SEAT – Leon CUPRA R är SEAT:s mest kraftfulla och exklusiva personbil någonsin

/ Leon CUPRA R presenterades för första gången på Frankfurts Bilsalong / Leon CUPRA R tillverkas endast i 799 exemplar / Beställningsbar i Sverige under hösten / Priset blir 399.900 kr

Södertälje 12/09/17 – CUPRA R premiärvisades under Bilsalongen i Frankfurt och blir den mest kraftfulla personbilen från SEAT. Den blir dessutom den mest exklusiva då den tillverkas i endast 799 exemplar.

I Sverige kommer Leon CUPRA R finnas tillgänglig med manuell växelåda (310hk) med sex växlar och framhjulsdrift. Bilen kommer gå att beställa i färgerna Midnight Black och Pirineos Grey och karossen har iögonfallande detaljer i kolfiber på fram- och bakspoilern, sidokjolarna samt kopparfärgade sidospeglar. Även fälgarna är kopparfärgade och hjulhusen och fronten har fått en ny, mer kraftfull design runt luftintagen. Bilen har dessutom Brembo-bromsar och ett nytt avgassystem.

Nya SEAT Leon CUPRA R kommer vara beställningsbar i Sverige under hösten 2017 och ett fåtal lyckliga ägare kommer att kunna njuta av interiören med inslag av kolfiber och koppar, samt ratt och växelspak med Alcantara®.

Priset är satt till 399.900 kr och då ingår ett generöst tillvalspaket med bl.a. trötthetsvarnare + bältesvarnare, parkeringssensorer fram & bak, stöldlarm med kupéövervakning inklusive safe-låsning, BeatsAudio™, Navi System Plus, backkamera, kessy m.m. Dessutom ingår utrustning från SEAT Sport, Aero kit Plus, Performance Pack. Leon CUPRA R är med andra ord sportigare, men framförallt så är det en unik och oefterhärmlig modell, skapad speciellt för 799 av SEAT:s mest hängivna förare.

För ytterligare information kontakta
Henrik Looser, Marknad & PR chef SEAT Sverige på 072-512 84 24 eller henrik.looser@seat.se

SEAT är det enda företaget med full kapacitet för att designa, utveckla, tillverka och marknadsföra bilar i Spanien. SEAT ingår i Volkswagengruppen och har sitt huvudkontor i Martorell (Barcelona). Det multinationella företaget exporterar 81% av sina fordon och har mer än 1700 återförsäljare i över 80 länder. 2016 nådde SEAT ett rörelseresultat på 143 miljoner euro, det största i företagets historia, och sålde drygt 410.000 fordon globalt.

I Sverige sålde SEAT 5707 bilar under 2016, en ökning med 34 procent med en marknadsandel på1,53 procent. SEAT är starkast på privatbilsmarknaden.

Robert Dahlgren STCC-mästare redan första året med SEAT16.9.2017 12:57Pressmeddelande

/ Första STCC-titeln för Robert Dahlgren redan första året med SEAT Södertälje 16/09/17 – Robert Dahlgren gjorde processen kort i STCC-finalen på Mantorp och säkrade SM-titeln redan i första heatet. Efter att ha undvikit en krasch på första varvet körde Dahlgren säkert in som 6:a och säkrade därmed titeln redan första året med SEAT. - Jag är så jävla glad och stolt! Stolt över teamet, stolt över mig själv och stolt över den insats vi alla gjort tillsammans denna säsong. Jag hade inte kunnat ta min första STCC-titel på ett bättre sätt. Bilen har fungerat fantastiskt bra hela säsongen och jag är oerhört nöjd över att vara en del av SEAT Dealer Team – PWR Racing, säger Dahlgren efter första titeln. .- Vi är otroligt glada för Robert och teamets skull! Robert är en fantastisk förare och vi är stolta över att vi på SEAT har kunnat ge honom rätt förutsättningar för att bli bäst i Sverige. SEAT Dealer Team – PWR Racing har jobbat otroligt hårt hela säsongen och vi är superglada över att ha ta

Första SM-titeln nära för Dahlgren & SEAT13.9.2017 11:08Pressmeddelande

Södertälje 13/07/17 - Efter tretton år hos Volvo och nästan lika många försök att bärga STCC-titeln ser Robert Dahlgren efter bytet till SEAT ut att gå mot sin första seger i det prestigefyllda mästerskapet. En vinst blir inte bara Dahlgrens första i STCC utan också det första SM-tecknet för SEAT. - Jag trivs oerhört bra i SEAT Dealer Team - PWR Racing. Hela teamet jobbar effektivt ihop, allt från mekaniker och däcktekniker till data- & raceingenjörer. Det gäller att utvecklas kontinuerligt under hela säsongen och det har vi gjort, därför har vi riktigt bra slagläge på mästartiteln nu. Jag känner mig både trygg och stark inför finalen. SM-guldet ska bärgas, det finns inget annat, säger Robert Dahlgren. STCC-finalen går av stapeln lördag den 16 september på Mantorp Park. En klassisk final som många gånger varit spännande ända in i det sista. Inför årets batalj har Dahlgren dock så pass stort försprång att mästerskapet kan avgöras redan under fredagens kval. Totalt tre poäng delas ut til