Seminarium med forskare: Hur påverkar AI-utvecklingen jobben?

Öppet seminarium där forskarna Magnus Lodefalk och Erik Engberg presenterar forskningsläget kring AI och arbetsmarknad. Kommentarer av bland andra Laura Hartman, LO, och Caroline Söder, Trygghetsfonden.
Erik Engberg, nationalekonom som studerar AI:s effekter på arbetsmarknaden.

Nu går det fort. Utvecklingen av AI rusar fram och med det dess effekter på arbetsmarknad och övrigt samhälle, och det går fortare än något tidigare. Vad betyder det?

Vilka yrken kommer att påverkas mest – respektive minst av AI-utvecklingen? Och vad krävs för att de samhälleliga och socioekonomiska följderna av framtidens AI ska bli bra? Vad kan vi lära av historien?

Välkommen till ett seminarium den 23 maj då Ratio-forskarna Magnus Lodefalk, docent, och Erik Engberg, doktorand, båda även knutna till Örebro universitet och AI-Econ lab, kommer att presentera pågående forskning på temat!

Medverkar gör även:
• Laura Hartman, chefekonom LO
• Jonathan Jayes, doktorand ekonomisk-historiska institutionen, Lunds universitet
• Mats Kinnwall, chefekonom Teknikföretagen
• Caroline Söder, vd Trygghetsfonden TSL

Tid: Tisdagen den 23 maj, kl 12.00-13.00 med lunchmacka från 11.30
Plats: Ratio, Sveavägen 59, 4 tr
Mer infohttps://ratio.se/kalendarium/hur-paverkar-ai-utvecklingen-jobben/

Erik Engberg, nationalekonom som studerar AI:s effekter på arbetsmarknaden.