Skador på huset till följd av klimatförändringar oroar nära var femte svensk

Väder- och naturrelaterade skador ökar kraftigt till följd av klimatförändringar. Detta gäller både i Sverige och globalt. Som husägare är det viktigt att vara förberedd på extrema väderhändelser. En ny undersökning av försäkringsbolaget If visar att nästan en av fem svenskar oroar sig för klimatförändringsrelaterade skador på fastigheten.

Förra året inträffade drygt 10 000 naturskador i Sverige. De orsakades främst av stormar och vatten. För dessa skador betalade försäkringsbolagen ut sammanlagt över 590 miljoner kronor, enligt Svensk Försäkring.

Nästan åtta av tio skador skedde i hushåll. Det handlar om skador på egendom som till exempel hem, villafastighet, fritidshus och båtar.

En undersökning från försäkringsbolaget If med över 3 500 respondenter visar att nästan var femte svensk är orolig för skador på sin fastighet på grund av just klimatförändringar.

– Ökade problem med översvämningar, värmeböljor, ras och skred är bara några exempel på vad vi i Sverige behöver rusta oss för. Som fastighetsägare är det viktigt att vara förberedd inför extremt väder, och att förebygga att skador inträffar. Det gäller att se efter sitt hus före, under och efter för att försöka begränsa omfattningen av skadorna. Se till att göra en enkel handlingsplan för hemmet och utgå från situationer som kan inträffa där du bor. Håll koll på väderprognosen, säger Mats Larsson skadeinspektör på försäkringsbolaget If.

Många kritiska till försäkring av fastigheter på klimatkänsliga platser

Nästan var fjärde (23 procent) husägare svarar att de är oroliga för att klimatförändringarna kommer att göra att de inte kommer att kunna försäkra sitt hus i framtiden.

– Det är ett risktagande att bygga bostäder i utsatta områden. Vi ser tyvärr att många kommuner gärna marknadsför ett attraktivt vattennära läge på sina bostäder, utan att ta i åtanke de förhöjda klimatrisker som byggande på dessa platser ofta innebär. Det är för kortsiktigt tänkt, säger Mats Larsson.

Var tredje svarande anser att det ska vara tillåtet att bygga hus på klimatutsatta platser där risken för framtida skador på huset är stora, men att man får ståför risken själv. (Det vill säga att det inte går att försäkra.) Mer än var femte tycker att det ska vara tillåtet att bygga på dessa utsatta platser, men att kommunen också ska stå för kostnaderna för eventuella skador relaterade till klimatet i framtiden om den ger bygglov.

Kommuner har ett ansvar enligt Plan- och bygglagen att ta hänsyn till klimatrisker vid planering av ny bebyggelse.

Om undersökningen

Undersökningen är genomförd av opinions- och marknadsundersökningsföretaget YouGov. Under perioden 21-31 mars 2019 har sammanlagt 3 510 intervjuer via internet genomförts med män och kvinnor 18 år och äldre. 1 661 personer svarade på frågan om hur de ser på att försäkra huset i framtiden.

Är du, eller är du inte orolig för skador (översvämning, sättningar, skred etc) på din fastighet pga klimatförändringarna?

Bas: Alla

1. Inte alls orolig [1]

52%

2. [2]

22%

3. [3]

14%

4. Mycket orolig [4]

4%

Vet ej/Ingen åsikt

9%

Net: Bottombox [1-2]

73%

Net: Topbox [3-4]

18%

Är du eller är du inte orolig att klimatförändringarna kommer att göra att du inte kommer att kunna försäkra ditt hus i framtiden?

Bas: Lantgård/Villa/Radhus/Fritidshus

1. Inte alls orolig [1]

42%

2. [2]

20%

3. [3]

18%

4. Mycket orolig [4]

5%

Vet ej/Ingen åsikt

15%

Net: Bottombox [1-2]

62%

Net: Topbox [3-4]

23%

Vad anser du om möjligheterna att bygga hus på klimatutsatta platser där risken för framtida skador på huset är stora?

Bas: Alla

Ska vara tillåtet och man ska kunna försäkra det

16%

Ska vara tillåtet men man får stå risken själv (dvs kan inte försäkra)

34%

Ska vara tillåtet men om kommunen ger bygglov borde kommunen också stå för kostnaderna för eventuella skador relaterade till klimatet i framtiden

22%

Vet ej

29%

Ifs tips för att minimera skador vid storm

Före stormen:

• Plocka undan eller förankra lösa föremål i trädgården som utemöbler, byggnadsställningar osv. Skyddstäck med presenning för regn eller snö.
  • Ha en batteridriven radio så att du kan följa nödsändningarna på radio. Glöm inte extra batterier och trådlös laddare (batteripack) till telefonen.
  • Kontrollera att brandvarnarna fungerar.
  • Se till att det finns tändstickor, värme- och stearinljus hemma.
  • Ta fram filtar och sovsäckar så att du kan värma dig vid ett eventuellt längre elavbrott.
  • Informera gärna grannar om kommande storm.

Under stormen:

• Följ alla ordningsföreskrifter från myndigheterna.
  • Lyssna på Sveriges Radio P4. Där får du all viktig information.
  • Håll dig inomhus och undvik att köra bil.
  • Kontakta dina grannar. De kanske behöver hjälp.

Efter stormen:

• Se över ditt hus och andra byggnader. Kontrollera takpannor, plåttak, skorstensplåtar, vindskivor och TV-antenn.
  • Ta bort nedfallna saker på taket.
  • Ersätt trasiga eller försvunna takpannor. Skyddstäck eventuella skador på tak och takplåtar.
  • Anmäl skador på byggnaderna till oss.
  • Rör aldrig på eget bevåg träd som skadat elledningarna eller ledningar som hänger så lågt att du når upp till dem, eftersom de kan vara spänningsförande.

Ifs tips för att undvika skador vid skyfall

• Kontrollera taket för att se att plåtar och takpannor är hela och sitter på plats.
  • Rensa hängrännor från grenar, takmossa, löv och skräp.
  • Flytta upp lösöre som du förvarar i källaren till övervåningen om det finns risk för översvämning
  • Undersök vinden, källaren eller krypgrund så att det inte finns fukt där.
  • Lyssna på lokalradions väderleksrapporter om det finns risk för översvämning eller oväder i just din region

Detta kan du göra vid översvämning

• Försök stoppa vattnet från att tränga in genom att bygga vallar vid dörrarna med handdukar. Gå runt huset och kontrollera om det är stopp i avloppsbrunnar. Åtgärda det som stoppar upp om det är möjligt.
  • Om vattnet kommer in via golvbrunnen kan du lägga en handduk i golvbrunnen och hålla den på plats med något riktigt tungt.
  • Stäng av elen i de översvämmade utrymmena. Vatten är strömförande.
  • Försök ösa ut som mycket du kan. Kontakta Räddningstjänsten för att få hjälp med utpumpning av vatten om det är stora vattenmängder.
  • Flytta undan värdefulla ägodelar till ett torrt ställe.
  • Torka upp vattnet om det är möjligt.
  • Ställ in en avfuktare så snart som möjligt. Du kan hyra eller köpa en avfuktare och ställa den i de fuktskadade utrymmena.
  • Dokumentera skadorna med bilder.
  • Släng ingenting innan du har kontaktat ditt försäkringsbolag och fått klartecken att slänga sakerna.