Skåne ett steg närmare att få mottagning för personer som blivit utsatta för sexuellt våld

Den 16 maj sammanträdde Region Skånes Hälso- och Sjukvårdsnämnd (HSN). Beslut fattades i ärendet om en mottagning för människor som blivit utsatta för sexuellt våld – ”Äntligen!”, säger Vänsterpartiets representant i HSN, Saima Jönsson Fahoum.

Förslaget att starta upp en mottagning för människor som blivit utsatta för sexuellt våld lades fram redan 2016. En välfungerande förlaga till verksamheten finns i drift på Södersjukhuset i Stockholm sedan 2015 och erbjuder möjlighet att lära av utmaningar och lösningar.

- Äntligen! Säger Saima Jönsson Fahoum, Vänsterpartiets representant i HSN. Förslaget har legat på bordet länge och vi vill naturligtvis driva på för att få igång verksamheten så fort som möjligt. Sexuellt våld är ett stort samhällsproblem som drabbar främst kvinnor och det är viktigt att ha en mottagning och en samlad uppföljning för personer som drabbats.

Mottagningen är tänkt att finnas i Malmö-Lund-området och både ge ökad synlighet, kompetens, samordning och ha ett utbildningsuppdrag.

- Det är verkligen positivt att vi kan ta ett helhetsgrepp och skapa en verksamhet där kunskap och resurser från många instanser och verksamheter kan samlas under samma tak, menar Sara Svensson, gruppledare för Vänsterpartiet i Region Skåne. Det har fungerat bra hos föregångarna och ger viktig och välbehövlig stöttning till personer som blivit utsatta.

- En ökad kunskapsnivå kan också bidra till att tas på allvar vid första kontakten -  det kan vara både kränkande och utmattande att behöva förklara sig gång på gång när man själv blivit utsatt, tillägger hon.

Med dagens beslut kom 1,5 miljon i uppstartskostnad direkt från HSN. Nästa steg blir ett beslut i Skånes Universitetssjukhus (SUS) driftsnämnd för att starta upp verksamheten och stå för den årliga verksamhetsfinansieringen.

- Vi hoppas att nästa steg kan tas snabbare än det första och att vi kan se en uppstart av verksamheten i en nära framtid, avslutar Saima Jönsson Fahoum.

Saima Jönsson-FahoumErsättare Hälso- och sjukvårdsnämnden (V)

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Vänsterpartiet i Skåne går till val på kortare arbetstid, fler vårdplatser och en tillgänglig, enkel och billig kollektivtrafik21.6.2018 18:46Pressmeddelande

I veckan släppte Vänsterpartiet i Skåne sitt regionpolitiska program för åren 2018-2020. I programmet ryms Vänsterpartiets politik för ett mer jämlikt Skåne - och för en region som inför 30 timmars arbetsvecka, öppnar upp och utökar antalet vårdplatser och arbetar för fri kollektivtrafik för barn, unga och pensionärer.

Rekordstor uppslutning i Vänsterns första majtåg över regionen - Skåne samlas under budskap om arbetsrätt och jämlikhet1.5.2018 17:36Pressmeddelande

Första maj är arbetarrörelsens internationella högtidsdag som högtidlighålls sedan 1890. 2018 blev det rekordstor uppslutning över hela Skåne - Vänsterpartiets 14 arrangemang på lika många orter lockade över 6800 deltagare till demonstrationståg, mat och musik. Talade gjorde bland annat Rossana Dinamarca, Hanna Gedin och Momodou Jallow och musiken stod bland andra Mikael Wihe och Röda Kapellet för.