Skador oroar i derby mot Danmark

Inför den viktiga EM-kvalmatchen mot Danmark på söndag har Sverige tappat en mängd spelare. Hjälten mot Turkiet, Nick Spires, är den senaste i raden av spelare som ger återbud pga skada. Speciellt under korgarna är Sverige försvagat. Centrarna Nick Spires, Simon Birgander och Carl Engström samt superskytten Marcus Eriksson är alla skadade. – Vi har aldrig haft fullt lag men så många stora spelare borta samtidigt gör denna match speciell, säger förbundskapten Vedran Bosnic.

När Sverige samlades i Helsingborg för uppladdningsläger inför EM-kvalet mot Danmark var det en decimerad skara som anslöt. Sverige spelar i samma grupp som Danmark och Vitryssland med hemma- och bortamöten. Vinnaren i gruppen går direkt till det stora EM-kvalet i november 2019, tvåan och trean får ännu en chans att kvala i augusti 2019. Målet är Eurobasket 2021.

Borta från VM-kvalmatcherna är Nick Spires, Joakim Kjellbom, Marcus Eriksson, Tobias Borg och Simon Birgander. När sedan även ersättare som Carl Engström är skadade och flera spelare tackar nej (se längst ned) kliver andra fram. Exempelvis finns Luleåprodukterna Denzel Andersson och Adam Rönnqvist med i truppen.

Ledarskapet vilar också tungt på resterande tongivande spelare som Ludde Håkanson, Thomas Massamba, Viktor Gaddefors och Chris Czerapowicz. – Jag kan inte nog lyfta fram de spelare som kommer och kämpar för svensk basket vid dessa tillfällen, ett bra kval nu ger oss bättre möjligheter längre fram, säger landslagsansvarige Fredrik Joulamo.

Situationen är diametralt motsatt mot det VM-kval som nyligen spelades. Då var Sverige underdogs med allt att vinna, nu ställs man mot Danmark som inte har några större meriter. Men oavsett vad landet heter och hur statistiken ser ut måste man titta på vilka som spelar och hur formen ser ut.

- Vi har stor respekt för Danmark som har vunnit många matcher i rad, är välcoachade och har spelare i stora ligor i Europa. Men det är alltid ett LAG som vinner en match, vi måste spela som ett lag och vi hoppas att vårt lag blir ännu större med alla svenska fans som kommer, säger Vedran Bosnic.

Över 200 svenskar har redan köpt biljett och det blir en stor klack som leds av supporterklubben Moose nation i Köpenhamn.

Matchtid och arena:

Danmark-Sverige

Söndag 16 september kl 14:15

Ballerup Super Arena, Köpenhamn

Vi tittar närmare på Danmark med en kort genomgång av de viktigaste spelarna:

För all statistik, resultat och historik kring det svenska herrlandslaget:

Allt kring kval till Eurobasket 2021:

Den svenska truppen:

Följande är skadade:

Marcus Eriksson, Nick Spires, Carl Engström, Simon Birgander

Följande har tackat nej:

Jeffery Taylor, Tobias Borg, Johan Löfberg, Melwin Pantzar, Elijah Clarance, William Magarity

Ackreditering:

Ackreditering görs till det danska basketbollförbundet på kom@basket.dk

Robin SvenssonMediaansvarig landslagen

Mediaansvarig/media officer för seniorlandslagen (VM- och EM-kval). Ackrediteringar till EM-kvalmatcher.

Tel:0738329999robin.svensson@basket.se