SJ Fan Day blev en succé

Det blev en eftermiddag full av värme och gemenskap under SJ Fan Day i Solnahallen. – En tuff och bra uppladdning inför EM, sade Danielle Hamilton-Carter med ett leende efter de två matcherna mot SJ Basketligan Special och Vårby Gäris.
Foto: Daniela Spiroska

Se alla bilder från SJ Fan Day >>>

Mellan matcherna kom också Lifestyle Hooper och visade upp några av de tricks han gör på sitt Instagramkonto. Efter matcherna var det autografskrivning för de drygt 200 ungdomar som tagit sig dit från AIK Baskets Day Camp.

SJ Basketligan Special representerades av Olympic Göteborg och Rosenbusken från KFUM Central. Lagen bjöd på stor underhållning i en mycket jämn tillställning. Stundtals drogs det upp ett högt tempo och när Jerebia från Olympic Göteborg satte bollen mellan benen och fejkade Binta Drammeh med en fint som hämtad från ”White Men Can’t Jump” exploderade Solnahallen i jubel. Spelarna från Basketligan Special dominerade verkligen returtagningen men hade samtidigt problem att stoppa damlandslagets snabba passningsspel.

- Vi hade roligt på planen och jag är imponerad över deras nivå, sade Binta Drammeh efter matchen. Efter matchen kom Bonnierförlagens CSR-ansvariga Bodil Unenge Forsberg och gav båda lagen en present i form av en kokbok inriktad på att grilla vegetariskt. Väldigt uppskattat, inte minst bland damlandslagsspelarna som har flera vegetarianer och veganer i truppen.

Den andra matchen spelades mellan damlandslaget och Vårby Gäris. Gäris är ett Loka Heroes-projekt som innebär att fler tjejer ska kunna få spela basket i Vårby. Ofta har det varit nattfotboll och annat som i princip bara killar är med på. Men ledarna Zenep och ville ändra på det och startade en basketgrupp. Amanda Zahui fick reda på det och engagerade sig i laget via Loka Heroes och är nu en förebild och mentor för tjejerna. Efter ett par års träning fick de nu chansen att matcha på landslagsnivå!

Publiken skanderade ”SVERIGE” och ”VÅRBY” om vartannat och efter en nervös start kom Vårby Gäris igång med fint spel och många lay ups. Damlandslaget kanske inte gjorde sitt yttersta i returtagningen men matchen blev rolig och spännande. Efter matchen fick publiken komma ner på planen och ta autografer och selfies, då hade redan media från SVT, Aftonbladet, Expressen, DN och Sveriges Radio gjort sina intervjuer inför EM.

SJ som organiserade dagen var väldigt nöjda.
– Det märks verkligen hur inkluderande basket är som sport när man är här och vi är väldigt glada över att kunna bidra till att knyta ihop landslag, Basketligan Special, Lifestyle Hooper och Vårby Gäris, säger Mattias Tappert, ansvarig för samarbeten med partners på SJ.

Damlandslaget återvände till Södertälje för en träning innan de beger sig till Spanien för att möta värdnationen och Storbritannien på fredag respektive lördag.

Matcherna kan du se gratis via Basketlandslagens Facebooksida där vi livesänder dem.

Fredag 21 juni kl 21:15 Spanien-Sverige
Lördag 22 juni kl 20:30 Sverige-Storbritannien

Johannes WohlertMarknads - och kommunikationsansvarig

Övergripande kommunikationsfrågor kring SBBF samt marknadsfrågor och kommersiella rättigheter.

Tel:08-699 63 07johannes.wohlert@basket.se

Foto: Daniela Spiroska