SEAT lanserar helt nya Leon, med en investering på mer 1,1 miljarder euro

• Helt nya Leon tar ett stort designkliv och bjuder på belysningsteknik på en helt ny nivå
  • Bränsleeffektivitet har varit en av hörnstenarna vid utvecklingen av helt nya SEAT Leon – bilen erbjuder flera avancerade drivlinor: laddhybrid (eHybrid), mildhybrid (eTSI), naturgas (TGI), bensin (TSI), diesel (TDI)
  • Nya Leon är den första helt uppkopplade bilen från SEAT, för ett smidigt digitalt liv också på resan
  • Investeringarna har i första hand gjorts för att få fram mer bränslesnåla motorer och effektivisera produktionsanläggningarna

Martorell, Spanien, 28 januari 2020 Vid SEATs anläggning i spanska Martorell, presenterade SEAT i dag helt nya SEAT Leon – en bil som vill liva upp kompaktsegmentet. Företaget har investerat över 1,1 miljarder euro på att ta fram bilar med mer bränslesnåla motorer, uppkoppling och assistanssystem på högsta nivå, enastående kraft och inspirerande design.

SEAT Leon har alltid varit en grundpelare i märkets modellutbud och en referenspunkt i segmentet. Inte minst framgår detta av att de tidigare tre generationerna av bilen sålts i fler än 2,2 miljoner exemplar. Den fjärde Leon-generationen har utvecklats och designats för fortsatta framgångar genom att ta uppkoppling, bränslesnålhet, kraft och säkerhet till helt nya nivåer.

”SEAT Leon är vår mest sålda modell, och vi vill att den ska fortsätta på den inslagna vägen. Därför har SEAT investerat mer än 1,1 miljarder euro i helt nya SEAT Leon, främst inom fordonsutveckling och i produktionsanläggningarna”,berättar Carsten Isensee, tillförordnad VD och vice finans och IT-direktör på SEAT. ”2019 var ett rekordår för företaget. Vi sålde fler än 570.000 bilar. Det är den högsta försäljningsvolymen i vår 70-åriga historia och vi nådde ett av våra bästa produktionsresultat någonsin med över en halv miljon tillverkade bilar i fabriken i Martorell. En bra grund att stå på när vi nu går in i 2020!”,tillade Isensee.

Nya SEAT Leon har design i fokus, precis som alla produkter som lämnar märkets produktionslinje. Förutom sin innovativa design erbjuder nya Leon en hög nivå av elegans och sportighet till kompaktsegmentet.

Helt nya SEAT Leon är designad, utvecklad och tillverkad vid märkets fabrik i Martorell, Barcelona.

Design: Utökade mått och högre utstrålning, både in- och utvändigt

Bilen är baserad på den avancerade MQB Evo-plattformen som gett designteamet den flexibilitet och anpassningsbarhet de behövt för att förädla proportionerna för denna nya designgeneration. 5-dörrarsmodellen är 4.368 mm lång (+86 mm), 1.800 mm bred (-16 mm) och 1.456 mm hög (-3 mm). Hjulbasen mäter 2.686 mm, vilket är 50 mm mer än på den förra generationen.

Sportstourer-versionen är 4.642 mm lång (+93 mm), 1.800 mm bred (-16 mm) och 1.448 mm hög (-3 mm). Hjulbasen mäter 2.686 mm, vilket är 50 mm mer än på den tredje generationen.

Helt nya SEAT Leon bygger vidare på den förra modellens charm men har fått en ännu starkare personlighet, bland annat tack vare sina svepande ytor och den perfekta mixen mellan linjärt och kurvigt på just de rätta ställena. Samtidigt som den eleganta exteriören drar ögonen till sig, förbättrar den bränsleeffektiviteten genom att vara mer aerodynamisk – luftmotståndet för helt nya SEAT Leon har förbättrats med ca 8% jämfört med den förra generationen.

