SEAT Sverige når nya försäljningsrekord med en tillväxt på 9,2% i juni

• SEATs globala försäljning når rekordsiffror under första halvåret med 314.300 levererade bilar: 8,4% fler än under samma period förra året och den högsta volymen någonsin i företagets historia
  • Juni bästa månaden för SEAT någonsin: 57.300 fordon sålda och en tillväxt på över 10% (11,5%)
  • Nytt rekord också för CUPRA – försäljningen ökade med 73,1% fram till juni
  • Rekordförsäljning i Sverige under första halvåret 2019 med en tillväxt på 9,2% i juni

Martorell, Spanien 9 juli 2019 - Första halvåret 2019 blev det bästa hittills i SEAT:s historia: under perioden levererade den spanska biltillverkaren 314.300 bilar, 8,4% fler än under samma period ifjol. Det gamla rekordet låg på 289.900 sålda fordon (första halvåret 2018). I år passerade SEAT för första gången 300.000 sålda bilar under årets första sex månader.

I juni ökade SEAT sin försäljning med över 10% för andra månaden i rad: totalt såldes 57.300 bilar globalt; 11.5% fler än under juni förra året. Dessa junisiffror slår inte bara fjolårets (51.400) utan är de bästa för SEAT någonsin.

Även försäljningen av märket CUPRA* slog nytt rekord första halvåret 2019. Till dags datum har CUPRA sålt 12.700 bilar i år, vilket är 73,1% fler än under samma period 2018.

Wayne Griffiths, SEATs vice VD för försäljning och marknad samt VD för CUPRA, kommenterar de mycket positiva halvårssiffrorna: – Vi växer snabbare än beräknat, och detta trots den tuffa miljö vi är verksamma i, där antalet nybilsregistreringar i de flesta europeiska länder endera sjunker eller har stagnerat. Denna gynnsamma utveckling gör att vi kan vinna marknadsandelar och bli ännu mer relevanta. Vi tror att marknadsscenariot för det andra halvåret mycket kommer att likna utvecklingen de senaste månaderna men också att den uppåtgående trenden för SEAT och CUPRA kommer att fortsätta.

Från januari t.o.m. juni i år steg den globala försäljningen för SEAT, främst tack vare företagets framgångar på vissa nyckelmarknader (Tyskland, Spanien, Storbritannien, Frankrike och Italien) där Tyskland ligger i topp med 66.500 sålda bilar (+16,2%) – det bästa resultatet någonsin för det första halvåret.

Även i Sverige nårSEAT ny rekordförsäljning i juni och når en ökning av leveranserna med hela 9,2% (4.300 sålda bilar), men än mer glädjande är att ökningen av kundorder är hela 15%. Enligt Per Brinkenberg, Märkeschef SEAT och Cupra, beror det på en kraftig ökning av våra fossilfria gasbilar (Ibiza, Arona, Leon), en dubblering av volymen mot företag där nya SEAT Tarraco tar för sig, samt oerhört duktiga SEAT-/Cupra Återförsäljare. Vi ser med spänning på nästa år för SEAT och Cupra, då vi bl.a. kommer att lansera flera nya modeller, elbilar, mild- & plug-in hybrider, gasbilar, mm. Samt att antalet SEAT och Cupra återförsäljare fortsätter att öka, avslutar Per Brinkenberg.

*Resultatet inkluderat i SEAT:s totala försäljning.

SEAT är det enda bilföretag som designar, konstruerar, tillverkar och marknadsför sina bilar i Spanien. Det multinationella företaget, som ingår i Volkswagen-koncernen, har sitt huvudkontor i Martorell (Barcelona), exporterar 80% av sina bilar, är verksamt i 80 länder på alla fem kontinenter. 2018 sålde SEAT 517.600 bilar (den högsta siffran i företagets 68-åriga historia), visade en vinst efter skatt på 294 miljoner euro (ca 3,1 miljarder kr) och en omsättning på nästan 10 miljarder euro (ca 106 miljarder kr).

SEAT-koncernen har fler än 15.000 anställda och tre produktionsanläggningar – Barcelona, El Prat de Llobregat och Martorell – där de mycket populära modellerna Ibiza, Arona och Leon tillverkas. Dessutom tillverkas Ateca i Tjeckien, Tarraco i Tyskland, Alhambra i Portugal och Mii i Slovakien.

Det multinationella företaget har en teknikavdelning som fungerar som ett kunskapscenter där fler än 1.000 ingenjörer arbetar med att utveckla innovativa lösningar. SEAT är det spanska företag som satsar mest på forskning och utveckling. Den senaste uppkopplingstekniken finns redan integrerad i företagets modellutbud, och SEAT är för närvarande starkt engagerat i en global digitaliseringsprocess för framtidens mobilitet.

SEAT rekordökar försäljningen med 37% i september14.10.2019 11:09:49 CESTPressmeddelande

Under september sålde den spanska biltillverkaren 43.200 bilar och kunde därmed notera sitt bästa resultat för månaden hittills SEAT har redan levererat 454.800 bilar hittills i år, en ökning med till 9,4% – också det rekord Leveranserna av CUPRA steg med 75% från januari t.o.m. september SEAT satte nya försäljningsrekord även på svenska marknaden. Martorell, 14 oktober 2019. Ny milsten för SEATs försäljning globalt: Från januari t.o.m. september i år har företaget levererat 454.800 bilar, vilket är 9,4% fler än under samma period förra året (415.600 bilar). Resultatet är det högsta någonsin i företagets historia och överträffar med råge det tidigare rekordet från januari till september 2018. SEATs försäljning sköt i höjden med 36,7% förra månaden till totalt 43.200 fordon (2018: 31.600). Ökningen kan delvis tillskrivas effekterna av att WLTP-reglerna trädde i kraft i september 2018, vilket ledde till att försäljningskurvan böjde av starkt uppåt under juli och augusti 2018 för att seda

SEAT deltar i nytt EU-projekt för framställning av biogas ur avfall27.9.2019 09:06:52 CESTPressmeddelande

Den spanska biltillverkaren ska testa att köra på biometan från kommunala avfallsanläggningar Projektet, som får en budget på ca 46 miljoner kronor, beräknas pågå till 2023. Martorell, 27 september 2019. SEAT kommer de närmaste fyra åren att delta i projektet Life Landfill Biofuel som syftar till att ta tillvara förnybar gas från kommunala soptippar. Nu har projektet fått klartecken från EU-kommissionen. Målsättningen är att uppnå effektivare energihantering genom att ta tillvara biometan från vanligt förekommande inhemska energikällor. Projektet, som kommer att utvecklas i samarbete med andra parter, pågår fram till 2023 och får en budget på totalt 4,3 miljoner euro (ca 46 milj. kr) av vilka EU-kommissionen bidrar med 55%. Andrew Shepherd, som är den på SEAT som ansvarar för biogasprojekt, betonade att: ”det här projektet innebär en möjlighet till betydande framsteg inom forskningen och utvecklingen av biometan som drivmedel. Vårt slutliga mål är att ha bringat ner CO2-utsläppens milj