarna nu börjar ankomma till Sverige efter en tids leveransförseningar (pga. WLTP) så ser vi en stor potential till att öka den andelen.

”Orderingången på gasbilar från SEAT ligger på rekordnivåer, detta är både roligt för SEAT men även en viktig pusselbit mot ett fossilfritt bilkörande”, säger Marcus Akmal, Head of fleet på SEAT Sverige.

Nyckelord

Kontakter

Bilder

CNG Modeller
CNG Modeller
Ladda ned bild
Ibiza CNG
Ibiza CNG
Ladda ned bild
Arona CNG
Arona CNG
Ladda ned bild
Leon 5D CNG
Leon 5D CNG
Ladda ned bild
Leon ST CNG
Leon ST CNG
Ladda ned bild

Dokument

Om

SEAT Sverige
SEAT Sverige



http://www.seat.se

SEAT är det enda företaget som designar, utvecklar, tillverkar och marknadsför bilar i Spanien. En medlem i Volkswagen-koncernen. Det multinationella företaget har sitt huvudkontor i Martorell (Barcelona), exporterar 80 % av sina fordon och är närvarande i mer än 80 länder på alla fem kontinenter. Under 2018 sålde SEAT 517 600 bilar, vilket är den högsta siffran under märkets 68-åriga historia, och man publicerade en nettovinst på 294 miljoner euro och en rekordomsättning på nästan 10 miljarder euro.

SEAT-koncernen sysselsätter över 15 000 anställda och har tre produktionscentra – Barcelona, El Prat de Llobregat och Martorell, där de tillverkar de mycket framgångsrika modellerna Ibiza, Arona och Leon. Dessutom producerar företaget Ateca i Tjeckien, Tarraco i Tyskland, Alhambra i Portugal och Mii i Slovakien. 

Det multinationella företaget har ett tekniskt centrum som fungerar som ett kunskapscentrum. Där samlas 1 000 ingenjörer som är inriktade på att utveckla innovationer för Spaniens största industriella investerare inom FoU. SEAT har redan den senaste anslutningstekniken inom sitt fordonssortiment och är för närvarande engagerade i företagets globala digitaliseringsprocess för att främja framtidens mobilitet.

Följ SEAT Sverige

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från SEAT Sverige

SEAT säljer för första gången över 200 000 bilar under årets första fyra månader10.5.2019 08:51:50 CESTPressmeddelande

Från januari till april ökade försäljningen med 7 % i jämförelse med samma period 2018 SEAT uppnådde de bästa resultaten någonsin för april – 51 000 sålda bilar Tyskland, Frankrike och Italien uppvisade tvåsiffrig tillväxt CUPRA-försäljningen steg med 82 %till slutet av april Martorell, 2019-05-10. SEAT:s globala försäljning ökade med 7 % från januari till april 2019 jämfört med samma period under föregående år. För första gången sålde SEAT fler än 200 000 bilar, närmare bestämt 202 600, under årets första fyra månader. Från januari till april 2018 levererade SEAT 189 300 bilar, vilket vid den tidpunkten också var det bästa resultatet någonsin. SEAT sålde 51 000 bilar under april, vilket är 1,8 % mer än 2018 års resultat. Det var den bästa aprilmånaden någonsin och överskred siffran 50 100 från året innan. Försäljningen av det nya CUPRA*-varumärket fortsätter dessutom att slå rekord. Under årets första fyra månader sålde CUPRA 7 900 bilar, vilket är 82,3 % mer än under samma period 201

SEAT lanserar sex el- och laddhybridmodeller samt utvecklar en ny plattform för elbilar3.4.2019 09:29:28 CESTPressmeddelande

SEAT nådde 2018 sin högsta nettovinst på nästan 300 miljoner euro och en omsättning på nära 10 miljarder euro, den högsta i historien Under 2018 satsade företaget rekordsiffran 1,2 miljarder euro på investeringar, forskning och utveckling SEAT utvecklar en ny elbilsplattform i samarbete med Volkswagen Dr. Herbert Diess: ”SEAT har en ny roll i Volkswagenkoncernen och får ännu mer ansvar” Martorell, 2019-04-03. SEAT har nu presenterat sin strategi för elbilar som i början av 2021 kommer att inkludera sex elhybrid- och sex laddhybridmodeller. Den elektriska versionen av Mii och el-Born kommer att bli märkets två första helelektriska modeller medan nya generationen av Leon och Tarraco kommer att finnas som laddhybrid. Även CUPRA Leon och CUPRA Formentor kommer med laddhybridsversioner. SEATs vd Luca de Meo tillkännagav också på företagets årliga presskonferens att CUPRA Formentor, den nya crossovermodellen som presenterades på Internationella bilsalongen i Genève, kommer att tillverkas i M

