SHL kommenterar dagens besked kring publikfrågan

Idag meddelade regeringen att begränsningen på 50 personer vid offentliga tillställningar kvarstår men öppnar samtidigt upp för möjlighet till större evenemang vid sittande publik. Svensk ishockey har gemensamt arbetat kring publikfrågan sedan en tid tillbaka och SHL ser fram emot fortsatta dialoger kring säkra evenemang.

SHL har, tillsammans med svenska ishockeyförbundet och de olika elitligorna, arbetat med att säkra trygga evenemang för att kunna ta in publik på läktarna så småningom. Regeringen meddelade idag att arrangörer till evenemang med sittande publik kan ansöka om att bedriva evenemang för fler personer än den gräns på 50 personer vid offentliga tillställningar som i övrigt kvarstår. Hur många personer som kan tas in vid säkrade sittande evenemang återstår att se.

- Vi har stor respekt för situationens allvar och utmaningarna som följer under en global pandemi och uppskattar den goda dialogen med berörda myndigheter, inleder Michael Marchal, VD SHL.

Elitligorna välkomnar ett beslut att anpassa beläggning utifrån respektive arrangör och för elitverksamheterna och dess förutsättningar för att arrangera säkra evenemang.

- I det Publikprotokoll svensk ishockey gemensamt tagit fram och presenterat för myndigheter och departement menar vi att vi kan ta ansvar för evenemang för fler än dagens gräns på 50 personer, säger Michael Marchal, VD SHL.

Genom biljettförsäljning och ytorna i de olika arenorna har elitklubbarna möjligheterna till en strikt begränsning av publikflöden genom personliga biljetter, sektionering av arena och insläpp/utgång och har därmed goda förutsättningar för säkra evenemang. Dialogen med Folkhälsomyndigheten och regeringen har varit god från start och fortsätter fortlöpande.

- Att en begränsad publik får stora ekonomiska betydelser för klubbarna tror jag att vi alla förstår men ett sådant här beslut kan inte tas från ekonomi utan måste beslutas utifrån säkerhetsaspekten, och där anser vi genom arbetet med publikprotokollet och dialogen med myndigheterna att vi har kapacitet för en större publik än dagens gräns på 50 personer. Den goda dialogen och arbetet kommer därför fortsätta tillsammans med berörda aktörer utifrån dagens besked, avslutar Marchal.

Säsongsstart planeras till den 19 september som tidigare. SHL har sedan tidigare ett extrainkallad ägarmöte den 27 augusti och hinner se över Folkhälsomyndighetens beslut till dess. Eventuell ytterligare information kommuniceras efter ägarmötet.

SHL ska som företrädare för klubbarna i ligan tillvarata gemensamma sportsliga och kommersiella intressen, och hanterar bland annat medierättigheter samt gemensamma huvudsponsorskap. SHL ska verka för en långsiktig stark liga och för en stark svensk ishockey som står sig internationellt. Ägarna är de klubbar som spelar i SHL som säsongen 2020/2021 är: Brynäs IF, Djurgården Hockey, Frölunda Indians, Färjestad BK, HV71, IK Oskarshamn, Leksands IF, Linköping HC, Luleå Hockey, Malmö Redhawks, Rögle BK, Skellefteå AIK, Växjö Lakers och Örebro Hockey.

Riktlinjer mediahantering vid SHL-matcher med anledning av rådande pandemi28.8.2020 14:59:58 CESTPressinbjudan

Inför säsongsstarten 2020/21 har SHL tagit fram tillfälliga riktlinjer för media med anledning av rådande pandemi. Dessa riktlinjer är baserade på Folkhälsomyndighetens rekommendationer samt Svensk Ishockeys riktlinjer. Riktlinjerna ämnar skapa goda arbetsförhållanden för såväl media som sportslig verksamhet under rådande pandemi. Detta är ett levande dokument som kommer uppdateras allt eftersom förutsättningarna ändras.

Säsongsstart den 19 september men med förslag om flytt av enskilda matcher27.8.2020 15:27:33 CESTPressmeddelande

Under torsdagseftermiddagen hade SHL ett extrainkallat ägarmöte med anledning av den rådande Coronapandemin och dess konsekvenser för säsongen 2020/21. Samtidigt föreslog Folkhälsomyndigheten under torsdagen ett tak på 500 personer för det undantag som Regeringen tidigare förslagit vad gäller begränsade publikrestriktioner. SHL har med rådande förutsättningar beslutat att säsongsstart fortsatt ska ske 19 september men med ett förslag om förändrat spelschema för att möjliggöra att samtliga lag har chans till lika många hemmamatcher under september månad.