SEAT stärker sitt engagemang för mångfald

Tolerans, respekt och inkludering är kärnvärden för SEAT. Dessa principer ingår i företagets mångfald och inkluderingsstrategi och i Volkswagen Group’s Group Essentials, sju principer som koncernens företagskultur bygger på, nämligen ansvar, ärlighet, mod, mångfald, stolthet, solidaritet och tillförlitlighet.

• Lansering av Pride@SEAT, ett HBTQ+ initiativ skapat av företagets anställda
  • SEAT har en strategi för mångfald och inkludering, detta inkluderar åtgärder för att främja rättvisa bland alla anställda
  • Företaget firar HBTQ+ Pride Day genom att ytterligare färglägga sina anläggningar och den nyligen öppnade CASA SEAT

Martorell, Spanien, 26 juni, 2020, SEAT är ett företag som är engagerat i människor. I sin strävan att främja respekt och mångfald som ett integrerat värde i företagets dagliga verksamhet har biltillverkaren i många år stöttat projekt, processer, utbildning och medvetandehöjande aktiviteter. Inom denna vision har Pride@SEAT ett HBTQ+ (Homosexuell, Bisexuell, Trans, Queer och andra sexualiteter och könsidentiteter) -initiativ skapats av människor som arbetar på SEAT med stöd av företagets HR-avdelning. Detta förslag går i linje med i företagets starka engagemang för mänskliga rättigheter och ingår i dess strategi för mångfald och inkludering, som beskriver policys och åtgärder för att främja mångfald och likabehandling.

Främsta målsättningen med Pride@SEAT är att skapa en öppen miljö för alla som arbetar på SEAT för att öka medvetenheten och ge synlighet och stöd för HBTQ+ i samhället, samt att etablera ett nätverk där alla som delar värderingarna inom HBTQ+ kan delta i organiserade möten. Dessutom kommer en rad initiativ och åtgärder för att främja integration både inom och utanför företaget att främjas.

”På SEAT tror vi på mångfald och inkludering som en naturlig del av hela vår affärsverksamhet. Vårt engagemang för integration strävar efter att gå utöver barriärer och stereotyper för att främja ett öppet och inkluderande företag. Av den anledningen stöder vi starkt skapandet av Pride@SEAT av människor som arbetar för företaget som ett ytterligare steg i vårt mål att främja mångfalden ”, säger SEAT Executive Vice President for Human Resources and Organisation, Xavier Ros.

Miguel Díez, drivkraften bakom Pride@SEAT, förklarar att ”med skapandet av denna grupp försöker vi få kontakt med människor som delar värderingarna inom HBTQ+ samtidigt som vi firar mångfald inom SEAT. Stödet vi har fått från företaget för genomförandet av detta initiativ visar på integration av jämlikhet i kärnverksamheten."

SEAT firar den internationella HBTQ+ Pride Day

Så här deltar SEAT i firandet av International HBTQ+ Pride Day. Från idag och under de närmaste dagarna har företaget adderat färg till ingången till alla dess anläggningar i Spanien, liksom CASA SEAT, med regnbågsflaggan som en symbol för mångfald och tolerans. Dessutom lanseras en kampanj på sociala medier denna söndag med följande hashtags #SEATpride #wedriveproud för att öka medvetenheten, främja och fira inkludering i samhället.

Att leva mångfald är en pelare i företagsstrategin

SEAT är det enda bilföretag som designar, konstruerar, tillverkar och marknadsför sina bilar i Spanien. Det multinationella företaget, som ingår i Volkswagen-koncernen, har sitt huvudkontor i Martorell (Barcelona), exporterar 81% av sina bilar och är verksamt i fler än 75 länder. 2019 sålde SEAT 574.100 bilar, fler än någonsin tidigare under sin 70-åriga historia, och redovisade en vinst efter skatt på 346 miljoner euro och en rekordomsättning på över 11 miljarder euro.

Under 2019, allokerade SEAT 1.259 miljarder euro för att accelerera sitt investeringsprogram, främst för utveckling av nya eldrivna modeller. För sitt engagemang mot klimatförändringarna och för utfasningen av fossila bränslen, har SEAT i tillägg till detta avsatt 27 miljoner euro för investeringar i hållbara initiativ och arbetar också med en ambitiös miljöstrategi, ”Move to Zero”, vars mål är att till 2030 helt ha utraderat Martorell-fabrikens klimatavtryck.

SEAT har fler än 15.000 anställda och tre produktionsanläggningar – Barcelona, El Prat de Llobregat och Martorell, där modellerna Ibiza, Arona och Leon tillverkas. Dessutom tillverkas Ateca i Tjeckien, Tarraco i Tyskland, Alhambra i Portugal och Mii electric, SEAT s första helt eldrivna bil, i Slovakien.

Wayne Griffiths utsedd till VD för SEAT23.9.2020 12:28:28 CESTPressmeddelande

Wayne Griffiths är utsedd till ny VD för SEAT och tillträder rollen från 1 oktober. Med stor erfarenhet inom bilbranschen och Volkswagen koncernen kliver bilhandlarsonen in och leder företaget med de två väldefinierade varumärkena, SEAT och CUPRA. SEATs styrelseordförande, tillika VD för Volkswagen Group, Herbert Diess har stort förtroende för Griffiths och spår fortsatta framgångar för företaget med den nya VD:n vid rodret.

SEAT boostar framgångssagan med uppgraderade Ateca 202014.9.2020 18:09:34 CESTPressmeddelande

När SEAT Ateca lanserades 2016, en rymlig, praktisk och mångsidig SUV med unik stil, tillförde modellen en ny dimension till sitt segment. Modellen kom snabbt att bli en stark spelare på den redan mycket konkurrensutsatta marknaden. Under 2019 såldes nästan 100 000 enheter och sedan introduktionen har mer än 300 000 enheter sålts. Nu fortsätter framgångssagan med uppgraderade SEAT Ateca 2020.