SEAT utökar sitt framgångsrika samarbete med Midnattsloppet2.4.2019 09:43:00 CESTPressmeddelande

/ SEAT Sverige går in som officiell bilpartner till Midnattsloppet i Stockholm, Göteborg och Malmö Södertälje, 2019-04-02. – Sedan 2017 har SEAT Stockholm varit officiell bilpartner till ett av Sveriges mest populära motionslopp Midnattsloppet. För 2019 utökas samarbetet då SEAT Sverige tar över partnerskapet på nationell nivå som ett led i sin sponsringsstrategi. ”Vårt engagemang i Midnattsloppet ligger helt i linje med vårt varumärkes sportiga och inkluderande karaktär”, säger Eva-Maria Elstner, tf PR- och Marknadschef SEAT Sverige. ”Här får vi möjlighet att träffa en aktiv målgrupp i ett unikt lopp som är tillgängligt och lockande för fler än bara de mest inbitna löparna. En folkfest helt enkelt. ” “Intresset för Midnattsloppen är fortsatt starkt och vi är mycket glada att SEAT väljer Midnattsloppet som en plattform i sin marknadsstrategi för Sverige. Genom Midnattsloppen nås en urban och sportig målgrupp som väl passar in i SEAT Sveriges strategi” säger Göran Söderstam, Marknadsans

Fem stjärnor för nya SEAT Tarraco i Euro NCAP11.3.2019 14:13:39 CETPressmeddelande

SEAT’s nya stora SUV får Euro NCAP:s högsta, femstjärniga säkerhetsklassning Höga betyg för Tarracos enastående förmåga att skydda vuxna passagerare och barn i bilen, såväl som oskyddade trafikanter Tarraco använder sig av de senaste aktiva säkerhetssystemen med robust passiv teknik för att sätta standarden när det gäller säkerhet Den stora SUV:en demonstrerar, precis som SEAT’s övriga modeller, märkets engagemang för att utveckla så säkra bilar som möjligt Martorell, 2019-03-11. – Den senaste modellen i SEAT’s största produktoffensiv, nya SEAT Tarraco, har fått fem stjärnor av Euro NCAP och fortsätter därmed märkets tradition av att utveckla bilar som inte bara möter kraven från en bred kundgrupp utan dessutom är bland de säkraste bilarna på marknaden. Euro NCAP:s testmetoder blir mer krävande för varje år allteftersom antalet tester och dess noggrannhet ökar. Alla bilens egenskaper kontrolleras och testerna mäter dels bilens förmåga att skydda vuxna passagerare, barn i bilen och osky

Tvåsiffrig försäljningstillväxt för SEAT6.3.2019 10:49:58 CETPressmeddelande

Biltillverkaren sålde 88 900 nya SEAT under årets första två månader – en ny rekordsiffra Leveranserna ökade med 11,4% under februari CUPRA-försäljningen uppvisar tresiffrig ökning Fortsatt framgång för SEAT på svenska marknaden – ökade 9,45% i februari medan totalmarknaden backade 14,9% Genève, 2019-03-06. - SEAT har landat på den Internationella bilsalongen i Genève i toppform. Biltillverkarens globala försäljning steg med 12,8% under årets första två månader jämfört med samma period 2018 och nådde en rekordvolym på 88 900 bilar. Detta är mer än vad som registrerades under hela år 2000 (80 000). SEAT:s februariförsäljning fortsatte den stabila ökningen med en volym på 44 500 bilar, vilket är 11,4% mer än under samma månad 2018 (39 900) och ett nytt rekord för företaget. CUPRA-försäljningen* gjorde också stora framsteg med en tresiffrig tillväxt. Under de första två månaderna 2019 levererades 3 600 bilar vilket är 101,4% mer än under samma period föregående år (*resultatet är integrer

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum