SEAT – Leon CUPRA R är SEAT:s mest kraftfulla och exklusiva personbil någonsin

/ Leon CUPRA R presenterades för första gången på Frankfurts Bilsalong / Leon CUPRA R tillverkas endast i 799 exemplar / Beställningsbar i Sverige under hösten / Priset blir 399.900 kr

Södertälje 12/09/17 – CUPRA R premiärvisades under Bilsalongen i Frankfurt och blir den mest kraftfulla personbilen från SEAT. Den blir dessutom den mest exklusiva då den tillverkas i endast 799 exemplar.

I Sverige kommer Leon CUPRA R finnas tillgänglig med manuell växelåda (310hk) med sex växlar och framhjulsdrift. Bilen kommer gå att beställa i färgerna Midnight Black och Pirineos Grey och karossen har iögonfallande detaljer i kolfiber på fram- och bakspoilern, sidokjolarna samt kopparfärgade sidospeglar. Även fälgarna är kopparfärgade och hjulhusen och fronten har fått en ny, mer kraftfull design runt luftintagen. Bilen har dessutom Brembo-bromsar och ett nytt avgassystem.

Nya SEAT Leon CUPRA R kommer vara beställningsbar i Sverige under hösten 2017 och ett fåtal lyckliga ägare kommer att kunna njuta av interiören med inslag av kolfiber och koppar, samt ratt och växelspak med Alcantara®.

Priset är satt till 399.900 kr och då ingår ett generöst tillvalspaket med bl.a. trötthetsvarnare + bältesvarnare, parkeringssensorer fram & bak, stöldlarm med kupéövervakning inklusive safe-låsning, BeatsAudio™, Navi System Plus, backkamera, kessy m.m. Dessutom ingår utrustning från SEAT Sport, Aero kit Plus, Performance Pack. Leon CUPRA R är med andra ord sportigare, men framförallt så är det en unik och oefterhärmlig modell, skapad speciellt för 799 av SEAT:s mest hängivna förare.

För ytterligare information kontakta
Henrik Looser, Marknad & PR chef SEAT Sverige på 072-512 84 24 eller henrik.looser@seat.se

SEAT är det enda företaget med full kapacitet för att designa, utveckla, tillverka och marknadsföra bilar i Spanien. SEAT ingår i Volkswagengruppen och har sitt huvudkontor i Martorell (Barcelona). Det multinationella företaget exporterar 81% av sina fordon och har mer än 1700 återförsäljare i över 80 länder. 2016 nådde SEAT ett rörelseresultat på 143 miljoner euro, det största i företagets historia, och sålde drygt 410.000 fordon globalt.

I Sverige sålde SEAT 5707 bilar under 2016, en ökning med 34 procent med en marknadsandel på1,53 procent. SEAT är starkast på privatbilsmarknaden.

SEAT Dealer Team siktar på nya pallplatser på Rudskogen6.9.2018 11:37Pressmeddelande

Södertälje, 06/09/2018. – SEAT Dealer Team - PWR Racing är laddade till max inför säsongens två avslutande STCC-deltävlingar. Redan till helgen går årets näst sista deltävling av stapeln på norska Rudskogen Motorsenter, ett nytillskott i årets tävlingskalender. Och teamet kommer väl förberedda till vad som blir en avgörande faktor i kampen om årets mästerskapstitlar. Redan för några veckor sedan genomförde teamet ett test med tre CUPRA TCR på den norska banan. - Jag har förmodligen mest erfarenhet av teamets förare vad gäller Rudskogen, då jag tävlat här i Porsche Carrera Cup. Teamet genomförde utöver det ett bra test på Rudskogen innan deltävlingen på Karlskoga och känslan inför helgen är positiv,säger Philip Morin. Mästerskapsfighten är vidöppen och fjolårsmästaren Robert Dahlgren jagar förstaplatsen i mästerskapet endast en poäng bakom ledaren. Det prestigefyllda teammästerskapet leder SEAT Dealer Team med god marginal till jagande VW-team, med utökad ledning som självklart mål för

SEAT Dealer team siktar på nya segrar i Falkenberg6.7.2018 09:04Pressmeddelande

Södertälje 06/07/2018 -SEAT Dealer Team - PWR Racing har vind i ryggen efter att två gånger under säsongsinledningen lagt beslag på alla 3 podiumplatserna. Med ledning i såväl team- och förarmästerskapet är målet inför helgens race att dryga ut ledningen. - Vi har haft en stark start på säsongen. Att ta två stycken trippelpodium är en stor bedrift och ett bevis på att teamets hårda arbete ger resultat. Vi har seriens bästa bilar men vi måste fortsätta att utvecklas hela tiden om vi ska hålla oss kvar i toppen, det finns inget utrymme att slappna av i det här mästerskapet, säger Daniel Haglöf, VD och förare på PWR Racing. Regerande STCC-mästaren, Robert Dahlgren, leder mästerskapet före kollegan och VD:n Daniel Haglöf. Mikaela Åhlin-Kottulinsky gjorde två starka uppkörningar i Anderstorp och klättrade till tionde plats i mästerskapstabellen och har nu siktet inställt på pallplats. - Båda racen i Anderstorp kändes riktigt bra, vi bygger vidare på det under kommande tävlingshelg. Målet är