Fronten på helt nya SEAT Leon har en mer personlig utstrålning och fått en mer markerad tredimensionell form mellan grillen och strålkastarna. LED-strålkastarna ligger djupt, vilket ger en ögonbrynsliknande effekt och gör att man genast ser att det är en SEAT Leon.

Ytorna på helt nya SEAT Leon har fått tydligare former och en elegantare design som på ett effektfullt sätt skiftar i nyans och färg när ljuset återspeglas i karossen.

Skaparglädjen avspeglas också bak där en LED-list sträcker sig hela vägen och binder samman bakljusen, sk. coast-to-coast. Bagageutrymmet är designat för att fullända bilens kraftfulla personlighet. Belysningen och spoilern bildar linjer som ger betraktaren ett intryck av fart – även när bilen står still.

Interiören är en fulländad mix av funktionalitet, minimalism och elegans. Den smäckra, breda instrumentpanelen har en jämn yta och ger nästan intryck av att sväva fritt. Allt i kupén har designats för att vara så ergonomiskt som möjligt vilket optimerar komforten för alla ombord.

Infotainmentsystemets 10"-display är kupéns höjdpunkt, som bland annat bjuder på geststyrning, svarar för en mycket exakt interaktion med passagerarna och minimerar antalet fysiska knappar. De mest kritiska funktionerna styrs fortfarande via mer traditionella reglage.

Helt nya SEAT Leon är inte bara elegant utan också mycket praktisk. Halvkombiversionen av SEAT Leon har ett bagageutrymme på 380 liter (samma volym som den förra generationen), medan Sportstourer rymmer 617 liter bagage, 30 liter mer än den förra generationen.

Helt nya SEAT Leon: En ledstjärna i segmentet

Helt nya SEAT Leon tänjer på gränserna för vad som är möjligt när det gäller belysningstekniken, både utvändigt och i kupén.

Det kalla, vita ljuset från LED-strålkastarna (tillval) med sin speciella SEAT-design, lyser upp vägen på ett enastående sätt. Enheterna innehåller alla viktiga funktioner: halvljus, helljus, varselljus och kraftfulla blinkers med rinnande ljus.

Sidobackspeglarna har inbyggda LED-blinkers. På bilar med full LED-belysning (tillval) hälsar de också föraren och passagerarna välkomna genom att projicera ”Hola!” (dvs. Hej) på marken när man aktiverar bilen. Helt nya Leon har kraftfulla LED-blinkers som med sitt rinnande ljus förtydligar färdriktningen och erbjuder därmed en förhöjd säkerhet.

Invändigt finns en bred, bågformad stämningsbelysning som ger kupén en starkare karaktär. Belysningen sträcker sig runt den främre delen av kupén, från framdörr till framdörr, via instrumentpanelens överdel, och bildar på så sätt en stämningsfull båge av ljus, vars färg föraren själv kan ändra. Ljusfunktionen är mer än en stämningsbelysning, den används också för att förmedla information från viktiga assistanssystem, som Blind Spot Detection och Exit Assist.

Uppkoppling: SEATs första fullt uppkopplade modell

Helt nya SEAT Leon är märkets första helt uppkopplade modell. Centralpunkten i detta system är SEAT Digital Cockpit som på en högupplöst 10,25"-display visar instrument, mätare och information från infotainmentsystemet. Föraren har möjlighet att anpassa displayen efter sina egna önskemålen. Det standardlevererade Media-systemet har en 8,25"-display med smartphone audio-kompabilitet, medan det större Navi-systemet (10"-display) erbjuder uppkopplad navigation i 3D, Retina-display-kompabilitet, röststyrning med vanligt tal och även geststyrning, för optimal användarvänlighet.

Full Link är namnet på den del av systemet som låter användarna koppla upp sina enheter till bilens infotainmentsystem via Android Auto eller trådlösa Apple CarPlay och ta med sig sitt digitala ekosystem in i bilen på ett kontrollerat, intuitivt och säkert sätt som inte distraherar körningen. Systemet kan bekvämt styras via infotainmentsystemet, reglagen på ratten alternativt med rösten.

