Sjöfarten behöver fler sjöingenjörer

Sjöfarten är i stort behov av arbetskraft de kommande åren, inte minst sjöingenjörer. Transportföretagen slår nu därför ett slag för att öka kännedomen och intresset för yrket och utbildningen. Tanken är att fler ska få upp ögonen för denna karriärväg och söka till sjöingenjörsprogrammet.
Foto: Transportföretagen

Med hjälp av en filmproduktion marknadsför Transportföretagen sjöingenjörsutbildningen. Syftet är att få fler unga, teknikintresserade ungdomar att söka sig till yrket. Utöver en längre film har sex kortare filmer, skräddarsydda för sociala medier, tagits fram. Filmerna kommer att lanseras den 22 februari och Transportföretagen uppmanar nu alla att sprida dem.

– Sverige har en lång tradition som sjöfartsnation. Med vårt geografiska läge är sjöfarten livsviktig. Med en omfattande passagerartrafik och det faktum att 90 procent av landets import och export i något skede transporteras på vattnet är tillgången till sjöingenjörer av största vikt för såväl sjöfartsbranschen som stora delar av samhället. Det är mot bakgrund av det som vi nu gör en insats för att marknadsföra sjöingenjörsutbildningen, berättar Caj Luoma, chef kompetensförsörjning hos Transportföretagen.

Han menar att yrket som sjöingenjör har mycket att erbjuda och att filmerna lyfter fram just detta: .
– Arbetet som sjöingenjör innebär en hel del praktisk problemlösning och är därmed attraktivt för teknikintresserade. Det är också ett äventyrligt yrke där man får resa, arbeta ombord på fartyg och ständigt befinna sig i händelsernas centrum. Vi tror att det är en livsstil som tilltalar många.

Mychele Östman, kommunikationschef på Transportföretagen, berättar att filmerna kommer att spridas i flera kanaler:
– Filmerna är korta och lätta att ta del av. Det gör det enkelt att sprida dem till allmänhet, medlemsföretag inom sjöfarten och de som bara vill tipsa andra om ett spännande yrke och en attraktiv utbildning. Vi kommer att lansera filmerna på olika plattformar och sociala medier, bland annat TikTok, vilket är ett delvis nytt grepp för Transportföretagen när det gäller kompetensförsörjning, säger Mychele Östman.

Kampanjen kommer att pågå till 19 april. Vill du veta mer, besök Satsa På Sjöfart.
Den långa filmen hittar du här.

Foto: Transportföretagen

Transportföretagen är transportnäringens bransch- och arbetsgivarorganisation och samlar 9 200 medlemsföretag med cirka 200 000 anställda.

Turistbussbranschen samlas i Tylösand och blickar framåt18.4.2024 08:44:14 CEST | Pressmeddelande

Den 18–19 april samlas den svenska turistbussbranschen till konferensen Busstorget på Hotel Tylösand. Intresset för arrangemanget har varit rekordstort i år och totalt deltar representanter för ett sextiotal bussföretag. En färsk studie av den svenska turistbussmarknaden, genomförd i början av 2024 av Sveriges Bussföretag, visar samtidigt att branschen kan summera ett stort intresse för bussresor.