Seminarium 24 maj om finanssektorns allt större roll i klimatomställningen

Klimatpolitiska rådet har låtit Sustainable Finance Lab, SFL, ta fram en rapport som undersöker vilken roll politiken kan och bör ta för att styra den finansiella sektorn mot lösningar som främjar klimatomställningen. I rapporten framhävs bland annat att politiken behöver rikta offentliga investeringar mot fossilfria lösningar och bidra till goda förutsättningar för privata investeringar, bland annat genom att skapa fungerande system för riskdelning.

Under seminariet kommer professor Kent Eriksson, föreståndare för SFL, att tillsammans med kollegor presentera rapportens slutsatser. Cecilia Hermansson, Klimatpolitiska rådets vice ordförande, modererar därefter en paneldiskussion med ledande företrädare för Riksbanken, Finansinspektionen och andra aktörer på de finansiella marknaderna.

Datum: 24 maj
Tid: 14:00 – 15:30 med efterföljande mingel
Plats (fysisk): Aulan, gamla Centralposthuset, Vasagatan 28, Stockholm - i nuläget fullbokat, plats kan ordnas för media
Plats (digital): sändning via Klimatpolitiska rådets webbplats

14:00 – 14:05 Introduktion och välkomnande
Ola Alterå, kanslichef Klimatpolitiska rådet

14:05 – 14:30 Presentation av rapporten Hållbar finansiering av klimatomställningen
Kent Eriksson, professor KTH och föreståndare SFL
Joakim Sandberg, professor Göteborgs Universitet och vice forskningsledare SFL
Mark Sanctuary, senior forskare IVL och vice forskningsledare SFL

14:30 – 15:30 Paneldiskussion
Anna Breman, vice riksbankschef Sveriges Riksbank
Svante Axelsson, nationell samordnare Fossilfritt Sverige
Ylva Wessén, vd Folksam
Fredrik Nordström, vd Fondbolagens förening
Johanna Fager Wettergren, hållbarhetschef Finansinspektionen
Fredrik Nilzén, hållbarhetschef Swedbank
Kent Eriksson, professor KTH och föreståndare SFL

Moderator: Cecilia Hermansson, vice ordförande Klimatpolitiska rådet

Länkar till mer information

Klimatpolitiska rådets granskning 2022
Rapport från Sustainable Finance Lab (SFL): Policies for Sustainable Finance to Fund the Climate Transition (klimatpolitiskaradet.se)

Tydligare styrning och bättre förutsättningar för investeringar behövs för att accelerera klimatomställningen16.3.2022 09:00:00 CET | Pressmeddelande

Sverige har uppnått styrfart i klimatomställningen men nu behövs acceleration. För det krävs starkare koordinering mellan olika politikområden och tydligare styrning av regeringens myndigheter. Det är huvudbudskapet i årets rapport från Klimatpolitiska rådet som har utvärderat hur regeringens samlade politik påverkar möjligheterna att uppnå klimatmålen.