Sjuhärads Basketförening godkänns för spel i SBL Dam

Sjuhärads Basketförening har ansökt om att ta över Borås Baskets plats i SBL Dam säsongen 2022-23. Förbundsstyrelsen har beslutat att utfärda dispens från tävlingsbestämmelserna och godkänna Sjuhärads Basketförening för spel. Beslutet har fattats efter noga överväganden utifrån de mycket speciella förutsättningar som rått i detta fall.

Byte av organisationsnummer eller att tillåta nystartade föreningar att ta plats i SBL Dam är inte tillåtet enligt tävlingsbestämmelserna. Dispensen har utfärdats med grund i de premisser som normalt görs vid ansökan till SBL Dam, och förbundsstyrelsen menar att förutsättningar för en långsiktigt livskraftig satsning finns. I beslutet har följande faktorer beaktats:

Ekonomi
Huvudorsaken till att byte av organisationsnummer inte är tillåtet, är att en förening inte ska kunna lämna skulder bakom sig i den gamla föreningen, men det föreligger inga skulder från förra säsongen. Vidare har Sjuhärads Basket presenterat ekonomiska garantier i form av partneråtaganden av olika slag i en rimlig storleksordning.

Organisation
Sjuhärads Basketförening har presenterat och garanterat ett organisatoriskt upplägg i vilket de som arbetat runt laget under förra säsongen åtagit sig att fortsätta. Sportchef och ordförande kommer att vara samma personer, och Borås Basket har skriftligen åtagit sig att stötta den nya föreningen organisatoriskt.

Sportsliga förutsättningar
Föreningen har presenterat en tänkt sportslig organisation med åtaganden från spelare och coach inför den kommande säsongen, som förbundsstyrelsen anser tillfredsställande.

Förbundsstyrelsen vill understryka att detta fall varit speciellt på flera sätt. Att utfärda undantag från tävlingsbestämmelserna är en åtgärd som kräver en noggrann, individuell bedömning och ett stort mått av samarbetsvilja från föreningen. Vid beaktande av alla faktorer menar TU och förbundsstyrelsen att spel i SBL Dam ska medges.