SEAT – Leon CUPRA R är SEAT:s mest kraftfulla och exklusiva personbil någonsin

/ Leon CUPRA R presenterades för första gången på Frankfurts Bilsalong / Leon CUPRA R tillverkas endast i 799 exemplar / Beställningsbar i Sverige under hösten / Priset blir 399.900 kr

Södertälje 12/09/17 – CUPRA R premiärvisades under Bilsalongen i Frankfurt och blir den mest kraftfulla personbilen från SEAT. Den blir dessutom den mest exklusiva då den tillverkas i endast 799 exemplar.

I Sverige kommer Leon CUPRA R finnas tillgänglig med manuell växelåda (310hk) med sex växlar och framhjulsdrift. Bilen kommer gå att beställa i färgerna Midnight Black och Pirineos Grey och karossen har iögonfallande detaljer i kolfiber på fram- och bakspoilern, sidokjolarna samt kopparfärgade sidospeglar. Även fälgarna är kopparfärgade och hjulhusen och fronten har fått en ny, mer kraftfull design runt luftintagen. Bilen har dessutom Brembo-bromsar och ett nytt avgassystem.

Nya SEAT Leon CUPRA R kommer vara beställningsbar i Sverige under hösten 2017 och ett fåtal lyckliga ägare kommer att kunna njuta av interiören med inslag av kolfiber och koppar, samt ratt och växelspak med Alcantara®.

Priset är satt till 399.900 kr och då ingår ett generöst tillvalspaket med bl.a. trötthetsvarnare + bältesvarnare, parkeringssensorer fram & bak, stöldlarm med kupéövervakning inklusive safe-låsning, BeatsAudio™, Navi System Plus, backkamera, kessy m.m. Dessutom ingår utrustning från SEAT Sport, Aero kit Plus, Performance Pack. Leon CUPRA R är med andra ord sportigare, men framförallt så är det en unik och oefterhärmlig modell, skapad speciellt för 799 av SEAT:s mest hängivna förare.

För ytterligare information kontakta
Henrik Looser, Marknad & PR chef SEAT Sverige på 072-512 84 24 eller henrik.looser@seat.se

SEAT är det enda företaget med full kapacitet för att designa, utveckla, tillverka och marknadsföra bilar i Spanien. SEAT ingår i Volkswagengruppen och har sitt huvudkontor i Martorell (Barcelona). Det multinationella företaget exporterar 81% av sina fordon och har mer än 1700 återförsäljare i över 80 länder. 2016 nådde SEAT ett rörelseresultat på 143 miljoner euro, det största i företagets historia, och sålde drygt 410.000 fordon globalt.

I Sverige sålde SEAT 5707 bilar under 2016, en ökning med 34 procent med en marknadsandel på1,53 procent. SEAT är starkast på privatbilsmarknaden.

SEATs nya 7-sitsiga SUV kommer heta SEAT Tarraco20.2.2018 11:16Pressmeddelande

/ För första gången har SEAT låtit sina fans bestämma namnet på en av sina modeller genom en omröstning. Mer än 146.000 personer från 134 länder deltog i omröstningen. / Det vinnande alternativet Tarraco fick mer än 35% av rösterna och kommer därmed namnge SEATs nya 7-sitsiga SUV / Den 7-sitsiga SUVen lanseras i slutet av 2018 Södertälje, 20/02/2018. – SEAT Tarraco. Det är namnet på SEATs tredje SUV. Namnet bestämdes genom en omröstning bland SEAT fans. Omröstningen startade under sommaren 2017 och totalt deltog 146 124 personer från 134 länder i tävlingen #SEATseekingName. Det vinnande alternativet blev Tarraco som fick 35% av rösterna. Tarraco är det historiska namnet på Tarragona som ligger strax söder om SEATs hemstad Barcelona och är en av de äldsta romerska bosättningarna på den Iberiska halvön. Staden har ett rikt arv av kultur, historia och arkitektur och en ungdomlig känsla vilket är värden som är i linje med SEATs kärnvärden och vad SEAT vill förmedla med sina bilar. Tarraco

CUPRA: Ett nytt märke är fött31.1.2018 16:20Pressmeddelande

Södertälje, 31/01/2018 – Det är nu officiellt att SEATs populära prestandalinje CUPRA kommer positioneras som ett eget märke under SEATs regi. Det nya märket heter CUPRA och idag släpps de första officiella bilderna på den nya CUPRA-logotypen som också ger en glimt av vad CUPRA kommer att bli. CUPRA har alltid varit den sportigaste upplevelsen inom SEAT familjen och får nu en egen själ, ett eget DNA och sin egen identitet. Alla nya CUPRA-modeller kommer förses med den nya CUPRA-logotypen. Det nya CUPRA-märket gör sin officiella debut den 22 februari under ett event i Barcelona. Efter detta kommer de första CUPRA-modellerna introduceras för allmänheten i början av mars under Geneva International Motor Show. I samband med att den nya logotypen presentaras lanseras också en officiella hemsida för det nya varumärket: www.cupraofficial.com SEAT är det enda företaget med full kapacitet för att designa, utveckla, tillverka och marknadsföra bilar i Spanien. SEAT ingår i Volkswagengruppen och h