Självkörande bilar med berusad förare?

Den 28 oktober uppmärksammas Bilens Dag. MHF Motorförarnas Helnykterhetsförbund vill se ett seriöst krafttag för att hindra påverkade förare att köra. Dagens bilar blir allt mer avancerade. Bilen parkerar själv, håller farten, hindrar plötsliga filbyten och säger till om föraren verkar trött. Men fortfarande är det inte standard med teknik som hindrar berusade förare.

På Bilens dag 28 oktober uppmärksammas hur mycket bilen betyder för svenskarna. Bilarna blir allt säkrare och allt mer avancerade. Men det finns ett område där teknikutvecklingen fortfarande släpar efter.

–Hur kan en bil som till och med kan parkera själv, tillåta att den används av en drog- eller alkoholpåverkad förare? frågar Göran Sydhage, VD på MHF.

Förra året dödades 80 personer i Sverige, och fler än 1 000 personer skadades svårt på grund av rattfylleri och drograttfylleri. Däremot dödades troligtvis ingen på grund av att bilen inte parkerats tillräckligt elegant i parkeringsrutan. Var lägger vi vårt fokus?

Om alla bilar hade installerad teknik som gjorde att de inte alls gick att starta av en påverkad person skulle siffran vara noll. Noll skadade, noll döda.

Vi är inte ensamma om att tycka att det är en bra idé. 82% av dem som svarade på en enkätundersökning vi nyligen genomfört tycker att alla nya bilar ska vara utrustade med ny teknik som förhindrar drog- och alkoholpåverkad körning. Vi hoppas att det inte dröjer så länge innan det blir verklighet.

85 procent av hushållen i Sverige har tillgång till bil. I mindre orter och på glesbygden är siffran hela 91 procent. För många svenskar är bilen en förutsättning för att livet ska gå ihop, speciellt om man bor utanför storstadsområdena. Bilen gör oss flexibla och ger oss trygghet.

Vad väntar vi på? Låt oss kräva bilar som är tryggare för alla.

MHF är en ideell trafiksäkerhetsorganisation som främst arbetar för trafiknykterhet. Vi har ca 15 000 medlemmar. Organisationen är uppdelad i sju geografiska regioner och ca 210 lokalavdelningar.

Sedan starten 1926 har vi tagit aktiv del i många olika frågor med syfte att höja trafiksäkerheten i Sverige. MHF har bland annat medverkat till att genomföra högertrafikomläggningen, lagstadgade låga promillegränser och användande av säkerhetsbälte.

Vi arbetar i linje med nollvisionen som riksdagen beslutat om – att ingen ska dö eller skadas i trafiken. Vi fokuserar därför våra insatser på att delmålet för år 2020 med 99,9 procent nykter trafik i Sverige ska uppnås. Vår nollvision: ingen ska dö av rattfylleri!

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Tylösandsseminariet 2018 har temat "Så delar vi vägen – Tryggt och säkert", 4-5 september3.9.2018 18:03Pressinbjudan

Tisdag 4 september öppnar den sextioandra upplagan av Tylösandsseminariet. I år är temat för trafiksäkerhetskonferensen: "Så delar vi vägen – Tryggt och säkert". Om vi ska nå målen inom trafiksäkerhet så räcker det inte att göra kampanjer och att bygga säkrare infrastruktur. Vi måste också hitta sätt att verkligen påverka var och en, såväl privatpersoner som företag och organisationer.

Alingsås i fokus på trafiknykterhetens dag 22 maj17.5.2018 11:02Pressmeddelande

Tisdagen 22 maj är det Trafiknykterhetens dag. En dag som MHF instiftat för att uppmärksamma konsekvenserna av rattfylleri. På fler än 160 platser över hela landet uppmärksammas Trafiknykterhetens dag med olika aktiviteter. Polisen gör i samarbete med MHF en storsatsning med extra trafiknykterhetskontroller i delar av landet. Vårt huvudevenemang kommer i år att vara i Alingsås, där vi kommer att finnas på Lilla torget mellan klockan 10:30-15:00.