SEAT utlyser tävling för att namnge sin nya 7-sitsiga SUV

/ Ateca, Arona och.... nu kan du vara med och bestämma namnet på SEATs nya 7-sitsiga SUV som lanseras 2018 / Tävlingen #SEATseekingName pågår under sommaren och ger SEAT fans möjlighet att vara med och ta fram namnet på SEATs nya 7-sitsiga SUV / Det slutgiltiga namnet presenteras i mitten av oktober 2017

Södertälje 02/06/17 – Sedan lanseringen av SEAT Ronda 1982 har Spaniens geografi bidragit med namn till inte mindre än 13 modeller: Ronda, Ibiza, Malaga, Marbella, Toledo, Inca, Alhambra, Cordoba, Arosa, Leon, Altea och senast, Ateca och Arona. SEATs nya A+ SUV kommer bli den 14:e modellen som namges efter hemlandets geografi. Nytt denna gång är att namnet kommer tas fram genom en omröstning bland SEAT fans världen över.

Tävlingen #SEATseekingName pågår under sommaren och ger SEAT fans världen över möjlighet att vara med och bestämma namnet på SEATs nya 7-sitsiga SUV som lanseras under 2018. På SEATs internationella sida seat.com/seekingname kan den som vill under sommaren ge sitt namnförslag. Kriteriet för namnförslagen är att de ska vara tagna från Spaniens geografi – städer, orter, monument eller liknande.

Förslagen kommer samlas in fram till den 22 juni därefter utses ett antal finalister som presenteras under bilmässan i Frankfurt den 12:e september. Det slutgiltiga namnet utses sedan genom en omröstning och presenteras den 15:e oktober.

För ytterligare information kontakta
Henrik Looser, Marknad & PR chef SEAT Sverige på 072-512 84 24 eller henrik.looser@seat.se

SEAT är det enda företaget med full kapacitet för att designa, utveckla, tillverka och marknadsföra bilar i Spanien. SEAT ingår i Volkswagengruppen och har sitt huvudkontor i Martorell (Barcelona). Det multinationella företaget exporterar 81% av sina fordon och har mer än 1700 återförsäljare i över 80 länder. 2016 nådde SEAT ett rörelseresultat på 143 miljoner euro, det största i företagets historia, och sålde knappt 410.000 (408.700) fordon globalt.

I Sverige sålde SEAT 5707 bilar under 2016, en ökning med 34 procent med en marknadsandel på1,53 procent. SEAT är starkast på privatbilsmarknaden.

SEAT Dealer Team - PWR Racing inför racehelg på Anderstorp Raceway15.6.2018 19:07Pressmeddelande

Årets andra deltävlning i STCC går av stapeln i helgen på Anderstorp Raceway, 40 år efter att Formel 1 senast tävlade på den klassiska banan. SEAT Dealer Team - PWR Racing äntrar helgen med ledning i både team- och förarmästerskapet. Som grädde på moset är teamets junior Philip Morin poängbäst bland startfältets juniorförare. Vi visade prov både på hur snabb nya CUPRA TCR är och hur starka vi är som ett team under premiären på Ring Knutstorp. Men motståndet är extremt tufft och vi måste anstränga oss hela tiden för att behålla försprånget. Vi har en positiv känsla i hela teamet och alla är beredda att jobba hårt för att nå lika bra resultat även denna deltävling. Målet är givetvis att försöka upprepa teamets 1-2-3 från Knutstorp, säger Daniel Haglöf, förare & VD på PWR Racing. Fjolårets svenska mästare, SEAT Dealer Team-föraren Robert Dahlgren, ligger tvåa i mästerskapet efter teamkamraten Daniel Haglöf. Endast en poäng skiljer dem åt. Förra helgen var en fantastisk start på säsongen f

SEATs nya 7-sitsiga SUV kommer heta SEAT Tarraco20.2.2018 11:16Pressmeddelande

/ För första gången har SEAT låtit sina fans bestämma namnet på en av sina modeller genom en omröstning. Mer än 146.000 personer från 134 länder deltog i omröstningen. / Det vinnande alternativet Tarraco fick mer än 35% av rösterna och kommer därmed namnge SEATs nya 7-sitsiga SUV / Den 7-sitsiga SUVen lanseras i slutet av 2018 Södertälje, 20/02/2018. – SEAT Tarraco. Det är namnet på SEATs tredje SUV. Namnet bestämdes genom en omröstning bland SEAT fans. Omröstningen startade under sommaren 2017 och totalt deltog 146 124 personer från 134 länder i tävlingen #SEATseekingName. Det vinnande alternativet blev Tarraco som fick 35% av rösterna. Tarraco är det historiska namnet på Tarragona som ligger strax söder om SEATs hemstad Barcelona och är en av de äldsta romerska bosättningarna på den Iberiska halvön. Staden har ett rikt arv av kultur, historia och arkitektur och en ungdomlig känsla vilket är värden som är i linje med SEATs kärnvärden och vad SEAT vill förmedla med sina bilar. Tarraco