Silver till Ida Nilsson och brons till Emilia Brangefält på trail-VM i Thailand

Det blev dubbla medaljer till de svenska tjejerna under trail-VM i Thailand genom Emilia Brangefält som tog brons på short trail och Ida Nilsson som knep silvret på long trail.
Ida Nilsson på prispallen. Foto: Kerstin Rosenqvist

Under andra dagen på trail-VM i Thailand blev det medaljsuccé för de svenska damerna när Emilia Brangefält först kammade hem en bronsmedalj på korta distansen 38.4 kilometer och Ida Nilsson sedan följde upp med ett silver på den långa distansen 78.7 kilometer.

– Det kändes sjukt bra uppför och kunde plocka in mycket där. Jag gick ut lugnt och plockade placeringar allt eftersom. Jag visste inte alls var jag låg i loppet men när jag passerade Sebastian så sa han att jag låg tvåa och jag trodde inte det var sant, berättar Emilia Brangefält efter loppet och fortsätter:

–  Det känns helt ofattbart och helt magiskt. Och helt chockerande att jag är yngst av alla i loppet också. Helt klart över alla mina förväntningar.

Ida Nilsson lyckades hålla undan för alla, utom favoriten Blandine L’Hirondel från Frankrike.

– Det kändes bra långt in i loppet och jag satsade mot segern men de sista två timmarna blev jag så trött att det inte gick att hålla undan för Blandine, säger Ida Nilsson efter målgång.

Läs mer på friidrott.se.

Ida Nilsson på prispallen. Foto: Kerstin Rosenqvist