Genom Connectivity Box (tillval), med en sladdlös induktiv laddning (enl. Qi-standarden), behöver man aldrig oroa sig för att batteriet ska vara urladdat när man som mest behöver det.

Online Connecitvity-enheten, som har ett eget integrerat SIM-kort, gör att helt nya SEAT Leon aldrig tappar kontakten med den digitala världen. Tekniken innebär att vissa av infotainmentsystemets funktioner kan använda realtidsdata från molnet, vilket ger fler möjligheter än vad traditionella navigationssystem kan erbjuda. I framtiden kommer det att ha tillgång till de senaste informationsapparna, som kan uppdateras när som helst, och det integrerade SIM-kortet gör att SEAT Leon har tjänsten eCall som omedelbart kontaktar räddningstjänsten om man skulle råka ut för en incident.

Till detta ska läggas att SEAT Connect-appen som kan laddas ned till en smartphone ger möjlighet att fjärrstyra en hel uppsjö av funktioner för att maximera körglädjen och säkerheten.

Drivlinor: Ett brett urval av avancerade motorer

Helt nya SEAT Leon kommer att erbjuda flera olika drivlinor, varav flera eldrivna varianter. Den nya generationen av bilen kan fås som laddhybrid (eHybrid) och mild-hybrid (eTSI) samt med naturgasmotor (TGI), bensinmotor (TSI) och dieselmotor (TDI). Alla är utvecklade för att leverera optimal prestanda och körbarhet och att ge kunderna den rätta kombinationen av bil/motor för de individuella behoven.

För första gången kan SEAT Leon också levereras som en 48 V mildhybrid (eTSI), som gör denna kompaktbil ännu mer energisnål (1.0 TSI 110 hk, 1.5 TSI 150 hk; båda kopplade till en DSG-växellåda). Dessutom utvidgar SEAT sitt elbilsprogram: den 4:e generationen av Leon kan också fås som avancerad laddhybrid (eHybrid) med elmotor och en 1.4-liters bensinmotor (TSI), ett batteripaket (litiumjon) med en kapacitet på 13 kWh samt en 6-stegad DSG-växellåda vilket ger en effekt på 204 hk och en räckvidd på el på 60 km (WLTP).

Helt nya SEAT Leon kan också fås med en naturgasdriven 1.5-liters CNG-motor som utvecklar 130 hk.

Bensinmotorerna till nya Leon är alla direktinsprutade och turboladdade och levererar en effekt på mellan 110-150 hk. Bland dessa hittar vi för första gången en 3-cylindrig 1.0-liters TSI-motor på 110 hk och dessutom större 1.5-litersmotorer med en effekt på 130 och 150 hk.

Diesel förblir en viktig teknologi för att minska koldioxidutsläppen Till helt nya Leon finns tre 2.0-liters TDI motorer med effekter på 115 till 150 hk.

Säkerhet: SEATs hittills säkraste bil introducerar avancerade assistanssystem

Säkerhet har högsta prioritet för helt nya SEAT Leon. Den erbjuder dig några av de mest avancerade assistanssystemen, som adaptiv farthållare, Emergency Assist och Travel Assist. Det gör bilen till den säkraste som SEAT tillverkat.

De olika teknologierna gör att SEAT Leon känner av omgivningarna för att ge ett optimalt skydd oberoende av vad som kan hända föraren – för säkerhet på ny nivå.

Tack vare SEAT Leons dynamiska chassireglering (DCC), kan bilens kör- och vägegenskaper förändras beroende på aktuella förhållanden och förarens önskemål, vilket gör bilen bekvämare.

Den adaptiva chassiregleringen läser hela tiden av vägförhållandena samtidigt som den beaktar rattutslaget, accelerationen och inbromsningarna för att på så sätt anpassa upphängningen och dämpningen för en enastående körkänsla och komfort.

