SEAT Sverige når nya försäljningsrekord med en tillväxt på 9,2% i juni

• SEATs globala försäljning når rekordsiffror under första halvåret med 314.300 levererade bilar: 8,4% fler än under samma period förra året och den högsta volymen någonsin i företagets historia
  • Juni bästa månaden för SEAT någonsin: 57.300 fordon sålda och en tillväxt på över 10% (11,5%)
  • Nytt rekord också för CUPRA – försäljningen ökade med 73,1% fram till juni
  • Rekordförsäljning i Sverige under första halvåret 2019 med en tillväxt på 9,2% i juni

Martorell, Spanien 9 juli 2019 - Första halvåret 2019 blev det bästa hittills i SEAT:s historia: under perioden levererade den spanska biltillverkaren 314.300 bilar, 8,4% fler än under samma period ifjol. Det gamla rekordet låg på 289.900 sålda fordon (första halvåret 2018). I år passerade SEAT för första gången 300.000 sålda bilar under årets första sex månader.

I juni ökade SEAT sin försäljning med över 10% för andra månaden i rad: totalt såldes 57.300 bilar globalt; 11.5% fler än under juni förra året. Dessa junisiffror slår inte bara fjolårets (51.400) utan är de bästa för SEAT någonsin.

Även försäljningen av märket CUPRA* slog nytt rekord första halvåret 2019. Till dags datum har CUPRA sålt 12.700 bilar i år, vilket är 73,1% fler än under samma period 2018.

Wayne Griffiths, SEATs vice VD för försäljning och marknad samt VD för CUPRA, kommenterar de mycket positiva halvårssiffrorna: – Vi växer snabbare än beräknat, och detta trots den tuffa miljö vi är verksamma i, där antalet nybilsregistreringar i de flesta europeiska länder endera sjunker eller har stagnerat. Denna gynnsamma utveckling gör att vi kan vinna marknadsandelar och bli ännu mer relevanta. Vi tror att marknadsscenariot för det andra halvåret mycket kommer att likna utvecklingen de senaste månaderna men också att den uppåtgående trenden för SEAT och CUPRA kommer att fortsätta.

Från januari t.o.m. juni i år steg den globala försäljningen för SEAT, främst tack vare företagets framgångar på vissa nyckelmarknader (Tyskland, Spanien, Storbritannien, Frankrike och Italien) där Tyskland ligger i topp med 66.500 sålda bilar (+16,2%) – det bästa resultatet någonsin för det första halvåret.

Även i Sverige nårSEAT ny rekordförsäljning i juni och når en ökning av leveranserna med hela 9,2% (4.300 sålda bilar), men än mer glädjande är att ökningen av kundorder är hela 15%. Enligt Per Brinkenberg, Märkeschef SEAT och Cupra, beror det på en kraftig ökning av våra fossilfria gasbilar (Ibiza, Arona, Leon), en dubblering av volymen mot företag där nya SEAT Tarraco tar för sig, samt oerhört duktiga SEAT-/Cupra Återförsäljare. Vi ser med spänning på nästa år för SEAT och Cupra, då vi bl.a. kommer att lansera flera nya modeller, elbilar, mild- & plug-in hybrider, gasbilar, mm. Samt att antalet SEAT och Cupra återförsäljare fortsätter att öka, avslutar Per Brinkenberg.

*Resultatet inkluderat i SEAT:s totala försäljning.

SEAT är det enda bilföretag som designar, konstruerar, tillverkar och marknadsför sina bilar i Spanien. Det multinationella företaget, som ingår i Volkswagen-koncernen, har sitt huvudkontor i Martorell (Barcelona), exporterar 80% av sina bilar, är verksamt i 80 länder på alla fem kontinenter. 2018 sålde SEAT 517.600 bilar (den högsta siffran i företagets 68-åriga historia), visade en vinst efter skatt på 294 miljoner euro (ca 3,1 miljarder kr) och en omsättning på nästan 10 miljarder euro (ca 106 miljarder kr).

SEAT-koncernen har fler än 15.000 anställda och tre produktionsanläggningar – Barcelona, El Prat de Llobregat och Martorell – där de mycket populära modellerna Ibiza, Arona och Leon tillverkas. Dessutom tillverkas Ateca i Tjeckien, Tarraco i Tyskland, Alhambra i Portugal och Mii i Slovakien.

Det multinationella företaget har en teknikavdelning som fungerar som ett kunskapscenter där fler än 1.000 ingenjörer arbetar med att utveckla innovativa lösningar. SEAT är det spanska företag som satsar mest på forskning och utveckling. Den senaste uppkopplingstekniken finns redan integrerad i företagets modellutbud, och SEAT är för närvarande starkt engagerat i en global digitaliseringsprocess för framtidens mobilitet.

SEAT skapar speciell avdelning för urban mobilitet och presenterar nytt e-Scooterkoncept20.11.2019 08:29:23 CETPressmeddelande

SEAT Urban Mobility kommer att utveckla mobilitetslösningar för städer Premiärvisning av SEATs helelektriska koncept ”e-Scooter”och nya ”e-Kickscooter” Nyheterna presenteras under Smart City Expo World Congress i Barcelona Barcelona, 20 november 2019. På den 9:e upplagan av Smart City Expo World Congress, presenterade SEAT ett verkligt genombrott – eller snarare tre – i företagets Urban Mobility-strategi. För det första kommer företaget att inrätta en strategisk affärsenhet speciellt för urban mobilitet, vidare presenterar man sitt nya elsparkcykel-koncept ”e-Kickscooter”, och för det tredje även sin första eldrivna scooter ”e-Scooter” i SEATs snart 70-åriga historia. Den nya affärsenheten kommer att omfatta alla produkter, tjänster och plattformsbaserade mobilitetslösningar. Först i tidplanen ligger lanseringen av e-Scooter nästa år. Även ett nytt e-Kickscooter koncept, som kompletterar det produktutbud som inleddes med SEAT EXS i fjol, kommer att hamna under SEAT Urban Mobilitys ving

SEAT Mii electric – gör elmobiliteten överkomlig för fler13.11.2019 08:15:26 CETPressmeddelande

SEAT Mii electric gör det möjligt för fler att köpa elbil. Priset för SEAT:s första eldrivna modell ligger nämligen på samma nivå som för en bil med förbränningsmotor, och ägarkostnaderna är låga. Med en effekt på 83 hk och ett litiumjonbatteri på 32,3 kWh kombinerar Mii electric dynamisk prestanda med smarta funktioner som gör den till den idealiska bilen för stan. Mii electric gör 0 till 50 km/h på pigga 3,9 sekunder och har en räckvidd på upp till 260 km. Denna helelektriskt drivna stadsbil erbjuder flera olika laddningsmöjligheter, och batteriet kan snabbladdas på bara 1 timme (med 40 kW likström (DC)). Mii electric är först ut i SEAT:s elbilsfamilj, en familj som väntar tillökning flera gånger om de närmaste åren. Martorell, Spanien, 13 november 2019. Marknaden för eldrivna bilar växer i takt med att allt fler konsumenter inser fördelarna med att ställa om från traditionella bränslen till mer hållbara alternativ. SEAT möter dessa utmaningar genom att utveckla bilar som lever upp t