Serieindelning i basketens förbundsserier 2020-2021

Helsingborg spelar i SBL dam nästa säsong och 13 lag i Superettan herr, dessa är de största nyheterna vid serieindelningen för säsongen 2020-2021. Djurgården Basket har en plats i SBL herr men måste inkomma med mer dokumentation före den 30 april för att den ska fastställas.

Serieindelningen för nästa säsong grundar sig på sportsliga resultat samt de uppgifter som har framkommit när föreningarna ansökt om spel. Svenska Basketbollförbundets Tävlingsutskott har undersökt de ekonomiska och organisatoriska aspekterna av ansökan. Det abrupta slutet på säsongen 2019-2020 har dock tvingat TU till att ta vissa pragmatiska beslut.
– Vi måste sätta Svensk Baskets bästa i första hand samtidigt som vi så långt som bara är möjligt följer de gällande tävlingsbestämmelserna, säger Jonas Emilsson, ordförande i TU.

SBL dam
Målsättningen är att SBL dam ska spelas med 12 lag och säsongen 2019-2020 spelades med 11 lag. Endast Helsingborg tar steget upp från Basketettan och inget lag degraderas därmed. SBL dam spelas med dubbelmöten (22 omgångar).

Luleå Basket
Alvik Basket
Högsbo Basket
A3 Basket Umeå
Telge Basket
Wetterbygden Sparks
Mark Basket
IK Eos Lund
Visby Ladies
Uppsala Basket
Helsingborg BBK

SBL herr
Inget lag från Superettan bedömdes ha både ekonomi och organisation för att spela i SBL herr nästa säsong. Djurgården kan därmed bibehålla sin plats om föreningen inkommer med tillfredställande underlag innan den 30 april. I så fall spelas SBL herr med 10 lag nästa säsong. Lagen möter varandra fyra gånger (36 omgångar).

Borås Basket
BC Luleå
Köping Stars
Södertälje BBK
Wetterbygden Stars
Jämtland Basket
KFUM Nässjö
Umeå BSKT
Djurgården Basket*

*Slutgiltigt besked senast 30 april.

SBL rullstol

AIK Basket
Göteborg Rullstolsbasketklubb
FIFH Malmö
Nacka IH

Superettan herr
Helsingborg BBK hamnade på sista plats utan chans att spela sig upp till näst sista plats, de degraderas därför till Basketettan nästa säsong. Den prematura avslutningen av säsongen 2019/2020 gjorde att inget kval kunde genomföras i Basketettan. De lag som hade en teoretisk möjlighet att kvala upp var KFUM Uppsala, Ockelbo Basket, Kalmar Saints, RIG Mark och Lidingö Basket. Av dessa fyra har Lidingö Basket genom sin styrelse meddelat att de inte kan ta steget upp. Övriga fyra lag kommer att ges en plats i Superettan 2020/2021 som därmed tillfälligt spelas med 13 lag och dubbelmöten (24 omgångar).

Skulle Djurgården Basket inte klara de ekonomiska och organisatoriska kraven för spel i SBL herr kan laget beredas en plats i Superettan herr, som i så fall spelas med 14 lag.
Förbundsstyrelsen har ännu inte fattat något beslut kring hur många lag Superettan herr kommer att innehålla säsongen 2021/2022, vilket påverkar hur många lag som flyttas ned nästkommande säsong. Tävlingsutskottet kommer att utreda denna fråga vidare innan beslut fattas.

Fryshuset Basket
IK Eos Lund
Högsbo Basket
Norrort Basket
Alvik Basket
AIK Basket
Team 4th Quarter (Helsingborg)
Bankeryds Basket
Trelleborg Pirates
Uppsala Basket
RIG Mark
Ockelbo Basket
Kalmar Saints

Basketettan herr
De två bästa lagen i respektive serie kvalificerar sig till Final Four, vinnaren av Final Four går direkt till Superettan 2021/2022. Tvåan kvalar mot lag 9 i Superettan, eller lag 8 om Superettan spelas med 14 lag. Basketettan spelas med dubbelmöten (18 respektive 16 omgångar).

BEH Norra BEH Södra
Lidingö Basket Helsingborg BBK
Akropol Basket Södertälje BBK
RIG Luleå Norrköping Dolphins
Luleå Steelers Eskilstuna Basket
Jämtland Basket Högland (Nässjö)
Alvik Basket Fryshuset Basket
KFUM Sundsvall  Forum Basket (Huskvarna)
Blackeberg Basket Huddinge Basket
Sloga (Uppsala) Aros (Västerås)
Hammarby Basket

Basketettan dam
De två bästa lagen i respektive serie kvalificerar sig till Final Four, vinnaren av Final Four går direkt till SBL dam medan tvåan får kvala mot lag 11 i SBL dam nästa säsong. Dubbelmöten (22 omgångar).

BED Norra BED Södra
RIG Luleå RIG Mark