Helt nya SEAT Leon står som symbol för märkets kärnvärden och dess målsättning att endast erbjuda de allra bästa bilarna. Med denna nästa generation av Leon, kommer kompaktsegmentet att få uppleva en positivt omdanande kraft när bilen lanseras under andra kvartalet 2020.

SEAT är det enda bilföretag som designar, konstruerar, tillverkar och marknadsför sina bilar i Spanien. Det multinationella företaget, som ingår i Volkswagen-koncernen, har sitt huvudkontor i Martorell (Barcelona), exporterar 80% av sina bilar och är verksamt i 80 länder på alla fem kontinenter. 2019 sålde SEAT 574.100 bilar och satte med det ett nytt försäljningsrekord i företagets i historia.

SEAT-koncernen har fler än 15.000 anställda och tre produktionsanläggningar – Barcelona, El Prat de Llobregat och Martorell – där de mycket populära modellerna Ibiza, Arona och Leon tillverkas. Dessutom tillverkas Ateca i Tjeckien, Tarraco i Tyskland, Alhambra i Portugal och Mii electric, SEAT:s första helt eldrivna bil, i Slovakien.

Det multinationella företaget har en teknikavdelning som fungerar som ett kunskapscenter där fler än 1.000 ingenjörer arbetar med att utveckla innovativa lösningar. SEAT är det spanska företag som satsar mest på forskning och utveckling. Den senaste uppkopplingstekniken finns redan integrerad i företagets modellutbud, och SEAT är för närvarande starkt engagerat i en global digitaliseringsprocess för framtidens mobilitet.

SEAT och CUPRA tar med sig en mängd nyheter till Genèvesalongen26.2.2020 20:35:32 CETPressmeddelande

Världspremiär för produktionsversionen av CUPRA Formentor, den första modellen som exklusivt utvecklats av CUPRA Publik debut för CUPRA Leon i både 5-dörrars och Sportstourer version Helt nya SEAT Leons modellprogram presenteras, inklusive utbudet av alternativa drivlinor som exempelvis Plug-in hybrid och CNG SEAT Tarraco FR, en efterlängtad utrustningsnivå som tillför en ny dimension till varumärkets största SUV SEAT presenterar det absolut senaste inom urban mobilitet, en presentation ursprungligen ämnad för Mobile World Congress Martorell, 26 februari 2020, Under årets Genèvesalong kommer SEAT och CUPRA att bjuda på en mängd nya och spännande nyheter, bland annat världspremiären av CUPRA Formentor, den första modellen exklusivt utvecklad av CUPRA, och den publika debuten av CUPRA Leon. Även SEAT Leon visar upp ett bred modellpalett inkl. alternativa drivlinor som mild-hybrid, plug-in hybrid och även CNG, dessutom är det premiär för SEAT Tarraco FR. “Genèvesalongen blir bland de förs

CASA SEAT slår upp portarna den 23 april12.2.2020 15:46:51 CETPressmeddelande

Invigningen äger rum på San Jorge dagen, en av de viktigaste dagarna under året i Barcelonas kulturliv CASA SEAT kommer att sporra till debatt om morgondagens mobilitet och är tänkt att bli en referenspunkt i stadens agenda Byggnaden har ritats av Carlos Ferrater och för interiördesignen står Lázaro Rosa-Violán Barcelona, 10 februari 2020 – CASA SEAT, företagets nya byggnad för tvärvetenskapligt bruk placerad i hjärtat av Barcelona, slår upp sina portar den 23 april. Invigningsdatumet sammanträffar med San Jorge dagen och Världsbokdagen och är en hyllning till den stad där SEAT grundades för snart 70 år sedan. Tanken är att den nya byggnaden ska bli en integrerad del av Barcelonas kulturliv. CASA SEAT har skapats med målsättningen att aktivt bidra till utvecklingen av framtidens mobilitet. Programmet för CASA SEAT är fokuserat på att främja idéer, debatter och möten som rör hållbarhet, design, teknik och affärsliv, bland många andra ämnen. Det nya centret, som ligger vid korsningen Pas